Detta är speciellt med Youtube
Speciellt med Youtube
Youtube är unik bland plattformarna i det att det inte enbart är ett nätverk. Det som är speciellt med Youtube är att det även är en mycket stor sökmotor. Det är faktiskt den näst största sökmotorn efter Google, som dessutom äger Youtube. Den är större än Bing, Yahoo och Ask tillsammans.
Varje sekund ser besökare på över 50 000 videoinspelningar på Youtube.
Om du inte hittills har använt dig av Youtube i din marknadsföring är det förmodligen dags!
Besökare föredrar mer och mer att se på videoinspelningar för att inhämta information. Många anser att det tar mindre tid att titta på en video än att läsa ett textinlägg som ska förmedla ungefär samma innehåll. Om du inte har någon närvaro alls på nätet i dag i form av videoinspelningar kan det innebära att du går miste om många potentiella kunder och besökare.
Att vara aktiv på Youtube innebär inte att du måste vara en fullfjädrad videoproducent. Det skulle förmodligen ta alldeles för mycket tid för många av oss att filma, redigera och marknadsföra varje litet videoinslag. Även om du bara skickar ut en ny video varje vecka eller t.o.m. en varje månad, så tror jag att du kommer märka skillnad i dina möjligheter att få kontakt med besökare och attrahera nya följare.
Speciellt för Youtube
Det är enklare och det går fortare att få ett videoinslag högt rankat på Google än ett blogginlägg på grund av att Google’s algoritmer premierar video högt.
Sökmotoroptimering (SEO) är viktigt för att lyckas på Youtube. De flesta som arbetar professionellt med Youtube anser att detta är den främsta faktorn och speciellt för Youtube och för att få nya följare.
Med andra ord – om du vill bli framgångsrik på Youtube måste du åtminstone känna till grunderna i SEO. Grunderna i SEO berörde jag i avsnittet ”Så skapar du trafik till din hemsida”.
Youtube gör det enkelt att publicera samma eller likartat innehåll på flera plattformar eller webbsidor.
Youtube gör det även möjligt att relativt enkelt starta en egen Youtube-kanal. Detta är speciellt för Youtube.
För att bli framgångsrik måste du skapa video som väcker intresse, engagerar, delas och kommenteras. PewDiePie blev framgångsrik genom att kommentera spel, Roomie på sin förmåga att imitera kända sångröster, Family Playlab genom sitt unika sätt att filma barns upplevelser av lekland. Välj ett tema som du är genuint intresserad av, exempelvis mode, mat, sport, skönhet, musik eller humor.
Bygg ett varumärke – inte en kanal
Som när det gäller vilken affärsverksamhet som helst, social plattform eller webbsida, så är det viktigt att först fokusera på och tydligt definiera vad målet med din kanal är.
Vilket är ditt varumärke?
Vilka passioner har du och inom dessa, vilken är din nisch?
Om du inte har klargjort detta för dig ännu, gå tillbaka till det avsnitt i denna bok som handlar om att sätta mål, ”Så tänker smarta marknadsförare”, eftersom resonemanget i det avsnittet även gäller för Youtube.
Du bör göra klart för dig vilken din publik är. Ha gärna en specifik person i ditt sinne när du gör inspelningar. Det behöver inte nödvändigtvis vara en fysisk levande person, det kan mycket väl vara en tänkt människa som sammanfattar din publik i en person.
Detta sätt att arbeta kommer också förändra och finjustera de ämnen som du väljer och hur du presenterar dem. Din stil, ditt varumärke, ja, det som gör dig unik.
Denna del är viktig, oberoende av vad du försöker dig på. Om du får detta klart så kommer mycket annat naturligt falla på plats.
Leverera värde
Gör även klart för dig vilken form av värde som din kanal ska leverera till publiken. Hur kan du göra besökarnas liv enklare? Antingen genom att lösa ett problem som de har, minska deras frustration pga. något, lära dem något som de behöver, ge dem inspiration till något eller underhålla dem och få dem att skratta.
Försök var tydlig med varför någon ska vilja titta på din kanal, varför de behöver det och vad de kommer att leta efter.
Och viktigast av allt – vad är det som är unikt med din kanal som tittarna inte kan hitta någon annanstans?
Detta kommer utvecklas på ett naturligt sätt med tiden. Det kommer inte vara perfekt från början – och det behöver det inte heller vara. Det gäller att starta någonstans och att hålla ett öga på dessa viktiga faktorer så att du ser vad du bör ändra och förbättra.
Att fokusera ger dig kraft. Ju tydligare du har definierat ovanstående punkter desto enklare är det för dig att gå framåt och utvecklas tillsammans med ”rätt” följare för din kanal, dvs. de som letar efter just det innehåll som du levererar.
Det största misstag du kan göra är att vara alltför allmän och inte ha något tydligt budskap. Då kommer du gå vilse bland alla möjligheter som finns.
Ta dig tid för detta steg – det är här du lägger grunden för en långsiktig framgång.
Tålamod och uthållighet
Att bygga upp en stor följarskara på Youtube tar tid och mycket arbete.
Först och främst innebär det att du måste lära dig en del om teknik för att klara de olika delar som blir aktuellt. Det handlar att filma, redigera, marknadsföra, skapa bra berättelser, uppträda framför en kamera och lite annat.
Det kan kännas vara överväldigande först, speciellt om allt detta är nytt för dig. Det finns bra instruktioner att hämta – inte minst just på Youtube.
Att vara aktiv på Youtube innebär mest jobb om man jämför olika sociala plattformar och det område där inlärningskurvan är brantast.
Du bör vara säker på att du vill åta dig detta och att du är passionerad av tanken att skapa videoinspelningar. Om inte – så kommer du snart bli frustrerad och ge upp.
Du kommer behöva ett schema som innebär att du gör inlägg åtminstone en gång i veckan. Om du gör inlägg mer sällan så kommer antingen Youtube sluta att stötta dig eller så kommer dina följare lämna dig eftersom de förväntar sig att nytt innehåll ska levereras kontinuerligt.
Detta kan kännas krävande, speciellt i början, när du måste lära dig en massa nytt.
Engagemang är speciellt för Youtube
Ett Youtube-engagemang ska man se på långsiktigt.
Om du lär dig det som jag beskriver här och använder dig av dessa kunskaper från början så kommer det att ge dig en bra start. Gå in i detta äventyr med öppna ögon, försök inse hur det fungerar och vad som krävs av dig.
Var uthållig och var självkritisk och ändra när du kan göra något bättre. Då har du stor chans att bli framgångsrik.
Jag kommer i den här boken inte förklara några tekniska aspekter när det gäller filmning och redigering. Jag kommer bara ge några tips som har direkt anknytning till marknadsföringsmöjligheterna.
Så låt oss dyka in i denna värld och se vad som är speciellt med Youtube!