Detta har framgångsrika personer gemensamt när det gällere att skapa extrainkomster
Detta har framgångsrika personer gemensamt
Ingvar Kamprad startade IKEA år 1943. I början sålde han tändstickor, frön, gratulationskort, juldekorationer och pennor. Inte förrän år 1947, alltså fyra år senare, började man sälja möbler och annan inredning på IKEA.
På motsvarande sätt startade Lars-Göran och Irene Blank år 1979 tillverkning av vedkapar, de s.k. Julakaparna. Först år 1984 utvecklades detta till Jula Postorder AB som i dag omsätter ca 4 miljarder kronor med en helt annan affärsidé än vad man hade från början.
Kamprad skapade stora extrainkomster
Ingvar Kamprad eller paret Blank kanske inte hade någon affärsplan alls när de startade. I vilket fall kan det inte ha stått något om möbelförsäljning i Kamprads eller postorder i paret Blanks plan. De testade vad kunderna efterfrågade, vad som var lönsamt och de lärde sig mycket på vägen. På det sättet växte så småningom deras framgångsrika verksamheter fram.
Jag har tidigare nämnt Tinder som ursprungligen var en dejtingsajt. I dag finns det Tinder för att söka nytt jobb, för att shoppa för att köpa kläder osv. Man börjar någonstans och genom att jobba sig vidare så hamnar man ofta i en helt annan, kanske mycket bättre, idé.
Så skapar vi själva våra extrainkomster
Min fru och jag har ett litet företag tillsammans på sidan av vår huvudsakliga sysselsättning och tre av våra fyra barn har startat egna företag. Alla har satt i gång sina företag med en grov idé om vad vi vill göra men senare under färdens gång har en helt annan affärsidé vuxit fram. Alla har vi haft stor nytta av att vi satt i gång så att vi i det praktiska livet kunnat testa vad kunderna verkligen efterfrågar, vilka produkter eller tjänster som varit mest lönsamma och vad vi själva gillar att hålla på med. Med den bakgrunden har vi formulerat våra affärsplaner i lugn och ro och då har erfarenheterna från våra befintliga kunder varit till nytta.
Jag har ingen statistik på hur många verksamheter som startats med en ungefärlig idé om vad man vill hålla på med och att man successivt ändrat riktning till en annan och mycket mer lönande affärsidé. Jag tror att det är väldigt många, kanske den övervägande delen av alla företag?
Det är med den lärdomen som många artiklar på denna sida är uppbyggda. I de avsnitt som följer kommer du att först se en mängd olika idéer som redan finns men där det definitivt finns utrymme för ytterligare aktörer. I slutet av boken presenterar jag metoder hur du kan leta reda på helt unika idéer för dina extrainkomster.
Sitt inte för länge och vänta. Sätt i gång med dina extrainkomster
Mitt råd är – sitt inte för länge och fundera på vilken idé som kan vara den bästa för dig. Då är risken att du aldrig kommer i gång. Fundera först i grova termer och starta med något. När du är i gång som du har störst chans att komma på och utveckla din egen unika kanonidé!
Du har lättare att identifiera nya marknader för de produkter eller tjänster som du redan erbjuder.
Du har också lättare att hitta nya produkter för de marknader du är inne i och har kännedom om.
Den här texten är plockad från boken ”Extrainkomster helt enkelt – Så förvandlar du en del av din tid till lönsamma extrainkomster”. Den finns som häftad bok och e-bok på flera ställen. Klicka här för att komma till lägsta pris
Allt blir lättare och framför allt roligare.