Använd Facebook i din marknadsföring
Ett gott råd – använd Facebook i din marknadsföring
Det finns några olika sätt som du kan använda Facebook i din marknadsföring
Använd Facebook i din marknadsföring genom att ha:
- Egen personlig sida
- Särskild sida för din verksamhet
- En grupp eller gå med i en grupp som redan finns
- Annonsering på Facebook
Fundera igenom vilken den bästa formen är för marknadsföring av din verksamhet.
Facebook är som ett mingelparty
Facebook är som ett jättestort mingelparty. Här gäller i stort samma regler som på ett sådant party. Man får lätt kontakt med massor av människor, det gäller att vara generös och nästan inte sälja alls. Lyssna på andras kommentarer. Ställ frågor. Var lyhörd och försök svara snabbt. Vet du inte svaret på en frågeställning så ta reda på det. Samla på de frågor som ställs och de svar du ger och sammanställ dem för en separat ”frågor och svar”-sida på din hemsida.
Dina sekretessinställningar är viktiga
Använd Facebook i din marknadsföring men tänk på att Facebook är i första hand är ett socialt nätverk där många publicerar bilder som visar att man varit på den värsta festen, när man var ute och tog en öl eller när man leker med barn eller barnbarn.
Därför gäller det att skilja på det rent privata och det som har att göra med att du vill marknadsföra dina tjänster eller varor.
Om du har ett konto på Facebook ska du gå in på ”Inställningar” och där klicka på ”Sekretess”. Där kan du redigera följande tre områden:
- Vem kan se mitt innehåll?
- Vilka kan kontakta mig?
- Kan alla söka efter mig?
På den första rubriken kan du t.ex. välja mellan:
- Offentlig
- Vänner
- Vänner utom bekanta
- Bara jag
- Anpassat
Du kan också, när du skriver ett inlägg, för varje enskilt tillfälle styra just det inlägget på samma sätt, om du vill att det ska vara offentligt, bara för dina vänner, vänner utom bekanta etc.
På din egen sida kan du redigera din profil så att dina uppgifter om din verksamhet är offentliga. Du kan, om du vill, välja att bara dina vänner får åtkomst till dina uppgifter om förhållande, familj etc.
Alltså – använd Facebook i din marknadsföring. Facebook kan vara oerhört bra om du vill marknadsföra din verksamhet. Skilj på vad du skriver om din professionella verksamhet och ditt privata liv!
Börja med att se till att du får många följare – gör så här
När du satt upp din företagssida ska du genomföra tre steg:
- Bjud in alla dina Facebookvänner.
- Dela din Facebooksida på alla andra sociala medier där du finns och bjud in de du har på din sändlista.
- Lägg in en ”följknapp” och en uppmaning att dela dina inlägg på din blogg eller webbsida. Jag rekommenderar en ”flytande” knapp som följer med besökaren när han/hon skrollar ner. Använd Facebook i din marknadsföring och använd ett bra och gratis WordPresstillägg SumoMe.
Engagera dina besökare
Använd Facebook i din marknadsföring genom att svara på varje engagemang som visas från någon besökare med en kommentar eller ett meddelande. Facebook mäter faktiskt den tid du tar på dig för att svara och den uppgiften påverkar din ranking.
Starta kunddialoger och lär känna dina kunder bättre via Facebook.
Vilken typ av inlägg engagerar dina besökare?
Använd Facebook i din marknadsföring genom att posta visuella inlägg. Låt oss titta på vilka specifika typer av inlägg som skapar engagemang:
- Ställ frågor, be om åsikter, feedback, personliga erfarenheter etc.
- Be att besökare fyller i något som fattas, t. ex. ”Om du vore miljonär då skulle du…”.
- Lägg in åtgärdsknappar av typ ”Tagga någon som du vet behöver detta”. ”Dela detta till någon som gillar djur”, ”Dela detta med någon som du vet har det svårt” eller ”Gilla om du håller med”.
- Be besökare att lägga in ett foto, gärna något roligt.
- Inspirerande citat brukar delas flitigt.
- Skapa omröstningar, gärna om en kontroversiell fråga.
Gör research för att hitta viralt innehåll
För att öka antalet följare och för att få en hög ranking av algoritmerna bör du ta reda på vilken sorts innehåll som är mest effektivt. Det finns olika sätt att göra det.
Studera ledande influencers inom ditt område och se vilken typ av innehåll de postar regelbundet. Vilka ämnen är populära just nu? Vilka inlägg ger mest engagemang? Vad säger man i kommentarerna?
Följ sådana sidor som har ett innehåll som liknar ditt, men som har betydligt fler följare.
Ta reda på vilka inlägg som delas mest t.ex. under den senaste veckan eller senaste månaden och välj ämnen för dina inlägg med utgångspunkt från denna kunskap.
Skriv fräscha inlägg, skriv om nyheter och om intressanta trender – upprepa inte gamla inlägg om och om igen.
Om dina inlägg inte skapar engagemang måste du förbättra innehållet. Så enkelt är det.
Du kommer efter bara ett kort tag känna om du är på rätt väg eller inte.
Hämta inspiration
Missa inte chansen att bli inspirerad av andra som lyckas bra. Jag rekommenderar att du skriver in sökorden ”bästa Facebooksidorna” eller ”Bästa Facebookannonserna”. Det är ett sätt att hitta inspirerande förebilder.
Tekniker för att få större spridning
Använd sökord på strategiska platser på din Facebook-sida precis på samma sätt som på din webbplats. Det viktigaste är att försöka få in relevanta sökord i din sidtitel. Dessutom bör du tänka på att få med dina viktigaste sökord i dina inlägg, bildtexter till bilder och video och liknande så att dina aktiviteter hittas av både besökare och sökmotorer.
Använd hashtaggar
Hashtaggar gör det möjligt för dig att pusha för andra sociala plattformar där du är aktiv, som t.ex. Twitter och Instagram.
Du kan även kategorisera dina inlägg efter ämne med hjälp av hashtaggar och du kan söka hashtaggar för att hitta de konversationer som du vill delta i.
Delta i konversationer
Hitta relevanta Facebookgrupper och delta i de konversationer som pågår där. Framhäv inte dig själv. Försök hela tiden lägga till intressanta och värdefulla synpunkter, hjälp andra, dela intressanta inlägg etc.
Om besökarna ”gillar” det du skriver och inser att du är expert inom ditt område kommer de med stor sannolikhet söka sig vidare till din privata sida eller företagssida.
Om någon tar upp eller delar någon annans problem eller uttrycker frustration av något slag försök då att svara klokt. Du kan skriva ett svar, helst bifoga en förklarande bild eller t.o.m. skapa en liten video eller ett blogginlägg. Försök ge den som frågar värdefull information som hjälper till att lösa problemet.
Detta är ett mycket bättre sätt än att pusha mycket för din egen verksamhet eller din sida. Du ger hjälp och stöd när den efterfrågas och det kommer tas emot mer positivt än om du kastar din sida i ansiktet på dem (vilket även kan få dig straffad av Facebook).
Med andra ord – för att lyckas med marknadsföring på Facebook bör du bli en mästare på att nätverka.
Pusha från andra sociala medier
Pusha för din Facebooksida på andra sociala medier där du finns och från din webbsida. Du kan installera en speciell widget i en sidokolumn som visar dina senaste inlägg eller ett fotogalleri av dina följare.
Du kan också ha med din Facebooklänk på ditt visitkort och i din signatur på dina e-postmeddelanden.
Analysera dina resultat
På samma sätt som när det gäller din webbsida bör du analysera dina resultat.
De kommer att tala om för dig bl.a. dina besökares demografi samt vilka inlägg som fungerar och vilka som inte fungerar.
Analysera dessa data och justera det som behöver åtgärdas för att erhålla maximala marknadsföringsresultat.
Facebook Ads
Facebookannonsering är en avancerad kunskap som det finns mycket skrivet om och bra videoinstruktioner om. Jag går därför inte in på denna teknik här annat än tar fram lite av det som är så speciellt med just att annonsera på Facebook.
De som går in på Facebook går i första hand inte in på denna plattform för att köpa något. Man surfar runt på Facebook för att läsa inlägg från vänner och bekanta och man letar information och nyheter om det man är intresserad av.
Jag tror därför att det är viktigt att man även behandlar annonser på Facebook som ett sätt att kommunicera med vänner. Man bör inte vara för säljande eller pushande utan snarare betona och förstärka den typen av information som man även skriver om i vanliga Facebookinlägg.
En speciell möjlighet
En speciell möjlighet med Facebookannonser är att du kan rikta dem till mycket snävt definierade och nischade grupper.
Du kan styra dina annonser till vissa åldersgrupper, män eller kvinnor, vissa inkomstkategorier, mottagare med speciella intressen osv. Denna möjlighet har Facebook lagt ner ett stort arbete på och det fungerar bra. Facebook vill att du ska lyckas med din annonsering så att du kommer tillbaka och annonserar igen.
Här kommer ytterligare några regler för en framgångsrik annonsering på Facebook som naturligtvis gäller även i andra medier.
- Gör din annons visuell
- Ditt erbjudande måste uppfattas som relevant för mottagaren.
- Ditt erbjudande ska ge ett mervärde eller eliminera en nackdel för mottagaren
- Den måste ha en tydlig uppmaning till handling.
Som sagt, det finns mycket information om Facebook-annonsering att hämta på nätet. Skriv sökorden ”Annonsering på Facebook” på Google eller Youtube och du kommer få massor av information att välja bland.
Den stora skillnaden mellan Facebook och t.ex. Amazon är att besökare går in på Amazon för att man vill köpa något medan man skrollar runt på Facebook av rent sociala skäl och det bör påverka tonen i en Facebook-annons en hel del.
SEO-tänkande behövs även på Facebook
Detta är viktigt. Här gäller i stort samma principer som gäller för SEO-tänkande med avseende på din webbsida som jag kommenterade i avsnittet ”Så skapar du trafik till din hemsida”.
Länka till och från dina Facebooksidor
Precis som när man bygger egna hemsidor så gäller det att skaffa sig många länkar. Tagga även flitigt andras Facebooksidor och webbsidor som är intressanta med tanke på ditt specialområde. Skriv på andras bloggar om din Facebooksida och länka till dessa inlägg från din Facebooksida. När du skriver artiklar, när du är aktiv i olika forum och när du skriver eller kommenterar i andras bloggar så bör du ha med länken i din signatur. Det är inte alla forum som tillåter det, så börja med att kontrollera hur andra gör och lägg in din länk med måtta och omdöme.
Dela intressant innehåll som du hittar på andra sidor och grupper. Länka så mycket du kan från och till intressant innehåll. Det gör dig till en expert som är spännande att följa. Men det ska handla om ditt specialområde. Jag är innerligen trött på alla ”roliga, fräcka och ibland lite snuskiga klipp utan något sammanhang som sprids i sociala medier. Är du en av dem som brukar göra detta – snälla du sluta!
Ordna tävlingar för att få fler kunder, besökare och fler ”gillanden”
Att ordna tävlingar är en effektiv metod att samla adresser till de som gillar en sida eller till de som är intresserade av samma specialområde som du. Du kan dela ut priser, som är digitala eller fysiska, i utbyte mot att besökaren ger dig sin e-postadress. Det finns undersökningar som visar att inte mindre än 40 % av alla de som gillar en företagssida gör det för att man har fått något i utbyte – rabatt eller någon form av gåva. Det finns tydliga regler för vad du och ditt företag får göra, respektive inte får göra på Facebook. Var noga med att följa dessa.
Detta får du som företag göra:
- Skapa en tävling som befinner sig på din sidas tidslinje eller i en applikation.
- Låta användare delta i en tävling genom att ladda upp bilder, skriva inlägg/kommentarer samt gilla inlägg/kommentarer på din tidslinje.
- Använda ”gillande” som en röstningsfunktion.
- Be användare hitta på ett nytt produktnamn, svara på en fråga eller ge något annat utvecklingsförslag och utse en vinnare som skapat det bästa bidraget.
- Be användare dela ett inlägg, men detta får aldrig vara ett krav för att deltaga eller på något annat sätt ge användaren en fördel i tävlingen.
- Meddela vinnaren av en tävling via ett inlägg på din tidslinje.
Detta får du som företag inte göra:
- Kräva att användare delar inlägg (eller andra objekt) med sina vänner för att delta i en tävling.
- Anordna tävlingar där slumpen avgör vem som vinner. Tävlingar av svenska företag måste självklart följa Svenska Lotterilagen.
Analysera dina resultat
Du bör alltid mäta och analysera dina resultat. På det sättet lär du dig vilken typ av inlägg som fungerar och vilka som inte fungerar. Det finns utmärkta verktyg för detta på Facebook som jag återkommer till i ett senare avsnitt.