Använd Instagram i din marknadsföring
Så använder du Instagram i din marknadsföring
Din marknadsföringsstrategi
De viktigaste marknadsföringsprinciperna är likartade för alla sociala plattformar. Det gäller att hitta din stil, ditt tema och att du vänder dig till en tydligt definierad målgrupp. Och då gäller det naturligtvis även om du använder dig av Instagram i din marknadsföring.
Detsamma gäller när du letar efter innehåll med din målgrupp i sinnet. Dela inte inlägg om vad som helst utan tänk alltid på din speciella målgrupp.
Hur passar Instagram in i din översiktliga sociala mediastrategi och hur passar Instagram in i din översiktliga affärsplan?
Ägna tid åt att fundera på det för det kommer skapa en grund för din framgång på Instagram under lång tid framåt. När du är klar med detta är det dags att sätta i gång med att pröva de olika möjligheter som finns på Instagram.
Instagram historier (Instagram Stories)
Instagram Stories är en funktion som i stort liknar Snapchat. Det är ett effektivt sätt att komma nära och engagera dina besökare. Instagram Stories gör det möjligt för dig att låta dina besökare följa dig under 24 timmar genom att du lägger ut bilder och video om dig hur många gånger som helst under ett dygn. Speciellt video gör att dina följare kan känna att de kommer dig nära och därigenom förhoppningsvis känner sig motiverade att interagera med det innehåll som du lägger ut.
Ju mer dina följare interagerar, desto mer kommer Instagrams algoritmer premiera ditt innehåll. Om de t.ex. klickar på en av dina frågor eller skickar ett personligt meddelande till dig så uppfattas det av Instagrams algoritmer och det gör att din totala synlighet ökar. Instagrams algoritmer fungerar också så att de personer som du interagerar med kommer se dina inlägg på ett prioriterat sätt. Det kan vara värdefullt att veta om du använder dig av Instagram i din marknadsföring.
Teknisk användning av Instagram
Vill du veta hur du rent tekniskt använder dig av Instagram Stories hittar du information om du skriver in ” IG Stories för nybörjare” som sökord på Google.
Bild- och videokvaliteten behöver inte ha högsta möjliga kvalitet i dina Instagram Stories. En verklig och sann känsla av att dina följare verkligen kan ta del av din vardag är viktigare. Förhoppningen är att en besökare som följer en av dina stories blir så nyfiken att han eller hon vill gå tillbaka och titta på dina tidigare stories. Då har du lyckats.
Instagrams algoritmer premierar i sig inte video framför annat innehåll men eftersom video i allmänhet engagerar mer så premieras själva engagemanget i algoritmerna.
Emojis
Att använda emojis kan göra dina rubriker roligare och mer engagerande. Använd gärna händer som gör rörelser, pekfingrar eller highfive. Det är ett bra sätt för att fokusera på t.ex. en Call to Action-knapp.
Call to Action
Lägg in Call to Action-knappar under dina inlägg, inte under alla men under många. Det kan handla om
- Tagga till dina vänner
- Tagga två gånger om du håller med
- Klicka på länken till min biografi
- Dela detta med dina vänner
Missa inte möjligheten att ställa frågor och att inbjuda till feedback. Inlägg med frågor skapar ofta större engagemang än andra inlägg.
Se varje inlägg som en möjlighet för dina besökare att engagera sig i det du publicerar. Ju mer du gör av detta desto fortare kommer antalet följare att växa.
Undvik att verka för mycket säljande när du använder dig av Instagram i din marknadsföring. Målet med varje inlägg från dig bör vara att skapa glädje och skönhet för dina följare vilket också får dem att dela ditt innehåll till sina vänner, dela deras egna upplevelser i kommentarerna och vilja lära känna dig, din blogg, ditt företag eller din verksamhet lite bättre.
Schemalägg dina insatser
Att vara konsekvent är viktigt och det är precis vad framgångsrika instagrammare ofta är. Det beror naturligtvis på vilken nisch du jobbar inom och hur mycket tid du vill lägga ner på denna plattform.
Sätt i gång med bara några få inlägg per dag och se hur det fungerar både för dig och för dina följare. Det är bättre att skapa färre inlägg och göra det kontinuerligt än att göra tio inlägg en dag och sedan ingenting under några dagar.
Du kan naturligtvis förenkla processen genom att skapa flera inlägg vid ett tillfälle och sedan automatisera en successiv publicering av dem. Det är nästan nödvändigt att göra så om du använder dig av Instagram i din marknadsföring. Så småningom kan du hitta de bästa veckodagarna och tider på dygnet för att lägga ut inlägg beroende på dina följares vanor. Instagrams algoritmer premierar färska inlägg framför äldre.
Hashtaggar
Ingen kommer att hitta ditt innehåll om du inte använder dig av hashtaggar. Det är de fraser och ord som har ett #-tecken framför dem.
Hur hittar man bra hashtaggar?
Det finns två sätt:
- Studera vilka hashtaggar andra inom din nisch använder sig av. Gör en lista på möjliga hashtaggar för olika typer av inlägg. Genom att analysera andra profiler så kan du också se vilka hashtaggar som har störst engagemang, i form av gillanden, delningar och kommentarer.
- Gör egen research. Skriv in en vanlig term från din nisch i en sökruta på Instagram. Instagram kommer då att visa ett antal närliggande hashtaggar och hur många inlägg som finns för var och en. Detta hjälper dig att välja hashtaggar som är populära. Se till att du inte använder hashtaggar som är så breda att dina inlägg lätt försvinner i bruset.
Gör en lista på bra hashtaggar och spar den i din smartphone. På det sättet behöver du inte skriva ut dem varje gång. Du kan bara kopiera och klistra.
Använd gärna flera hashtaggar i varje inlägg för att dina inlägg ska spridas så mycket som möjligt.
Detta kan verka självklart men det gör stor skillnad.
Strategier för att få flera följare
- Engagera dina följare. När någon följer dig följ dem tillbaka men kontrollera att det inte är ett spamkonto. Om någon kommenterar dina bilder, svara alltid och använd deras @-tecken. Tagga människor som du känner och som du tror kan ha nytta av en viss bild. Ställ frågor och be om feedback.
- Tävlingar och gåvor. Tävlingar och gratis erbjudanden kan vara ett roligt sätt att skapa lite surr kring ditt konto och det kan leda till att du får många följare. Försök hitta eller skapa något som är värdefullt för följarna inom din nisch som kan användas som en gratis gåva eller pris i en tävling.
För att besökarna ska få delta kan du lägga upp det så att de måste ta följande tre steg:
- Följ mig
- ”Gilla” detta inlägg och tagga två av dina vänner
- Skriv upp dig på mitt nyhetsbrev
Alla dessa steg gör att din följarskara ökar.
- Profil-widget på din hemsida. Här kommer en självklar åtgärd. Du bör ha en Instagram-widget på din webbsida. Det bästa är om den dessutom visar t. ex. dina senaste fem inlägg på Instagram. Det finns tillägg (plugins) för att lösa detta på ett enkelt sätt.
- Försök hitta de bästa influencers inom din nisch och börja följa deras följare. Jag tycker att man kan ha etiska funderingar beträffande denna metod och jag använder mig inte av den. Eftersom den är vanlig så beskriver jag den ändå. Du får själv välja om du vill använda dig av den.
Om du börjar följa framgångsrika instagrammares följare så finns chansen att de kommer följa dig tillbaka förutsatt att du publicerar inlägg regelbundet och levererar intressant innehåll. På det sättet kan du snabbt bygga upp en stor följarskara.
Poängen är att på detta sätt hittar du personer som redan är intresserade av det du har att erbjuda. Om de följer likartat innehåll någon annanstans så finns chansen att de tycker om ditt innehåll, speciellt om det du skriver är ännu bättre.
Hitta de främsta influencers
Ett sätt att hitta de främsta influencers är att söka med en hashtagg som är relevant för din nisch. Klicka på ett bra inlägg inom den hashtaggen och kolla om det är ett konto som har många följare.
Klicka på antalet följare och börja följa dem en och en. Repetera detta med alla de bästa influencers inom din nisch och med många olika hashtaggar. Vissa kommer fungera bättre än andra. Du kan jobba på det sättet med några varje dag och genom detta bygga upp din följarskara steg för steg.
Instagram har några restriktioner som handlar om hur många människor du maximalt kan följa för att förhindra spam. Du bör därför begränsa dig till att inte skapa fler följare en 50 per timme. Detta kan tyckas vara många men det är det verkligen inte. Det tar bara några minuter att skriva en sådan lista.
Om du ser till att du följer fler än 50 per timme kommer Instagram så småningom stänga av följarfunktionen på ditt konto och du kan inte längre följa någon.
När det gäller automatiska verktyg så är Instagram skickliga på att hitta sådana så det är bäst att undvika den typen.
Nischa dig, skaffa eventuellt fler Instagramkonton
Försök hjälpa både levande följare och Instagrams algoritmer att hitta dig och det du publicerar. Det gör du framför allt genom att definiera din nisch eller dina nischer tydligt. Försök med dina inlägg hålla dig inom din nisch och successivt och målmedvetet förstärka det intryck du gör. Det gör det också lättare att använda passande hashtaggar. Detta är viktigt om du använder dig av Instagram i din marknadsföring.
Det leder till att det kan vara bättre att ha flera olika nischade konton än ett som är alltför brett. En arkitekt skulle, med det tankesättet, i stället för att ha ett konto med arkitektverksamhet kunna ha flera nischade konton med t.ex. bostäder, kontor, fritidshus, inredning etc. Och för varje nischat konto kan man då konsekvent använda väl utvalda hashtaggar.
Ta med text i alla dina bilder
Eftersom Instagrams algoritmer premierar hur lång tid besökarna stannar på dina inlägg så är förklarande och engagerande texter viktiga för din framgång. En bild kan folk skrolla förbi på en sekund men en intressant text som dessutom helst uppmanar till eftertanke på något sätt har chans att hålla besökarna kvar under betydligt längre tid. Avsluta gärna din text med en fråga, t.ex. ”Så här ser det ut där jag sitter och jobbar nu. Hur har du det där du är?”
Skapa en typ av innehåll som inbjuder till att det delas
Du ska sträva efter att dina inlägg att kommenteras och gillas. Du bör ständigt ha den tanken i bakhuvudet när du postar inlägg. Träffande citat som du presenterar ihop med en bra bild, gärna av någon känd person, blir ofta virala.
Använd flera hashtaggar på dina inlägg
Enligt Instagrams regler kan du ha ända upp till 30 hashtaggar kopplade till en bild. Men maximera inte användandet av hashtaggar. Risk finns att algoritmerna ser sådana inlägg enbart som ett sätt att nå ökad spridning och inte i första hand att leverera värdefullt och intressant innehåll. Som en tumregel bör man sikta på maximalt ett tiotal hashtaggar. När du postar flera inlägg på samma konto bör några hashtaggar vara desamma i flera inlägg. Använd även hashtaggar i Instagram stories för att öka spridningen när du använder dig av Instagram i din marknadsföring..
Integrera mycket med andra
Följ flera konton där man postar inlägg inom ”din” nisch. Delta aktivt i diskussioner, dela och kommentera andras inlägg. Då ökar chanserna att de som är aktiva i andra konton svarar med att vara aktiva och engagera sig på ditt konto.
Använd stora kontons hashtaggar när du publicerar något som har att göra med dem
Om du t.ex. postar ett inlägg om H&M som är stora på Instagram så bör du sätta in en hashtagg om H&M. Dels är det etiskt korrekt att göra så och dels kan det leda till att folk från det stora kontot följer alla hashtaggar som berör det kontot och svarar eller kommenterar ditt inlägg. Detta är ett bra sätt om du använder dig av Instagram i din marknadsfölring.
Använd dig av Instagrams nyheter
Instagram förnyas ständigt inte minst pga. att Facebook äger Instagram. Det pågår en rad projekt som handlar om hur dessa båda plattformar ska samexistera och dra nytta av varandra utan att konkurrera och detta leder naturligtvis till en rad förändringar.
När Instagram introducerar nya verktyg eller möjligheter ligger det i Instagrams intresse att så många som möjligt använder det som är nytt redan från början. Det gör att Instagrams algoritmer premierar de inlägg där man utnyttjar nya möjligheter. Var inte rädd – hoppa gärna på det som är nytt, det kan löna sig.