Att ta betalt för varor
Att ta betalt för varor om det är med varor som du skaffar dig extrainkomster
Ett enkelt sätt att förstå och resonera kring prissättning av varor är att beskriva de fyra delarna som ett pris består av:
- Din lön
- Indirekta kostnader
- Direkta kostnader
- Vinst
Din lön
bestämmer du själv som egen företagare. Du kanske väljer att ta ut en blygsam lön, eller ingen lön alls, när du startar företaget för att senare, när möjligheten finns, successivt höja ditt uttag så att du får en rimlig eller förhoppningsvis bra lön.
Indirekta kostnader
är de kostnader som ditt företag har att bära oberoende av om du gör några affärer eller inte. Exempel på sådana kostnader är:
- Datorer, printers, kopieringsmaskiner, telefoner, mobiler o. liknande
- Kontorsinredning och nödvändig kontorsutrustning
- Domän- och webbhotelltjänster
- Övriga marknadsföringskostnader
- Trycksaker
- Resekostnader för marknadsföring och övrigt som inte har att göra med något specifikt uppdrag
- El, vatten- och telefonabonnemang
- Tidningar, tidskrifter, facklitteratur
- Försäkringar
- Licenser
- Reparation och underhåll av lokaler, inredning och utrustning
Listan är lång och det gäller att du tar ut ett pris som täcker samtliga dessa kostnader. Det finns en tendens bland många småföretagare att man inte ser, eller kanske inte vill se, alla dessa kostnader vilket gör att man riskerar att sätta för låga priser för sina produkter som man levererar till sina kunder.
Samtidigt är det viktigt att hålla dessa kostnader nere så mycket som möjligt eftersom de inte ger någon direkt intäkt. Här kommer några tips och råd att tänka på:
Jämför priser på alla löpande kostnader som till exempel telefoni på sajter som till exempel www.compricer.se
Håll nere dina marknadsföringskostnader. I det förra avsnittet om marknadsföring finns 15 tips hur du kan sköta din marknadsföring gratis eller nästan gratis.
Direkta kostnader
är de som är direkt kopplade till din leverans av en vara eller en tjänst. Exempel på sådana kostnader kan vara:
- Material som ingår i varan eller som är nödvändig för att utföra tjänsten
- Resor i samband med att du levererar varan eller tjänsten
- Tid för möten med din kund
- Löpande kostnader för det specifika uppdraget
Här gäller samma som för de indirekta kostnaderna, dels att du tar tillräckligt betalt så att dessa kostnader täcks, dels att du på alla sätt håller nere kostnaderna så mycket som möjligt.
Några naturliga råd:
Ta in konkurrerande anbud på det material och arbetskostnader som ingår i din produkt
Samordna resor eller undvik dem genom att leverera på annat sätt, med post, bud eller via internet
Vinsten
är det belopp som du ska lägga på för att du själv och ditt företag ska kunna utvecklas. Om du under lång tid tar för lite betalt kommer du tvingas jobba fler timmar per dygn för lägre ersättning. Risken för stress är uppenbar och detta är en linje som i längden inte är hållbar.
Den här texten är plockad från boken ”Extrainkomster helt enkelt – Så förvandlar du en del av din tid till lönsamma extrainkomster”. Den finns som häftad bok och e-bok på flera ställen. Klicka här för att komma till lägsta pris