Blomsterprenumeration
Leverera säsongens vackraste blommor genom en blomsterprenumeration
Dagens samhälle ställer stora krav på varje individ. Tiden räcker inte alltid till för att uppfylla alla dessa krav, samtidigt som man vill ha en hög livskvalitet. Många arbetar heltid och ska utöver det vara bra föräldrar, hämta på dagis, laga mat, diska, träna och vårda sin relation. Listan kan göras lång. Genom blomsterprenumerationen levererar du regelbundet säsongens vackraste blommor, så att kunderna sparar tid, stressar mindre och får en ökad livskvalitet.
Behov
Alla vill ha ett mysigt och ombonat hem där man kan koppla av och njuta av livet. De flesta har behov av att känna trivsel hemma – känslan av ett trevligt hem. Detta kan inkludera heminredning, musik, mat eller just färska blommor.
Prenumeration på blommor kan också skapa en trevlig arbetsmiljö. Istället för att man ska stressa iväg med bilen till affären efter jobbet för att hinna köpa blommor till helgen, levererar du en vacker och unik bukett till arbetsplatsen varje vecka.
Du vill tillgodose detta behov genom att leverera en blombukett som varje kund kan ta med sig hem på eftermiddagen för att antingen njuta av själv eller ge bort till nära och kära.
Affärsidé
Du erbjuder blomsterprenumeration med hemleverans i din stad/område. Du väljer varje vecka ut säsongens finaste blommor, arrangerar buketten i en vas eller delar upp i flera vaser och levererar till privatpersoner och företag.
Din produkt är alltså en stark kombination av både vara och tjänst. Produkten säljs i form av ett erbjudande där kunden får möjligheten att prenumerera på blommor under en bestämd tid. Blomsterprenumerationen innefattar klimatsmart leverans av ett antal olikdesignade och iögonfallande blombuketter till kundens adress.
Din sekundära produkt kan vara ex. att tillhandahålla fina jul-kransar av god kvalité på julmarknad under december månad.
Leverantör
Hitta en lokal leverantör som inköpskälla och se till att de är kunniga så du kan få kvalificerad hjälp att välja ut ett utbud av blommor som passar just dina kunders behov. Viktigt också att du kan få snabb hjälp om du har frågor eller problem gällande dina produkter.
Dina blommor är helst närodlade och kommer direkt från en småskalig blomsterbonde. Blommorna skördas för just dig och plockas alltid samma morgon eller kvällen innan för att du ska få nyplockade blommor till kunderna.
Så här fungerar det
Kunden väljer typ av prenumeration, vilken storlek man vill ha på buketterna och hur ofta leverans ska ske – varje vecka, varannan vecka eller en gång i månaden. Leverans till privata personer sker på en eller fler veckodagar, hem till deras dörr ex. mellan klockan 16.00-21.00. Om man inte är hemma levereras blommorna utanför kundens dörr.
Företagsprenumerationen betyder att man som prenumerant får en blombukett levererad direkt till sin arbetsplats. En del av företag ger ofta bort blommor på sin arbetsplats som uppskattning för en bra arbetsinsats, en födelsedag, jubileum, invigning etc. Kontakta företag och berätta hur du kan underlätta för dem, ta hand om beställning och hämtning av blommorna och skicka dem med bud. Levererar du regelbundet kan leverans ske ex. på måndagar 08.00-16.00 eller fredagar 15.00-18.00. Du levererar på ett miljösmart sätt- med cykelkärra, miljövänlig mopedbil eller liknande.
Dina försäljningspriser för respektive produkt tar du noggrant fram med hänsyn till fasta och rörliga kostnader samt marknadspriser.
Marknadsundersökning
Innan du börjar kan det vara bra att genomföra en marknadsundersökning för att se om det finns någon efterfrågan på din unika prenumeration. Välj att göra undersökningen på stora och medelstora företag då leveranserna skulle underlättas med många kunder på ett och samma ställe. Välj ett antal personer från olika åldersgrupper. Ställ frågan om man är intresserad av prenumeration och vilken dag samt tid man helst ville ha buketten levererad till sitt hem eller sin arbetsplats.
Marknad
Din marknad är geografiskt avgränsad till din kommun då dina resurser är begränsade, i form av tid, pengar samt leveransmöjligheter. Dina kunder är privata hushåll samt medelstora och större företags personal inom din kommun. Detta innebär att din målgrupp är väldigt bred. Det kan vara en fördel i den meningen att du har många potentiella kunder, men det kan även vara krävande. Med en stor målgrupp kan det vara svårt att veta vilken marknadsföring man ska använda för att nå ut till sina kunder på effektivast sätt.
Konkurrenter
Det finns två huvudgrupper av konkurrenter. En grupp är de stora blomsterkedjorna som finns på de flesta orter. De arbetar inte direkt med samma affärsidé men är verksamma inom samma bransch. Inom den här kategorin faller även företag som säljer blommor som en extra produkt in, som till exempel matbutiker.
Den andra gruppen av konkurrenter och kanske det största hotet kommer från företag som erbjuder ungefär samma tjänst som ditt företag och därför är en direkt konkurrent, alltså de som erbjuder utkörning av blommor. Interflora är ett exempel på ett företag som erbjuder en sådan tjänst.
Du behöver skapa ett eget koncept som ska skilja dig från mängden och att din personliga kontakt med kunderna och din PP-presentation ska ge en mer personlig relation, som ska göra att de väljer dig framför andra konkurrenter. Du kan också konkurrera med speciella erbjudanden, en miljövänlig aspekt och att en viss del av företagets vinst går till välgörande ändamål. Det kan göra att synen på ditt företag blir positiv hos kunden och att många kommer att vilja gynna konceptet och välja dig framför någon av dina konkurrenter.
Marknadsföring
Du kan använda dig av broschyrer, sociala medier samt personliga telefonsamtal för att nå ut till dina kunder. Använd också Powerpointpresentation på företag under personalsammankomster för att presentera din affärsidé inför en stor mängd potentiella kunder.
Utöver detta kan du använda din egen hemsida där du kommer skriva information som berör din verksamhet samt dina produkter. Utveckla dessutom ett system på hemsidan där man enkelt och snabbt kan beställa/köpa dina produkter.
Det kan ibland vara lite knepigt att få dina kunder att registrera sig för ett blomsterabonnemang. För att övertyga dina kunder att registrera sig måste du kunna först på ett adekvat sätt förklara vad det är och hur det fungerar.
Erbjud något unikt
Det finns nog stor konkurrens i din bransch och ett antal redan etablerade aktörer i prenumerationsbranschen. Så hur sticker du ut från mängden? Du kan erbjuda extrafunktioner som:
- Tidsbeställda leveransluckor för att ytterligare öka bekvämligheten.
- Gratis presenter som små doftljus med doft, ett litet paket choklad eller du kan samarbeta med andra företag för att erbjuda rabattkuponger på relaterade produkter och tjänster.
- Lägg till en anpassad presentförpackning eller märkningstjänst.
- Inkludera en vårdguide och gratis blomstervitaminer för att hålla dina kunders blommor fräschare längre.
- Erbjuda etiska referenser som blommor lokalt (lågt koldioxidavtryck), miljövänliga förpackningar certifierade och 100% återvinningsbara, ekologiskt odlade blommor, omplanteringstjänster eller välgörenhetsdonationer vid varje köp.
- Inkludera gratis fröpaket så att dina kunder kan njuta av blommor i sin trädgård såväl som inomhus.
Denna artikel är publicerad med tillstånd från vår samarbetspartner 1000affärsidéer.