Bli annorlunda och helst unik som konsult
Uttryck det du håller på med så att du blir annorlunda och helst unik som konsult
Fundera på vad det allra viktigaste är som du vill att folk ska komma ihåg när det gäller din verksamhet. Förenkla din beskrivning av det som gör dig unik! Jag säger ungefär så här: ”Allt vad jag skriver om har jag varit med om själv eller upplevt nära som rådgivande konsult. Inget flum alltså, utan konkreta råd som fungerat i verkligheten.”
Rör det mig?
Kommer de som hör om vad du sysslar med bry sig överhuvud taget? Formulera dig så att de gör det. Jag brukar säga ungefär så här. ”Vi har arbetslöshet i Sverige, framför allt bland ungdomar. Och dessutom har det visat sig att över 50 % av de som har ett jobb gärna skulle vilja byta till något annat. Tänk lite på hur det står till i din bekantskapskrets. Hur många bland de du känner tror du helst skulle vilja göra något annat, t.ex. starta eget?”
Samla på tips om hur man gör
Skapa en file i din dator där du samlar på sådana tips inom ditt specialområde som du tror att många är intresserade av. Det blir ett bra underlag för dina kommande artiklar, nyhetsbrev, inlägg i andras diskussioner m.m. Skapa dessutom en lista på bra källor som ger information och tips inom ditt specialområde.
Testa – det är lätt att göra
Om du planerar att skicka ut ett marknadsföringsmaterial om din nya verksamhet, lansera en ny tjänst eller produkt finns det i dag goda möjligheter att via Internet, sociala medier och e-post testa, mäta och korrigera innan du satsar för mycket pengar och tid på något nytt. Jag är med i några grupper på Facebook där denna metod används flitigt, t.ex. gruppen ”Startitup 2012” som just är till för att diskutera, testa och diskutera nya affärsidéer. Man skickar ut en testballong och får på ett enkelt sätt kommentarer och synpunkter. På LinkedIn finns motsvarande grupper, t.ex.”On Start Ups”, ”Entrepreneurs & Small Business”, ”Big Ideas & Innovation” m. fl.
Använd din hemsida som en ständigt pågående marknadsundersökning
Genom Google Analytics kan du se hur många besökare du har till din hemsida, vilka delar av din hemsida dina besökare läser mest och vilka sökord de använder för att hitta dit. Detta är en värdefull form av ständig marknadsundersökning för din verksamhet. Skriv in orden Google Analytics som sökord på Google för att lära dig mer om detta. På flera av mina hemsidor kan besökarna beställa nyhetsbrev inom olika områden. Besökarna får härigenom värdefull information och jag får kunskap om vad som är mest efterfrågat och anses som mest intressant.
Tycker du att sådana här tips är värdefulla? I den här boken hittar du massor av värdefulla tips om att starta och driva ett eget konsultföretag.