Att starta ett företag
Två sätt att starta ett företag
Jag har haft många uppdrag att hjälpa enskilda personer att starta nya företag. Det har varit oerhört spännande och stimulerande och jag har själv lärt mig mycket på detta.
Att hitta en ny affärsidé är ofta ett strukturerat jobb där man jobbar sig fram målmedvetet steg för steg. Det är ingen bra tanke att gå och vänta på att ”den stora fantastiska idén” plötsligt ska dimpa ner från ovan.
Tänk inte heller för mycket i början på att hitta en idé som du tror att en affärsängel eller annan finansiär kan tänkas satsa på. Det finns så många olika sätt att finansiera goda idéer så låt det bli en praktisk fråga som du tar tag i senare.
Enkelt uttryckt kan man säga att nya företag startas på två sätt
Det ena sättet är att man har en idé. Man har något som man tror så mycket på att man tycker att idén är värd att satsa på. Du kanske jobbar på ett företag där ett visst behov uppstår. Du presenterar ett förslag för företagsledningen. Ditt förslag går ut på att utveckla en tanke som du har för att tillfredsställa behovet hos tänkbara kunder. Men företagsledningen har andra prioriteringar och vill inte satsa på detta just nu. Du tar, med företagsledningens goda minne, idén med dig och startar ett eget företag baserat på det behov som du har upptäckt. Din första kund kanske blir din tidigare arbetsgivare. Utgångspunkten för det nya företaget är alltså att du har en idé.
Det andra sättet att starta företag är att någon säger: ”Jag vill starta ett företag men jag vet ännu inte vad företaget ska jobba med”. Du kanske har en ungefärlig tanke om vilken bransch du vill jobba inom men du har ännu ingen utvecklad eller unik affärsidé som är värd att satsa på. Om du hör till denna kategori så befinner du dig i en grupp som växer. Det finns många som har ett jobb som de inte trivs med. Det finns många som skulle föredra att jobba med ett eget företag och det finns många som inte får den anställning eller den skjuts i karriären som de skulle vilja ha.
Så kan du nyttja AI
Jag kommer berätta om hur du kan ta nytta av AI för att starta din verksamhet steg för steg oberoende av om du redan har en färdig affärsidé eller tänker börja från början och jobba systematiskt för att hitta en egen ny idé.
En företagare är ofta en person som har förmågan att hitta möjligheter och välja ut de bästa idéerna och dessutom viljan att driva de mest lovande idéerna vidare. En företagare måste ha modet att pröva och inte vara rädd för att misslyckas. Man lär sig på sina misstag om man ser misslyckandena som experiment. De mest framgångsrika företagarna har i allmänhet gjort massor av misslyckanden innan de hittat de rätta idéerna. Dessa misslyckanden får man sällan höra talas om men de finns i de flesta fall. Thomas Edison, som bland annat uppfann glödlampan, lär ha sagt: ”Jag har inte misslyckats – jag har bara upptäckt 10 000 sätt som inte fungerar”.
Viktigast att veta var man ska leta
Det viktigaste för den som vill hitta sin affärsidé är att veta var man ska leta. Öppna ditt sinne för idéer från alla sektorer och branscher. Var öppen för massor av intryck och uppkast i början. Då är chanserna större att du kommer att lyckas. Håll ögonen öppna överallt – på händelser, butiker och webbplatser som du besöker. Din affärsidé kanske ligger närmare än du tror.
Leta problem och försök komma på lösningar på dessa problem. Leta efter befintliga produkter och tjänster som folk klagar på. Om du hittar en idé som du inte klarar av själv – sök samarbete med andra. Ju mer obunden och öppen du är när du letar, desto större chans har du att lyckas.
Sök efter möjligheter
Gör det till en vana att ständigt söka efter möjligheter och försök räkna ut hur du skulle kunna skapa en verksamhet av dessa möjligheter. Se till att du träffar branschfolk, ställ frågor, träffa folk som tänker som du och som kan hjälpa dig att driva dina idéer vidare. Om du hör talas om någon som har kunskap inom det område som intresserar dig, tveka inte ta kontakt för att be om hans eller hennes åsikter om dina idéer.
Jan Stenbeck, var en av det sena 1900-talets mest framgångsrika entreprenörer i Sverige. Det berättas om honom att när någon kom till honom med en ny affärsidé så var det inte ovanligt att Stenbeck frågade: ”Hur kan du veta att det inte förhåller sig precis tvärtom?” Förslagsställaren tvingades då tänka utifrån en helt annan vinkel. Ibland kallas detta för ”lateralt tänkande”. Det sättet att tänka kan många gånger ge helt nya uppslag och oväntade insikter.
Du bör också läsa så mycket som möjligt om den bransch som intresserar dig. Lär dig mycket om konkurrenterna, marknadens storlek, trender i branschen och vilka sätt som finns att närma sig marknaden. Försök hitta olika sätt att få vänner och kolleger engagerade och ”bolla” idéer med varandra för att hitta nya tankar, förfina tidigare idéer och göra dina idéer bättre. Jag har regelbundna telefonmöten med en mycket kreativ vän och samarbetspartner och vid dessa möten diskuterar vi alltid bland annat nya affärsidéer.
Ta reda på vad som fungerar och vad som inte fungerar inom en viss bransch. Vem gör samma sak som du funderar på eller vem gör nästan samma sak? Studera hur de lyckas eller misslyckas. Vad klagar kunderna på? Hur kan du förbättra det som redan finns på marknaden?
Alla stora företag som vi ser omkring oss har utvecklats över en tid – ofta under en lång tid. Många affärsidéer har körts som prov under flera år innan det har varit dags att presentera dem för allmänheten.
Misslyckanden är experiment
Var orädd, testa och se eventuella misslyckanden som experiment!
Många entreprenörer har börjat med att lösa enkla problem. Medan de arbetar på dessa små problem, börjar de förstå marknaden och hittar då ledtrådar som kan ge nya idéer, tjänster eller produkter.
Hur du än jobbar med att hitta just din affärsidé kan du ha stor nytta av att ta hjälp av AI. Hur du gör det kommer jag visa i de kommande kapitlen.