Du ”måste” finnas på Facebook för att sälja dina webbkurser
Därför bör du marknadsföra dina webbkurser på Facebook
Är det värt för dig som kreatör av webbkurser att finnas på Facebook? Det tar en massa tid som du kanske kan använda på ett bättre sätt, t.ex. för att skapa nya webbkurser?
Bra fråga! En del som har en webbkurs struntar i Facebook oftast med argumentet att ”Det har jag inte tid med”. Andra finns på Facebook lite halvhjärtat. Man har en personlig profil och kanske en separat företagssida och man går in på Facebook när man känner för det.
Så finns det en grupp webbkurskreatörer som har en tydlig strategi för sin närvaro på Facebook och en väl utvecklad rutin för hur man kan sköta sitt engagemang på ett rationellt och tidsbesparande sätt.
Funderar du på vilket av dessa alternativ du bör satsa på så ska jag i detta avsnitt ge dig underlag för att fatta ett sådant beslut som jag hoppas är väl underbyggt,
Därför bör du marknadsföra dina webbkurser på Facebook
Facebook är det största sociala nätverket i dag med ca 750 miljoner användare i världen. I Sverige finns 4,4 miljoner användare. Det är inte bara ungdomar. 2/3 av användarna i Sverige är över 30 år gamla.
Satsar du på att marknadsföra dina webbkurser på Facebook så bör du förbereda dig på att det tar tid. Att bygga upp en sida en gång för alla och sedan låta den vara kan bli mer skadligt än att inte finnas där alls. Du bör då och då publicera nytt material. Helst regelbundet och ju oftare, desto bättre.
Facebook är ett bra ställe för att testa webbkurser och skaffa recensioner och omdömen med avseende på dina webbkurser
Akta dig för att se Facebook som en ensidig säljkanal för dina webbkurser. Du bör i stället ställa frågor, komma med förslag och försöka hålla en diskussion igång. Det är lätt att kommunicera på Facebook. Det går snabbt att nå ut. Det är enkelt för alla som är intresserade av det du håller på med att ge synpunkter, svara på andras synpunkter och kommentera – både positivt och negativt. Det är lätt för de som bara tittar in på dina Facebooksidor att följa en pågående diskussion.
Du kan hitta samarbetspartners
Facebook, liksom Linkedin, är utmärkta medier för att hitta samarbetspartners för dina webbkurser. Berätta om ditt behov och du kommer direkt att få förslag på hur du kan lösa det. Jag följer kontinuerligt några grupper på Facebook och Linkedin och det är slående att se all den hjälp och så många goda råd som hela tiden ges. Pröva! Du kommer att bli positivt överraskad.
När någon gillar det du skriver syns det för ca 140 andra i medeltal
Varje gång någon gillar det du skriver om dina webbkurser på någon Facebooksida så märks det i den personens nyhetsflöde. Och eftersom de som rör sig på Facebook i genomsnitt har ca 140 vänner så märks hans eller hennes gillande hos i medeltal 140 andra Facebookdeltagare.
Detta är den största fördelen med Facebook – möjligheten att skriva så bra innehåll om dina webbkurser att dina besökare hjälper dig att sprida det du skriver vidare till andra.
Ishotellet i Jukkasjärvi och Stena Line har båda ca 30000 ”gilla”-markeringar och H&M:s sida på Facebook har över 20 miljoner ”gilla”-markeringar.
Om du tycker, som de flesta andra, att det känns jobbigt att sälja dig själv och dina webbkurser så kan Facebook vara lösningen. De bästa säljarna kan vara dina fans och alla de som gillar vad du säger, dvs. dina följare.
Ett utmärkt sätt att ta hand om eventuell kritik
Dina kursdeltagare kommer att ha åsikter om dina kurser. Förhoppningsvis är de positiva men det kan också komma negativa kommentarer. De som finns på Facebook och andra sociala medier kan vara grymma om du inte sköter dig. Värt att tänka på! Det är viktigt att du finns med på Facebook så att du kan komplettera eller bemöta alla typer av kommentarer på ett effektivt och snabbt sätt, när det är aktuellt.
Bra för att bygga upp en sändlista
Din Facebooksida kan bli ett utmärkt verktyg för att slussa besökare över till din egen hemsida/blogg där de kan beställa värdefull gratisinformation eller göra beställningar av dina webbkurser. Länka flitigt från dina inlägg på din Facebooksida till din egen sajt. Det gillar både dina besökare och sökmotorerna.
Du kan lära dig hur dina besökare agerar
För dina egna Facebooksidor kan du enkelt få fram ”Statistik för Facebooksidan”. Det låter inte särskilt kul men är en guldgruva om du vill använda din Facebooksida som ett marknadsföringsverktyg för dina webbkurser. Här får du för varje inlägg som du producerar uppgifter om:
- Totalt antal ”gilla”- markeringar
- Nya ”gilla”- markeringar
- Inläggets räckvidd = antalet personer som ditt inlägg har nått
- Interaktion = antalet personer som interagerat från föregående vecka genom att ”gilla”, kommentera, dela eller klicka på ditt inlägg.
På det sättet kan du testa dig fram och successivt förbättra dina aktiviteter på Facebook.
Sätt bara igång. ”Learning by doing” är den bästa skolan för sociala medier. Det går lätt och det är oftast ofarligt att pröva sig fram för att du ska se vad som fungerar för dig och för din verksamhet.
De här tankarna utvecklar jag mer i boken ”Skapa webbkurser snabbt, lönsamt och med hög kvalitet”.
Ett axblock ur innehållet om att skapa egna webbkurser:
Ett axplock ur innehållet
- Hur du gör din första webbkurs inom en vecka
- Använd dig av program som du redan har
- Så börjar du bygga din kundlista
- Så hittar du lönsamma idéer för dina webbkurser
- Ämnen för webbkurser där du kan bli ensam
- Inspiration från 15000 gratiskurser
- Så skapar du din kursplan
- Filma som ett proffs med enkel utrustning
- Så skapar du garanterat hög kvalitet
- Så säljer du dina webbkurser
- 25 sätt att marknadsföra dina webbkurser
Boken om att skapa egna webbkurser kostar
Adlibris 138:-
Bokus 150:-
BookOutlet: 233:-
Direkt från förlaget 88:-
Klicka här för att komma till förlaget
Här är några som har haft nytta av denna bok:
Skapa webbkurser snabbt, lönsamt och med hög kvalitet – 5 stjärnor
Nu har Holger skrivit en användbar bok igen med många smarta tips, som dessutom inte kostar något. Även fast jag snart är klar med min webbkurs ”Äntligen sockersmart!” har jag haft stor nytta av boken när det gäller marknadsföring, ”pepp” och praktiska tips och råd. Maj Östberg Rundquist
Bra köp! – 5 stjärnor
En mycket pedagogiskt upplagd och lättläst bok om hur man snabbt skapar webbkurser och varför det är bra. Boken har steg för steg guide och är fylld med tips för att få lönsamhet med hög kvalité på webbkurserna. Därpå många bra länkar till ytterligare tips och goda råd. Dessutom plus i kanten för intressant och utförlig information om lämplig, smart marknadsföring via sociala medier.
Ska du göra egna webbkurser rekommenderar jag varmt denna bok. Berit Maria Fransson
Holger fortsätter med givande litteratur – 5 stjärnor
Många personer som går i pension deppar över att deras rika kunnande och stora erfarenheter inte längre kommer en kundkrets eller samhället till del. Man upplever sig inte vara ”behövd” längre. Men med Holger Wästlunds ”Skapa webbkurser snabbt, lönsamt och med hög kvalitet” kommer yrkeslivet åter. Kunnandet, ofta unikt, kan spelas upp genom att man skapar webbkurser inom sitt område. Med Holgers bok som guide kan många personer komma igång på nytt. PoK i Jönköping
Praktiskt och täcker allt. . 5 stjärnor
Inget fluff i den här boken, det är bara praktiska tips. Fick svar på alla mina frågor, samt en del jag inte ens hade tänkt på. Gillade särskilt tipsen om hur man kan hitta vad för ämnen ens kurs kan ha. Många ögonöppnande övningar som man kan göra för att hitta vad jag kan mycket om, som folk också undrar över. Boken går igenom allt från att komma på ämnet, skapa kursen, till att hitta din publik och marknadsföra dig. Rekommenderar den. Robert Österman
Enkel, saklig och fylld av tips! – 5 stjärnor
Återigen skapar han en bok som är saklig, enkel, lättläst och fylld av värdefulla tips.
Holger Wästlund har en otrolig förmåga att skriva böcker som är lättlästa och lättförståeliga.
I denna bok ger Holger en mycket bra guide till hur man går från A till Ö med att skapa sina egna webbkurser. Från tekniken du kan använda till processen att skapa en webbkurs. Andreas
Läs mer om boken eller beställ här