Bilreklam
Få betalt för att köra
”Få betalt för att köra” koncept är populära över hela västvärlden. Idén kom från USA och Tyskland, där det är vanligt med reklam på bilar. Man får helt enkelt betalt för att köra egen bil, som man har tillåtit företag att marknadsföra sina produkter och tjänster på. Man kan säga att bilarna agerar ambassadörer för kända varumärken.
Denna affärsidé går ut på att ge privatpersoner ekonomisk ersättning för att upplåta ytan på sin bil för reklam. Det handlar om att förvandla sin egen bil till en rörlig skylt. Alla är inte bekväma med tanken, men för dem som är villiga att göra det finns möjligheter att tjäna extra.
Innan du börjar
Studera konkurrensen. Kartlägga annonsörer som använder bilannonsering. Vilka är dem, vilka branscher representeras och hur mycket betalar dem för att synas?
Annonsören kommer att leta efter så mycket exponering som möjligt och du måste kunna hitta och erbjuda rätt bilar. Utgå ifrån deras plats och dagliga körvanor. Hur ofta man kör kommer också att avgöra hur många människor kommer att se någons bil. Ju mer man kör, desto attraktivare man blir.
Vissa annonsörer kan även kräva att man kör en viss rutt på en regelbunden basis. Var man parkerar sin bil kan också avgöra intresse. En bil parkerad på en synlig plats har bättre effekt. Om man parkerar i ett isolerat område, kommer få människor se annonsen tills bilen körs.
Komma i gång
Du förmedlar kampanjer av olika storlek. De handlar om allt från bildäck till kläder, betalkort, fritidsartiklar, skivor, teknik, politiska kampanjer etc.
Ersättningen varierar från några hundralappar till några tusenlappar i månaden för personbilar. Hur mycket det blir beror på hur bilen körs och hur stor yta som är täckt av reklam.
Hur ofta körs den? Var? Hur långt? Hur står den parkerad? En bil som körs ofta och har chans att ses av många människor får ett högre värde. För en lastbil kan man få det dubbla.
Leta efter dem som är intresserade av att tjäna extra för att sätta reklam på sin bil. Märke eller modell på bilen är oftast mindre viktigt, men du vill i första hand ha bilar som är välskötta och inte för gamla. Eller så är en bil så gammal att det blir värde i sig. Intresset för äldre bilar och specialbilar samt fordon inom motorsporten är av intresse.
Du kan också skapa en hemsida som ansluter privata bilägare med annonsörerna direkt. Annonsörerna hittar fordon redo att visa annonser och i sin tur den privata bilägaren visar sin bil.
Så funkar det
Du erbjuder företag en alternativ form av marknadsföring. Med hjälp av annonsering på privatägda bilar kan företag nå en bred marknad till en rimlig kostnad.
Tusentals människor kommer att se reklam på en bil som fungerar som en rullande reklampelare. Företagen är ofta villiga att betala för exponering på det här sättet, en månadsavgift mot att de får sätta en reklamskylt på bilen.
Reklamen kan vara av ett magnetiserade material eller av tunn vinylplast och kommer inte att skada eller på annat sätt påverka ägarens bil. Storleken på reklamskylten varierar. Vissa täcker en fjärde del eller hälften av bilen. Andra täcker hela bilen. Ju större reklam desto mer pengar till ägaren.
Genom att köpa en kampanj beställer företag en eller flera bilar av valfri modell, som sedan profileras med kampanjtexten eller deras eget varumärke. Företag betalar en engångsavgift eller fast månadskostnad för sin reklaminvestering.
Eftersom bilen inte är en förväntad reklamplats så har den en stark förmåga att bryta igenom dagens mediebrus. Reklambilarna dyker upp i vardagen, gör intryck och går inte stänga av.
Reklambilskonceptet lämpar sig utmärkt vid olika typer av lanseringar. Bilarna kommer ut vid rätt tid, i rätt område och körs av förare från rätt målgrupp. Valet av bilmodell kan även hjälpa till att ytterligare förstärka budskapet.
Dessutom är reklambilarna mycket bra på att bygga och underhålla varumärken. De ger en kontinuerlig närvaro i det valda området under en längre tid.
Hitta förare
Din uppgift är att hitta intresserade dvs. de som ställer upp att marknadsföra en produkt eller tjänst med hjälp av en stor grafisk annons på den bilen de kör mot ersättning. Dina förare ska helst bo i en stad. Annonsörer som deltar i programmen vill att deras annonser ska ses av så många människor som möjligt och söker personer som bor/kör i tätbefolkade områden.
Intresserade registrerar sig och lämnar information om sig själva och sitt fordon på din hemsida. Sedan matchas dem mot olika reklamkampanjer – för såväl lokala som stora, välkända varumärken. Därutöver får de förmånliga erbjudanden från olika företag.
Hitta företag
Den information du lämnar till potentiella annonsörer sannolikt kommer att kontrolleras, så var alltid ärlig och korrekt när du beskriver annonseringsmöjligheter och dina förares körvanor.
Kontakta företag i din kommun. Vissa företag har kanske inte än funderat på bilreklam, men om du förklarar för dem fördelar med den typen av annonsering kanske de ser nyttan och vill testa. Kontakta reklambyråer som har kunder som önskar bilreklam. Använd social media och nätverk från för att hitta namnen på företagets representanter som du kan kontakta. Utveckla en relation med dem och fråga om de är intresserade av bilannonsering.