Använd Twitter i din marknadsföring
Så använder du Twitter i din marknadsföring
Strategier för att öka antalet följare
Använd Twitter i din marknadsföring genom att öka antalet följare på Twitter handlar helt om engagemang och kontinuitet. Du måste interagera aktivt med andra användare inom din bransch eller nisch och delta i konversationer. Retweeta och mest av allt – tweeta mycket. Ju aktivare du är, och det gäller dagligen, desto snabbare kommer din följarskara öka. Så använder du Twitter i din marknadsföring.
Hur ofta bör du tweeta?
Ju oftare desto bättre! Det finns egentligen ingen gräns för detta. Att posta 10–12 inlägg per dag är en bra målsättning. Det kan låta som mycket men det finns, som sagt, verktyg för att automatisera en sådan process. Det kan vara klokt om du använder dig av Twitter i din marknadsföring.
Inom Twitter är en hög frekvens av inlägg det viktigaste du kan göra för att växa snabbt.
Använd inte bara text
Det gäller att engagera dina besökare. För att lyckas med detta bör du använda dig av både text, bilder och video. Som i alla sociala medier så blir video viktigare och viktigare. Men var inte rädd. Kvaliteten behöver inte vara på topp. Kanske just på Twitter som vill förmedla det snabba nyhetsflödet kan man ställa lägre krav på kvaliteten. Det är bättre att du sätter i gång och använder Twitter i din marknadsföring kapar enkla video med din Iphone än att du har för höga ambitioner. Använd dig av ”Learning by doing”!
Engagera dig själv och andra
Att bara följa räcker naturligtvis inte. Du måste också engagera dig. Du bör kommentera, dela, ställa frågor och svara på ställda frågor. En fråga kan vara så enkel som t.ex. ”Vad tycker du?”
Värdera dina följare
Följ de som retweetar eller de som favoriserar dina tweets, speciellt om de tar sig tid att läsa någon artikel du skrivit och kommenterar den.
Tweeta ofta
För Twitter gäller samma förhållande som beträffande många andra sociala plattformar. Det är mycket bättre att du tweetar lite varje dag än att du skickar i väg flera tweets en dag och sedan är passiv under flera dagar. Ett sätt kan vara att du sätter som mål att skicka i väg en huvudtweet per dag och dessutom besvarar, kommenterar och interagerar på andras tweets inom ditt område.
Skapa och bygg din egen identitet
Det mest avgörande för att få flera följare är att du noga tänker igenom vilken målgrupp du vänder dig till och vilken identitet du vill bygga gentemot den målgruppen. Ju mer dina inlägg i form av text, bilder och video stärker din identitet desto naturligare kommer din följarskara att växa.
Vad ska du tweeta om?
Försök att sprida dina tweets inom följande fyra kategorier:
- Interna (tex. dina blogginlägg)
- Externa (tex. inlägg utifrån)
- Inspirationscitat (denna form är populär och har stor chans att skapa retweets)
- Pushar (tex. Tweets där du rekommenderar dina serviceerbjudanden, produkter, din webbsida etc.)
Skriv sådana tweets som lockar till retweets
Om dina tweets delas vidare kommer din följarskara att öka. Skriv därför sådana tweets som inbjuder till delning. Ju mer du skriver om problem eller situationer som många upplever, desto större är naturligtvis chanserna att dina inlägg delas vidare.
Vilka tweets skapar mest engagemang?
Följande typer av tweets brukar bli mest framgångsrika och uppmuntrar till engagemang:
- Visuella tweets, bilder och videos
- Frågor som du ställer
- Citat
- Nyheter
- En titt bakom kulisserna
- Evenemang som pågår just nu
- Erbjudande för dagen
- Tips och råd
Be andra att retweeta
Ett enkelt sätt att få spridning är att du helt enkelt ber folk dela dina inlägg vidare. Det är förvånansvärt effektivt. Många läser inlägg rätt passivt så det räcker ofta med en enkel liten push av typ ”Retweeta gärna” för att få folk att dela vidare.
Retweeta själv
Dela vidare sådana inlägg som du gillar och framför allt sådana som rör din egen nisch. Försök hitta några inlägg som du håller med om och retweeta dem. Glöm inte att nämna originalförfattarens namn. Du bör ha en rimlig proportion mellan dina originaltweets och sådana som du retweetar. Du bör absolut ha fler originaltweets än det antal som du retweetar.
Följ andra
Det viktigaste steget för att bygga en följarskara är att följa andra inom din bransch. Om du följer andra är chansen stor att minst 30 % kommer börja följa dig. Det hjälper Twitters algoritmer att bättre förstå vilken bransch eller nisch du är inom så att de kan föreslå din sida för andra användare.
Det är således viktigt att följa andra som kan vara intresserade av din nisch och inte bara följa vem som helst.
Försök leta reda på framgångsrika influencers inom ditt område, de som har tusentals följare och följ dem. Om deras publik liknar din, kan du även börja följa deras följare om du känner för det och nätverka med dem.
Försök hitta relevanta hashtaggar och studera vilka personer som verkligen deltar i diskussionerna. Följ dem och nätverka med dem.
Det är inte ovanligt att de som är aktiva på Twitter följer 100–150 personer per dag och då framför allt personer som är aktiva. Du bör kontrollera ungefär en gång i veckan vilka av dessa som inte följer dig tillbaka och sluta följa dem.
Det är viktigt att hålla en kvot på minst 1:1 mellan att följa och följare. Om du följer betydligt fler personer än antalet som följer dig kan din sida uppfattas som spam så det är viktigt att då och då rensa bort de som inte följer dig tillbaka.
Tweeta andras bloggar
På samma sätt kan du försöka hitta relevanta inlägg från andras bloggar och retweeta dem. Var noga med att ta med författarens Twitteradress och bloggens Twitterkonto så att de vet att du retweetar.
Interagera med stora Twitterkonton
Med stora Twitterkonton menar jag de med tusentals följare. Försök se till att de upptäcker dig. Tänk på att en retweet från ett sådant konto till sin stora följarskara kan ge dig stor synbarhet.
Svara på deras tweets. Detta gör att du kan interagera med en stor publik och din retweet kommer ses av många.
Nämn dem i en tweet lite då och då.
Det finns program som du kan använda dig av för att enkelt hitta de mest lästa artiklarna. Läs dem och försök hitta en ny vinkling eller en förbättring som du kan göra.
Skriv en artikel om det, nämn den ursprungliga influencern i artikeln och se till att de får reda på det.
Gör detta kontinuerligt med många olika influencers. Om bara en av dessa retweetar ett av dina tweets kan det innebära spridning till tusentals användare och några av dem kommer kanske börja följa dig.
Hashtaggar
Lägg till ett fåtal hashtaggar (2–4) så att andra med samma intressen kan hitta dig och dina tweets, men gör inte för mycket av detta för då kan dina tweets uppfattas som spam. Om du är med på ett stort evenemang, som ett idrottsevenemang eller en konferens, använd dig då av deras officiella hashtagg, så att alla som följer det evenemanget kan se dina tweets. Detta kan du göra även i Instagram.
Använd hashtaggar på ett klokt sätt
Användning av hashtaggar ökar möjligheterna både för dina besökare och för Twitters algoritmer att hitta det som intresserar din målgrupp. Använd därför sådana väl utvalda hashtaggar som passar dina och andras inlägg inom din nisch. Använd inte för många då det kan uppfattas som spam.
Leverera värde
Undvik att sälja. Leverera i stället värde för andra. Svara på frågor och berätta något intressant – inget skryt. Detta är vad nätverkande handlar om. Följ andra medlemmar i diskussionen och det kommer göra att några av dem följer dig tillbaka.
Pusha överallt
Du bör pusha för din Twitteradress överallt.
Lägg in en Twitter-widget i din blogg.
Skriv in ditt Twitterkonto på dina andra sociala plattformar.
Använd dig av ”Klicka för att tweeta” plugin på din webbsida.
Bädda in din Twitteradress på dina visitkort och i din signatur på dina e-postmeddelanden.
Följ statistiken
Det låter inte så spännande att följa statistiken men det är viktigt för att du successivt ska lära dig vad som fungerar bäst och vad som inte fungerar. Kolla, analysera och förbättra kontinuerligt.