Dina viktigaste kunder som företagare
Starta företag och skaffa viktiga kunder
Många företag får sina uppdrag genom rekommendationer från sina viktigaste kunder. Så regel nr ett är: Sköt dina uppdrag och dina viktiga kunder på bästa sätt. Då kommer de att återkomma med fler uppdrag och de kommer att rekommendera dig till andra. Det här avsnittet handlar därför om hur du kan hålla en god och löpande kontakt med dina nuvarande och tidigare uppdragsgivare som är dina viktigaste kunder.
Hur gör man då för att behålla kontakten med sina viktigaste kunder, dvs. tidigare uppdragsgivare? Vem du känner är minst lika viktigt som vad du kan i ditt jobb. När jag frågar framgångsrika ägare av företag hur de marknadsför sig så är det många som svarar: ”Jag marknadsför mig inte alls. Jag behöver inte göra det. Uppdragen kommer ändå. Och förresten, jag har fullt upp, skulle jag marknadsföra mig så skulle jag få alldeles för mycket att göra.”
Det här beror inte bara på att många anser att det är ”ofint” att marknadsföra sig. Uppdragen ska komma ändå – inte för att man kan göra reklam utan för att man är skicklig i sin profession. Jag känner så många som lever bra på att utföra servicetjänster av olika slag och som verkligen är framgångsrika att jag har följande enkla förklaring till varför de får så många uppdrag.
Marknadsföring är för många av dem som är mest framgångsrika ett förhållningssätt – ett sätt att vara. I sin bästa form är det något man bara gör – man lever och agerar på ett visst sätt utan att tänka på det.
Många ägare av företag kontaktar personerna i sitt nätverk ofta och kontinuerligt. De missar sällan att bara slå en telefonsignal och höra av sig och de är duktiga på att mingla och knyta nya kontakter. Vad är detta annat än marknadsföring? Det är precis så som de professionella gör fast många kallar inte detta för marknadsföring.
Här kommer några tips om hur du håller en löpande kontakt med dina kunder:
Gör alla uppföljningar snabbt! När du i ett telefonsamtal, vid en lunch eller i ett mingel fått en fråga, ett tips om att ta reda på något. Följ upp och återkom med ett svar så snart du kan! Gör det när frågan fortfarande känns aktuell för din kontaktperson. Hur många gånger har det inte hänt att man är alltför ambitiös med att ta reda på alla fakta innan man återkommer och då har den presumtiva uppdragsgivaren glömt hela saken eller löst sina problem på annat sätt.
Gör det till en vana att alltid skicka kopior eller särtryck av intressanta artiklar, tips om kommande radio- eller TV-program, tips om kommande seminarier eller konferenser eller intressanta webbsidor som berör ditt och din kontaktpersons intresseområden. Har du själv skrivit en artikel så är det självklart att du skickar särtryck av denna till dina kontakter.
Tala om resultat, inte tjänster! Man har så lätt att berätta om olika former av städning, återkommande städning nivåhöjande städning etc. Det är ju resultatet för kunden som räknas. Hur mycket tid kan kunden spara på att anlita ditt företag? Betona nyttan av att uppdragsgivarens personal kan jobba och vistas i en hälsosam och ren miljö. Beskriv känslan av att allt rengöringsarbete utförs med miljöriktiga material osv.
Var inte rädd för att avsluta ett samtal med en obesvarad fråga. Försök inte vara duktig genom att lösa alla problem på en gång. En obesvarad fråga ger anledning för dig att återkomma: ”Jag har funderat på det vi pratade om i går och har följande förslag till lösning…!”
Det händer ofta att kunderna direkt till ett företag uttrycker att han är nöjd med det jobb som har utförts. Men det är sällan som han på eget initiativ för dessa positiva ord vidare. När kunden beskriver att han är nöjd ska man inte vara rädd för att rakt på sak fråga: ”Får vi använda det du nu sa till andra presumtiva kunder och hänvisa till dig?” De allra flesta kommer att säga ”ja” till ett sådant förfarande och t.o.m. känna sig stolta.
Håll god kontakt med andra intressenter inom ditt intresseområde. Jag känner många leverantörer av olika servicetjänster som får sina flesta jobb genom att hålla god kontakt med andra specialister inom området. Man ger och får tips och man hjälper varandra med tjänster och gentjänster.
Ge dig tid att då och då slå dig ner tillsammans med dina uppdragsgivare för att diskutera vad han eller hon anser fungerar bra och vad han anser kan förbättras. Ställ frågor om hur han ser på ert samarbete, vad han anser om slutresultatet och om han har idéer om hur det skulle kunna fungera ännu bättre. Frågorna är enkla och självklara. Poängen är att man avsätter tid för att sätta sig ner och diskutera detta. Man skapar en långsiktig relation, man klarar upp eventuella problem och det leder ofta till merjobb.
De viktigaste kunderna är således dina nuvarande uppdragsgivare. De kan bli dina återkommande beställare, de kan ge dig referenser och ge tips om dig inför andra som har behov av dina tjänster eller varor.
Boken ”Starta eget företag snabbt och lönsamt” innehåller konkreta och beprövade tips och råd om hur du
- skaffar kunder utan att det kostar något
- gör din hemsida själv på smartaste sätt
- du får kunder med nyhetsbrev
- sköter din marknadsföring på sociala medier på en kvart om dagen
- skriver offerter som ger jobb
- tar rätt betalt
- prisförhandlar med framgång
Den innehåller också beprövade tips om hur du
- kan sänka din skatt
- länkar till sajter där du kan lära dig mer
- undviker de vanligaste sju misstagen
- du utgår från en färdig affärsplan i boken för att göra din egen
- finansierar starten
- använder dig av en bokens kompletta checklista för att starta företag
- får ditt företag att växa
Har du redan den boken? Beställ ett ex. till någon god vän.
Klicka på titeln så kan du läsa mer om boken ”Starta eget företag snabbt och lönsamt”
Pris:
Bokus 119:-
Adlibris 119:-
CDON.COM 119:-
Hos oss 96:-
Nu finns den även som ljudbok för 68:- på Adlibris. Klicka här
Läsarna tycker om boken:
En fantastiskt bra och lättläst bok!
Denna passar mig alldeles utmärkt nu när jag håller på att starta upp mitt företag. Det är en bok jag kommer att öppna och läsa lite då och då när jag behöver lite bra tips.
Jag kan verkligen rekommendera den!
Rozanna LJ
All nödvändig information på ett ställe
Lättförståelig bok som täcker allt du behöver veta och lite till.
Det här är inte en bok du läser en gång och lägger undan, den är packad med praktiska tips så du kommer hitta anledningar att gå tillbaka till den flera gånger.
Om du funderar på att börja eller precis börjat driva företag så rekommenderar jag den starkt. Köp den, det är en bra investering!
Robert Österman
Läs om boken och beställ den här.