Använd Youtube i din marknadsföring
Youtube i din marknadsföring
Så använder du Youtube i din marknadsföring
Enkelt uttryckt kan man säga att du har fyra sätt att använda Youtube för marknadsföring.
Du kan
- marknadsföra egna varor eller tjänster.
- marknadsföra andras produkter
- jobba med s.k. affiliate-marknadsföring
- jobba som influencer
Marknadsföra egna varor eller tjänster
För att lyckas med att marknadsföra egna varor eller tjänster bör du börja med att besvara följande frågor:
Vilka ämnen är min målgrupp främst intresserad av? Är det ren information, instruktioner, underhållning etc.?
Kan jag presentera mina produkter eller mitt budskap på ett bättre sätt med video än vad jag kan göra med bara text och bilder?
Hur gör mina konkurrenter och hur kan jag skilja mig från resten?
Marknadsföra andras produkter
Det mest närliggande sättet att marknadsföra andras produkter på din Youtubekanal är att tillåta Google Adsense-annonser i din kanal. Det innebär att du kan få Google att sätta in annonser inne i dina videoklipp.
Google kan med sina algoritmer matcha annonser med ett visst innehåll till det som dina videoklipp handlar om och för den marknadsföringen som du därmed utför får du betalt.
Det låter lockande men problemet för många är att du måste först nå upp till Google’s minimikrav för att din kanal ska anses vara en kommersiell Youtubekanal.
Google skärpte kraven för detta år 2018 och då blev det betydligt tuffare. Google ställer krav dels på att du ska ha minst ett visst antal prenumeranter (f.n. 1000), dels att du ska ha en viss mängd visningstimmar per år (f.n. 4000 timmar).
Om du uppfyller dessa krav och vill satsa på att marknadsföra andras produkter genom att nyttja Google Adsense så måste du godkänna villkoren för Youtubes partnerprogram och gå med på att bli granskad såväl av Youtubes automatiska system som av mänskliga granskare.
Sök på Google med sökorden ”YouTubes partnerprogram – översikt och kvalificering” så hittar du en fyllig information om denna möjlighet.
Jobba med s.k. affiliate-marknadsföring
Tanken med affiliate-marknadsföring är att du producerar videos med så intressant innehåll om en vara eller en tjänst att besökarna blir intresserade och vill göra en beställning.
Det gör besökaren genom en köpknapp eller länk som du har installerat inne i din video. Via köpknappen skickar du dina besökare vidare till någon annans e-handel eller webbplats och för de besökare som du lotsar vidare får du en provision.
Den kan vara uppbyggd så att du får betalt för varje besökare du för över till e-handlarens hemsida eller så får du bara provision när det blir ett verkligt köp.
Förmedlingsprovisionen för den som marknadsför en produkt på det här sättet varierar kraftigt. Du kan välja att satsa på dyra produkter där din provision blir hög men där det kan vara svårt att få besökare att verkligen genomföra ett köp. Alternativet är att du satsar på billigare produkter där din provision är lägre men där är det troligtvis lättare att få igenom flera köp.
Det enda du behöver göra som ägare av din Youtubekanal är att producera så intressant innehåll så att du får många besökare som du kan lotsa vidare som kunder till olika e-handlare.
Det förutsätter naturligtvis också att du har affiliateavtal med någon eller några e-handlare.
Du kan vara affiliate-marknadsförare för både varor och tjänster. Det finns även en massa informationsprodukter på nätet för vilka du kan fungera som denna typ av marknadsförare. Med informationsprodukter menar jag e-böcker, webbkurser, ljudböcker m.m.
Jobba som influencer
Influencer Marketing är en typ av marknadsföring som inte riktar reklambudskapet direkt till köparna och publiken. Här använder man sig i stället av inflytelserika personer och du kan genom en Youtubekanal bli en sådan. Genom att utnyttja den tillit och trovärdighet som du som influencer bygger upp kan du bli trendsättare och förebild för dina följare och beundrare. Detta kan tillverkare, handlare och annonsörer utnyttja och genom din kanal nå ut till och påverka målgruppen för en viss produkt.
Influencer Marketing kan alltså bestå av produktplacering i videor från dig. På det sättet kan du få betalt för att du marknadsför och rekommenderar vissa varumärken i dina videor på Youtube.
Det finns stränga regler som styr vad man får säga om hälsokostpreparat, skönhetsprodukter och liknande varor. Enligt Konsumentverket har sponsrat innehåll i personliga uttalanden i sociala medier ofta varit dåligt markerat. Det är viktigt att känna till hur man får prata om produkter, och att det inte bara gäller tillverkaren, utan även den som marknadsför varorna på sin blogg, eller på Youtube, Instagram, Facebook eller i en podd. Risken är annars att konsumenterna blir vilseledda och tror att produkterna har en betydligt positivare påverkan på t.ex. hälsan än vad de rimligen kan ha.
Det ska framgå tydligt när det är reklam, och företag som samarbetar med sociala medieprofiler måste känna till att marknadsföring inte får smygas in. Det ska tydligt framgå att det handlar om medveten marknadsföring.
Så skaffar du fler följare
Vilket sätt du än väljer av ovanstående så gäller det naturligtvis för dig att få så många följare som möjligt så att din marknadsföring blir framgångsrik. Här kommer 17 tips för att få många följare:
- Designa din kanal på ett medvetet sätt. Det handlar om rubrik, profilbild, videotrailer och naturligtvis alla videoklipp som du laddar upp. Försök skapa en konsekvent stil som gör att dina följare känner igen det du gör.
- Ett effektivt sätt att hitta inspiration och idéer för dina kommande videos är att helt enkelt fråga dina följare. Du kommer få en massa uppslag och naturligtvis ett ökat engagemang.
- Frekvensen är ofta beroende av den typ av innehåll som du producerar. Den som skapar videos om sitt eget liv och vilka olika funderingar det kan leda till kan publicera en ny video varje dag. Den som däremot gör instruktions- eller informationsvideos om olika produkter eller skeenden kommer ha mycket längre tid mellan sina utgivningar.
- Gör dina videos korta och enkla. Det gäller att behålla betraktarens intresse under hela videon om det är möjligt. De flesta videos som blir virala är kortare än 5 minuter.
- Har du svårt att komma på idéer vad du ska skapa videos om. Häng med i trender och vad som är populärt just nu och hämta även inspiration från Twitter.
- Hitta en slående titel på din video som lockar följare och som uppfattas som annorlunda i jämförelse med andra inom samma område. Du kan även lägga in en hashtagg i slutet av din titel.
- Håll dina löften. Om du har informerat om att du planerar att publicera en ny video varje vecka så är det viktigt att du verkligen gör det.
- Publicera många videos. Ju fler videos du ger ut desto större är chanserna att levande besökare och sökmotorerna hittar dig.
- Pusha för din Youtubekanal på alla andra sociala plattformar där du är aktiv och från din webbsida.
- Samarbeta med andra som är aktiva på Youtube inom likartade områden som de där du är aktiv. Tipsa om och rekommendera andras videos och var generös.
Titlar och beskrivningar
- Se till att dina titlar och beskrivningar är maximalt sökmotoroptimerade.
- Ställ frågor till dina följare, starta diskussioner och svara snabbt på alla typer av reaktioner som du får.
- Var dig själv. Spela inte någon roll som känns främmande för dig. De flesta Youtubestjärnor som lyckats bäst har helt enkelt varit sig själva. Det kanske dessutom är det bästa sättet att kunna hålla på och lyckas under lång tid.
- Var konsekvent. Publicera nya videos regelbundet i den takt som passar dig och dina möjligheter. Då vet dina följare vad de har att vänta sig och kan på ett enkelt sätt se fram emot när du släpper något nytt.
- Videos som skapar känslor har störst chans att bli virala. Försök att inte bara vara saklig och korrekt utan spela gärna på olika känslosträngar.
- Välj nyckelord med omtanke. Använd de sätt som jag beskrivit tidigare i denna bok för att hitta de effektivaste nyckelorden/sökorden.
Använd dig av Youtube Analytics för att mäta, analysera och ständigt förbättra dina videos.