Bli anställd som konsult – snabbt och lönsamt
Så blir du anställd som konsult – snabbt och lönsamt
Inom konsultbranschen, liksom inom alla branscher, så finns de vanliga vägarna att ta reda på var du kan bli anställd. Helst vill du att det ska gå snabbt och vara lönsamt för dig:
- Annonser i tidningar
- Konsultföretagens hemsidor
- Jobbförmedlingsföretagens hemsidor
- Rekryteringsföretag och ”head hunters”
- Konsultföretagens besök och presentationer på universitet och högskolor
Inom konsultbranschen är det dock vanligt att aktuella jobb aldrig annonseras ut.
De allra flesta går mer snabbt genom nätverkande eller att du måste ta egna initiativ till att ta kontakter för att bli anställd. Många jobb finns inte ens när du söker det. Det uppstår i det ögonblick som du söker. Mer om detta längre ner i denna artikel.
Via ditt nätverk kan du snabbt skapa många win/win-situationer. Om du vill satsa på konsultbranschen kan du samarbeta med andra som har samma ambitioner för att utvecklas i sitt jobb, ge tips åt varandra, hjälpa varandra med ansökningar för att bli anställd, träna tillsammans inför anställningsintervjuer etc.
Jag tycker att utvecklingen på nätet är ett utmärkt exempel på detta. Du kanske har en egen hemsida eller egen blogg? Om inte, så antar jag att du varit inne på många andra bloggar eller sociala medier som t.ex. Facebook, Twitter, LinkedIn. Google+ etc. Det finns massor. För att ha framgång inom sociala medier går det inte att se andra aktörer som konkurrenter. De som är generösa med artiklar och inlägg hos andra får respons, artiklar, kommentarer och länkar tillbaka. Samarbeta med andra som har samma intresse. Det kommer både du och andra att vinna på.
Jag citerar Careercomfort; ”Så får du jobbet!”
Undersökningar av den totala jobbmarknaden visar att det bara är en mindre del av alla lediga jobb som utannonseras i media. Det är både dyrt och krävande att tillsätta en tjänst via annonsering. Därför försöker företagen i stor utsträckning att hitta lämpliga kandidater genom kontakter innan man tar till den sista utvägen, att annonsera.
Så här är det:
- Bara 25 % av alla lediga jobb utannonseras
- Många tjänster som tillsätts har aldrig tidigare existerat
- Nya företag och nya jobb skapas hela tiden
- I tillväxtföretag skapas hela tiden nya jobb
Detta gäller i hög grad konsultbranschen.
Som jobbsökande bör du lägga en stor del av din tid på den s.k. osynliga jobbmarknaden.
Det innebär många fördelar:
- Dina möjligheter att få ett jobb är minst tre gånger större
- Det är färre kandidater till jobbet
- Det ger större möjlighet att påverka jobbinnehållet
- Du har större möjlighet att förhandla lön och förmåner
- Anställningsprocessen förkortas betydligt
Parallellt med att du går de vanliga vägarna för att söka jobb kan du ägna din tid, energi och kreativitet åt att skapa dig ett jobb. Du kan skicka ut brev och förfrågningar på ett enkelt sätt med några knapptryckningar på datorn. Du kan själv med din egen dator göra proffsiga presentationer av vem du är, vad du gjort och vart du vill komma. Dina idéer och dina erfarenheter kan leda dig in på helt nya jobbmöjligheter som du tidigare inte kunnat drömma om.
Skriv din jobbansökan så här för att bli anställd
I föregående avsnitt beskrev jag olika typer av företag som du kan ta kontakt med om du söker en anställning inom konsultbranschen. Det finns många möjligheter men samtidigt finns det konkurrens om de spännande och åtråvärda jobben. När det gäller att sammanställa ditt CV, hur du kan ta kontakt och hur du ska förbereda dig inför en anställningsintervju gäller i stort sett samma regler som vid alla anställningstillfällen och det finns mycket skrivet om detta i andra böcker och på andra sajter. Gå in på www.bookbon.com och ladda ner en e-bok gratis som är på 49 sidor som heter ”Så får du jobbet! Att skriva CV & jobbansökningar”.
Det som är speciellt inom konsultbranschen jämfört med de flesta andra branscher är att du kan sammanställa en portfolio som kan göra dina chanser att få jobbet större. Den kan göras som en pärm i A4- eller A3-format där du har samlat ditt material på ett snyggt, välordnat och tilltalande sätt.
Din portfolio kan innehålla följande:
- Intyg och ev. betyg från utbildningar och kurser som du gått.
- Intyg och ev. betyg från eventuella tidigare anställningar och praktikplatser.
- Var noga med att beskriva att du har ingått i ett team med andra konsulter eller med personalen på det företag där du haft uppdrag om det är så. Det gäller att vara ärlig och inte framstå som om du haft ett större ansvar än du haft och samtidigt visar det att du kan samarbeta med andra.
- Har du själv skrivit någon artikel inom området så ska du självfallet ta med den.
- Arbetsprover från din utbildning eller från tidigare jobb eller praktik. Det kan vara en utredning, ett konsultförslag, beskrivning av någon arbetsmetod som du gjort osv.
- Rekommendationsbrev från uppdragsgivare, samarbetspartners och deltagare i uppdraget. Mer om det lite längre ner.
Inte nog med att den som förhoppningsvis ska engagera dig genom en portfolio kan få en bra bild av dig och dina kunskaper. En portfolio gör i allmänhet en anställningsintervju så mycket intressantare och mer framgångsrik. Jag har själv använt mig av och sett många som använt sig av en portfolio i flera sammanhang.
Vid ett tillfälle skulle ett statligt verk läggas ner. Man sökte specialister som skulle kunna hjälpa de som blev arbetslösa att hitta nya jobb. Jag blev inbjuden, tillsammans med en konkurrent, för att presentera hur jag tänkte mig att man skulle kunna organisera en sådan hjälp. Jag hade sammanställt en portfolio, vilket inte min konkurrent hade gjort, och med den som underlag kunde jag praktiskt påvisa min metod att skaffa sig ett nytt jobb. Jobbet var så omfattande att beställaren slutligen bestämde sig för att anlita både min konkurrent och mig vilket vi alla tyckte var en bra lösning. Portfolion var säkert en bidragande orsak att jag fick en betydande andel av det stora uppdraget.
Rekommendationsbrev om dig som konsult
Det är viktigt att du kontinuerligt samlar på rekommendationsbrev från dina tidigare konsultuppdrag, om du haft några sådana. Vid genomförandet av ett konsultuppdrag har man kontakt med många olika intressenter. Det är uppdragsgivare, personer som blivit intervjuade i samband med konsultuppdraget etc. Du kan be representanter från flera av dessa att skriva kortfattade rekommendationsbrev.
Personer flyttar på sig och byter anställning snabbt och ofta. Passa därför på att be om att snabbt be om ett rekommendationsbrev när ett genomfört uppdrag känns aktuellt. Det kan vara betydligt svårare att komma tillbaka några år senare och be om ett brev när personen i fråga har rört på sig och är inriktad på annat som då är aktuellt för tillfället.
Ibland har folk ont om tid och är osäkra på hur de ska formulera ett rekommendationsbrev. De kanske inte ens själva riktigt vet eller kommer ihåg vad just du gjort i konsultuppdraget om det har varit många personer inblandade. Du kan då föreslå att du snabbt gör ett förslag till skrivning om ”vad du gjort” och att personen i fråga därefter skriver om hur han eller hon upplevde hur det hela fungerade.
Försök få med följande i rekommendationsbrevet så att du lättare blir anställd:
- Vad du gjorde som konsult
- Om dina förslag som konsult eller din del av genomförandet innehöll speciellt intressanta och kreativa idéer som gjorde att allt gick snabbt och det blev lönsamt
- Att du som konsult levererade det som uppdragsgivaren från början önskade sig
- Vad de som var berörda tyckte om dig som konsult
- Om du höll tidplanen så att projektet gick snabbt och att resultatet blev lönsamt
- Om du höll kostnaderna enligt budget
Erbjud dina kunskaper som konsult
Vilken specialistkunskap du än har så kan du erbjuda dina kunskaper som konsult. Marknadsför dina expertråd som konsult. En författare kan ge råd till andra som funderar på att börja skriva. Har du startat eget inom en speciell bransch kan du ge konsultråd till andra som vill in i samma bransch. Är du skicklig på att presentera dina tjänster eller produkter kan du t.ex. bli konsult i presentations- och säljteknik. Driver du en antikaffär kan du erbjuda att du, som konsult, värderar delar av ett bohag osv. Möjligheterna är enorma.
Klicka här! Praktiska och beprövade råd hur du lyckas.