Dina webbkurser i ett större sammanhang
Skapa webbkurser som ett steg i ett större sammanhang
Jag har aldrig sett någon som skapat en enda webbkurs och tjänat mycket pengar på den. De flesta som skapar webbkurser ser kursen som ett steg i ett större sammanhang. En webbkurs kan skapa intresse för ett visst område. Det kan leda till att den som följer kursen vill veta mer och kanske vill följa ytterligare en kurs. Den första kanske var gratis och de följande kurserna som behandlar samma ämne mer på djupet kanske kostar att följa.
Webbkurserna kan även resultera i att de som följer kursen köper en bok som den som skapat kursen har skrivit, går på en fysisk kurs som kursskaparen anordnar eller anlitar specialisten som konsult i en viss fråga.
Det bästa är om du har en affärsplan för din verksamhet. Då ger det möjlighet att sätta in dina webbkurser i sitt rätta sammanhang. Vilka kunder vill du attrahera? Hur når du dem bäst? Är det genom en webbkurs eller genom en kombination av ett antal webbkurser och andra sätt, en e-bok, ett PDF-dokument, en pod, ett webinar eller något annat?
Jag tycker mig tydligt märka två sorters kursdeltagare, de som bara är allmänt intresserade och de som är allvarligt intresserade av att få till stånd en förändring av något slag hos sig själva.
De som är allmänt intresserade
Dessa personer, som är väldigt många, söker mycket information på nätet, helst gratis. Ibland kan de tänka sig att betala en mindre summa. De konsumerar i allmänhet massor av information men gör ofta inte särskilt mycket med den för att förändra något som de inte är nöjda med. De är duktiga på att googla och leta efter instruktionsvideor på YouTube men de gör, som sagt, inte mycket mer än tar in delar av den informationen och är nöjda med det. Jag har stor förståelse för detta men det är viktigt att inse att det finns en annan grupp kursdeltagare.
De som strävar efter att få till stånd en förändring av något slag hos sig själva
Denna grupp har oftast inhämtat mycket av den information som den första gruppen har. Men de vill ha mer. De vill ha instruktioner hur de steg för steg kan åstadkomma en förändring. Det kan exempelvis handla om att gå ner i vikt, lära sig spela ett instrument, skriva en bok osv. Man är villig att investera tid, energi och kanske även pengar i att få till stånd en förändring. De är fast beslutna att inte ge upp och kommer följa dina webbkurser till slutet för att nå det mål de satt upp.
Vilken kundgrupp av dessa två vill du vända dig till? Jag gissar att du vill rikta dig mot den senare. Men svaret är – du behöver båda.
Även de som är etablerade inom sitt område har behov av att hela tiden vända sig till båda de grupper som jag just beskrivit.
Du kommer inte lyckas att attrahera de verkliga kunderna om ditt budskap inte når ut till många, många mottagare. Den stora spridningen gör att ditt budskap blir känt. Det är i denna större grupp som du kommer att hitta dina verkligt intressanta kunder.
Du har säkert märkt att jag inte skriver om din webbkurs som en enstaka kurs. Jag skriver hela tiden om dina webbkurser. Här har du anledningen. Jag är övertygad om att vi behöver skapa olika webbkurser för olika sorters mottagare – de som bara är allmänt intresserade och de som är seriösa i sin ambition att skapa en förändring.
De här tankarna utvecklar jag mer i boken ”Skapa webbkurser snabbt, lönsamt och med hög kvalitet”.
Ett axblock ur innehållet om att skapa egna webbkurser:
Ett axplock ur innehållet
- Hur du gör din första webbkurs inom en vecka
- Använd dig av program som du redan har
- Så börjar du bygga din kundlista
- Så hittar du lönsamma idéer för dina webbkurser
- Ämnen för webbkurser där du kan bli ensam
- Inspiration från 15000 gratiskurser
- Så skapar du din kursplan
- Filma som ett proffs med enkel utrustning
- Så skapar du garanterat hög kvalitet
- Så säljer du dina webbkurser
- 25 sätt att marknadsföra dina webbkurser
Boken om att skapa egna webbkurser kostar
Adlibris 138:-
Bokus 150:-
BookOutlet: 233:-
Direkt från förlaget 88:-
Klicka här för att komma till förlaget
Här är några som har haft nytta av denna bok:
Skapa webbkurser snabbt, lönsamt och med hög kvalitet – 5 stjärnor
Nu har Holger skrivit en användbar bok igen med många smarta tips, som dessutom inte kostar något. Även fast jag snart är klar med min webbkurs ”Äntligen sockersmart!” har jag haft stor nytta av boken när det gäller marknadsföring, ”pepp” och praktiska tips och råd. Maj Östberg Rundquist
Bra köp! – 5 stjärnor
En mycket pedagogiskt upplagd och lättläst bok om hur man snabbt skapar webbkurser och varför det är bra. Boken har steg för steg guide och är fylld med tips för att få lönsamhet med hög kvalité på webbkurserna. Därpå många bra länkar till ytterligare tips och goda råd. Dessutom plus i kanten för intressant och utförlig information om lämplig, smart marknadsföring via sociala medier.
Ska du göra egna webbkurser rekommenderar jag varmt denna bok. Berit Maria Fransson
Holger fortsätter med givande litteratur – 5 stjärnor
Många personer som går i pension deppar över att deras rika kunnande och stora erfarenheter inte längre kommer en kundkrets eller samhället till del. Man upplever sig inte vara ”behövd” längre. Men med Holger Wästlunds ”Skapa webbkurser snabbt, lönsamt och med hög kvalitet” kommer yrkeslivet åter. Kunnandet, ofta unikt, kan spelas upp genom att man skapar webbkurser inom sitt område. Med Holgers bok som guide kan många personer komma igång på nytt. PoK i Jönköping
Praktiskt och täcker allt. . 5 stjärnor
Inget fluff i den här boken, det är bara praktiska tips. Fick svar på alla mina frågor, samt en del jag inte ens hade tänkt på. Gillade särskilt tipsen om hur man kan hitta vad för ämnen ens kurs kan ha. Många ögonöppnande övningar som man kan göra för att hitta vad jag kan mycket om, som folk också undrar över. Boken går igenom allt från att komma på ämnet, skapa kursen, till att hitta din publik och marknadsföra dig. Rekommenderar den. Robert Österman
Enkel, saklig och fylld av tips! – 5 stjärnor
Återigen skapar han en bok som är saklig, enkel, lättläst och fylld av värdefulla tips.
Holger Wästlund har en otrolig förmåga att skriva böcker som är lättlästa och lättförståeliga.
I denna bok ger Holger en mycket bra guide till hur man går från A till Ö med att skapa sina egna webbkurser. Från tekniken du kan använda till processen att skapa en webbkurs. Andreas
Läs mer om boken eller beställ här