Använd din blogg för marknadsföring av dina webbkurser
Hur ser bloggandet ut ur marknadsföringssynpunkt?
Det är lätt att starta en egen blogg, t.ex. för webbkurser. De flesta bloggar för att det är kul och de skriver något när de känner för det. Jag har stor förståelse för denna typ av bloggande eftersom det är ett roligt sätt att dela med sig av sina tankar till omvärlden.
Hur ser bloggandet ut ur marknadsföringssynpunkt? Ca 90 % av alla bloggar läses bara av bloggarens närmaste vänner och bekanta. Bloggandet leder sällan till att man får fler kunder, ökar sin försäljning, får fler medlemmar i en organisation eller vad det nu är man vill åstadkomma.
Här kommer mina tips hur du gör för att din blogg för webbkurser ska bli ett bra marknadsföringsverktyg för dina webbkurser:
- Använd din blogg för webbkurser för att testa idéer, se om det finns en efterfrågan på de kursidéer du planerar att erbjuda och ta in synpunkter från dina besökare som kan påverka på vilket sätt kurserna ska presenteras. På det sättet kan du testa dina tankar och få in värdefulla syn-punkter.
- Gör din blogg för webbkurser eller din hemsida till ett verktyg för att samla mailadresser till de som är intresserade av ditt område. Jag har tidigare berättat om hur du bör ge ut din första webbkurs gratis för att bl. a. samla e-postadresser. Du kan på din blogg även erbjuda informationsbrev, tipsbrev, gratis e-böcker eller liknande som gör att du får deras e-postadresser.
- Skriv om sådant som dina besökare frågar efter och gör det lätt för besökarna att orientera sig på din blogg.. Några av besökarna kommer förhoppningsvis bli dina kunder så småningom.
- Gör det också lätt för besökarna att komma tillbaka till din blogg. Dina besökare följer säkert flera bloggar så gör det enkelt att följa just din blogg genom att skapa ett s.k. RSS-flöde.
- Håll din blogg för webbkurser aktuell. Besökarna tappar lätt intresset om de får uppfattningen att gjorda inlägg är för gamla. Om du skriver om sådant som inte är av nyhetsvärde eller som hängs upp på någon aktuell händelse så kan du ta bort publiceringsdatumet. Sortera hellre inläggen efter ”mest lästa” eller ”mest kommenterade”. Om du föredrar att skriva flera inlägg eller artiklar under, låt oss säga, en dag, så kan du enkelt tidsinställa dem så att de publiceras ett och ett vid de tidpunkter som du bestämmer i förväg.
- Visa genom din blogg att du behärskar ditt område. Skapa bra innehåll inom ditt specialistområde och presentera det på ett sådant sätt att det ger värdefull information – gärna på ett underhållande sätt.
- Lär dig att ”pinga” och ”pusha”, dvs. se till att de söktjänster som finns för bloggar auto-matiskt hittar dina nya inlägg. Kolla t.ex. söktjänsterna Google Bloggsök, Twingly och Knuff.
- En del bloggare publicerar medvetet samma inlägg, eller nästan samma inlägg, återkommande med en viss tid mellan publiceringarna för att sökmotorerna ska hitta inläggen flera gånger. Varning! Det är farligt att laborera med sådana oetiska metoder.
- Du kan gå in på dagstidningarnas bloggar och leta efter artiklar som du kan kommentera från din blogg. Det gör att länken till din blogg syns på tidningens bloggsida.
- Mät och analysera vilka av dina inlägg som skapar störst intresse och mest diskussion. Utveckla dessa områden ännu mer. De mest efterfrågade inläggen kanske kan leda till att du skapar en helt ny webbkurs som du kan sälja?
- Skriv om sådant som startar diskussioner och skapar kommentarer från dina besökare. Underlätta för dina besökare att kommentera dina inlägg och andra besökares kommentarer.
- Underlätta för läsarna att ”dela” inläggen och därmed publicera dem på sociala medier. I samtliga bloggsystem, i likhet med WordPress, är denna funktion lätt att lägga in. Med ett sådant s.k. tillägg visas tydliga knappar som det är lätt att klicka på för besökarna så att inlägget sprids till andra.
Det finns även möjligheter att tjäna bra på en blogg för webbkurser. Vi har alla hört och läst om de ekonomiska framgångar som professionella bloggare som Blondinbella, Alex Schulman m.fl. har. Vilka som är de mest framgångsrika bloggarna ändrar sig hela tiden. Gå in på Bloggportalen.se och klicka på ”mest besökta proffsbloggare” så får du en uppfattning om vilka inom ditt intresseområde som just nu ligger i topp.
Här kommer jag med en varning. Akta dig för att skriva på ett sätt som verkar opartiskt men som i verkligheten är marknadsföring för någon annans produkt eller tjänster. Det kan vara lockande att göra så mot betalning från ett företag men var uppriktig och ärlig. När du sysslar med marknadsföring så visa det öppet.
De här tankarna utvecklar jag mer i boken ”Skapa webbkurser snabbt, lönsamt och med hög kvalitet”.
Ett axblock ur innehållet om att skapa egna webbkurser:
Ett axplock ur innehållet
- Hur du gör din första webbkurs inom en vecka
- Använd dig av program som du redan har
- Så börjar du bygga din kundlista
- Så hittar du lönsamma idéer för dina webbkurser
- Ämnen för webbkurser där du kan bli ensam
- Inspiration från 15000 gratiskurser
- Så skapar du din kursplan
- Filma som ett proffs med enkel utrustning
- Så skapar du garanterat hög kvalitet
- Så säljer du dina webbkurser
- 25 sätt att marknadsföra dina webbkurser
Boken om att skapa egna webbkurser kostar
Adlibris 138:-
Bokus 150:-
BookOutlet: 233:-
Direkt från förlaget 88:-
Klicka här för att komma till förlaget
Här är några som har haft nytta av denna bok:
Skapa webbkurser snabbt, lönsamt och med hög kvalitet – 5 stjärnor
Nu har Holger skrivit en användbar bok igen med många smarta tips, som dessutom inte kostar något. Även fast jag snart är klar med min webbkurs ”Äntligen sockersmart!” har jag haft stor nytta av boken när det gäller marknadsföring, ”pepp” och praktiska tips och råd. Maj Östberg Rundquist
Bra köp! – 5 stjärnor
En mycket pedagogiskt upplagd och lättläst bok om hur man snabbt skapar webbkurser och varför det är bra. Boken har steg för steg guide och är fylld med tips för att få lönsamhet med hög kvalité på webbkurserna. Därpå många bra länkar till ytterligare tips och goda råd. Dessutom plus i kanten för intressant och utförlig information om lämplig, smart marknadsföring via sociala medier.
Ska du göra egna webbkurser rekommenderar jag varmt denna bok. Berit Maria Fransson
Holger fortsätter med givande litteratur – 5 stjärnor
Många personer som går i pension deppar över att deras rika kunnande och stora erfarenheter inte längre kommer en kundkrets eller samhället till del. Man upplever sig inte vara ”behövd” längre. Men med Holger Wästlunds ”Skapa webbkurser snabbt, lönsamt och med hög kvalitet” kommer yrkeslivet åter. Kunnandet, ofta unikt, kan spelas upp genom att man skapar webbkurser inom sitt område. Med Holgers bok som guide kan många personer komma igång på nytt. PoK i Jönköping
Praktiskt och täcker allt. . 5 stjärnor
Inget fluff i den här boken, det är bara praktiska tips. Fick svar på alla mina frågor, samt en del jag inte ens hade tänkt på. Gillade särskilt tipsen om hur man kan hitta vad för ämnen ens kurs kan ha. Många ögonöppnande övningar som man kan göra för att hitta vad jag kan mycket om, som folk också undrar över. Boken går igenom allt från att komma på ämnet, skapa kursen, till att hitta din publik och marknadsföra dig. Rekommenderar den. Robert Österman
Enkel, saklig och fylld av tips! – 5 stjärnor
Återigen skapar han en bok som är saklig, enkel, lättläst och fylld av värdefulla tips.
Holger Wästlund har en otrolig förmåga att skriva böcker som är lättlästa och lättförståeliga.
I denna bok ger Holger en mycket bra guide till hur man går från A till Ö med att skapa sina egna webbkurser. Från tekniken du kan använda till processen att skapa en webbkurs. Andreas
Läs mer om boken eller beställ här