En enkel affärsplan
En enkel affärsplan behövs om du söker investerare eller lån
Många företag behöver en affärsplan men att ha en alltför detaljerad affärsplan blir mer och mer ointressant. Jag har hört företagare som säger att det enda som är säkert när man startar ett nytt företag är att det är mycket som inte går som planerat. Du kan utreda och planera hur mycket som helst, men så fort du stöter på något du inte förväntar dig på marknaden, och det händer hela tiden, så kommer du tvingas att ändra din detaljerade affärsplan.
Jag vet att det finns många som inte håller med mig om detta tänkesätt. Men jag har sett så många som stirrar in i sina datorer alldeles för länge för att fila på ”en perfekt affärsplan”. Felet är bara att i de flesta fall blir inte deras fina företagsidéer verklighet.
Om du söker investerare eller lån behöver du ha en detaljerad affärsplan med beräkningar av resultat, vinst och framtida värde på företaget. Men om det är du själv eller om ni är några stycken som tillsammans ska sätta igång ett nytt företag så är mitt råd att starta med en mycket enkel affärsplan.
Det kan ju låta vågat. Min poäng är – slösa inte bort tid i onödan på att göra en alltför detaljerad affärsplan. Det är viktigare att du kommer igång och det med en mycket enkel handlingsplan, som kanske rent av ryms på en sida.
Affärsplanen
Ett av de företag som jag har varit med om att starta är i dag stort men startades med en mycket kortfattad plan. Jag var tidigare VD för ett stort tekniskt konsultföretag. Det hette på den tiden VBB (Vattenbyggnadsbyrån) och växte under min tid från 1300 till ca 2500 anställda. Företaget gjorde under några år stora vinster på utlandsuppdrag – så stora att det rent av skulle kunna vara skadligt för ett konsultföretag att ha dessa pengar i företaget. Det fanns risk att konsulterna skulle bli för bekväma och inte jaga in nya uppdrag. En del av vinsten delades ut till ägarna men en del använde vi för att starta ett nytt företag, Piren, vars uppgift var att förvalta en summa pengar på bästa sätt.
Det nya företagets affärsplan, eller handlingsplan, täckte vid starten inte ens en sida. Vi tillsatte en professionell styrelse och företagsledning och sparkade igång. Vi började med några olika parallella affärsidéer och prövade oss fram men så småningom utkristalliserade sig en framgångsrik affärsinriktning – vi utvecklade kommersiella fastigheter i norra Storstockholm. Företaget blev framgångsrikt och har i dag ca 100 anställda i Sverige och har gått ihop med en stor internationell koncern och har därmed bytt namn till Rodamco. Min rekommendation är: Skriv en åtgärdsplan på max. en sida som är helt fokuserad på genomförande och som behandlar fem punkter:
- Beskriv din affärsidé i en mening
- Vilket problem ska du lösa?
- Hur ser din lösning ut?
- Varför ska kunderna vända sig till ditt företag med sitt problem och inte till någon annat?
- Vilka nyckeltal är viktiga att följa?
Ett sätt att illustrera dessa fem punkter är att se denna bok som en affärsidé. Jag skulle i så fall skriva min handlingsplan så här:
Handlingsplan för boken ”Hitta din egen unika affärsidé – så här gör du steg för steg”
- Beskriv din affärsidé i en mening
Jag sammanställer egna och andras erfarenheter av hur man steg för steg hittar unika affärsidéer så att den som funderar på att starta eget företag så snabbt som möjligt ska komma fram till en egen nisch som är genomförbar och lönsam på kort och lång sikt.
- Vilket problem ska du lösa?
Det finns många listor med affärsidéer i böcker och på nätet. De idéer som dessa listor innehåller är i allmänhet antingen olönsamma eller ogenomförbara och då är de värdelösa eller så är de bra och då är det många som hoppar på dem och då blir konkurrensen stor. Jag vill samla råd om hur man hittar en eller flera egna affärsidéer som är unika.
- Hur ser din lösning ut?
En lättläst bok, häftad eller e-bok, med ett stort antal metoder hur man gör för att hitta sina egna affärsidéer. Metoderna ska illustreras med verkliga exempel som genomförts med framgång.
- Varför ska kunderna vända sig till ditt företag med sitt problem och inte till någon annat?
Det finns, när detta skrivs, ingen annan bok på svenska som handlar om detta.
- Vilka nyckeltal är viktiga att följa?
- Försäljningsintäkter, antal sålda böcker, häftade och e-böcker
- Kostnader för boktryck distribution och övriga kringaktiviteter
Det blev mindre än en sida.
Nästa steg – en mer detaljerad affärsplan
Förstå mig rätt. Denna enkla plan duger bra för att starta. När du sedan är i gång kommer du ha nytta av att formulera en betydligt mer detaljerad affärsplan – helst tillsammans med några av dina kunder.
Det kan låta jobbigt att göra en affärsplan. Nyttan är dock betydligt större än det arbete det innebär att göra en sådan.
- De viktigaste skälen för att du i ett senare skede ska göra en mer detaljerad affärsplan är följande:När du diskuterar med kunder, leverantörer och eventuella samarbetspartners så blir det enklare för dig att beskriva vad du håller på med. Om du ska söka finansiering så är en affärsplan helt nödvändig. Om du ska anställa någon eller samarbeta med andra intressenter så blir det enklare om du kan presentera en affärsplan som de, som du diskuterar med, kan förstå.
- Det är lättare att förutse kommande kostnader på ett bra sätt och du undviker oförutsedda utgifter om du har en tydlig affärsplan. Det kan bli avgörande för att lyckas. Det finns många som inte planerat kommande utgifter och det har varit anledningen att de tvingas sluta med sin dröm – att driva ett eget företag.
- Jag, och jag tror många med mig, har lätt att entusiasmeras av nya idéer som man inte prövat tidigare. Med en affärsplan kan du kontinuerligt följa vad du själv håller på med på ett praktiskt sätt. Du slipper fundera på om du gör rätt eller fel. Det är ”bara att jobba på” enligt planen. Du slipper köra in på onödiga sidospår. Det är lätt att hoppa på nya infall och det kan då vara bra att ställa sig frågan: ”Stämmer detta överens med det som jag bestämt mig för att satsa på eller finns det risk att jag splittrar mig?”
- Naturligtvis kan det hända att du ändrar dig under vägen om det visar sig att du kommer på en ny och bättre affärsinriktning. Det är inte alls ovanligt. Fördelen med att ha en affärsplan är att du då har ett underlag att själv fundera över varför du ändrar dig och vad det innebär. Vad av det som du redan gjort går att använda med den nya idén osv.?
Det finns flera gratismallar att ladda ner från nätet. De kan ge en struktur när du gör din egen affärsplan. Här kommer några exempel som du hittar direkt på Google:
- Connect Sverige
- Almi
- Verksamt.se
- Nyföretagarcentrum
- Venturecup
Ta en rubrik i taget i någon av dessa mallar och fundera på hur du vill att ditt eget företag ska se ut. Gör det för dig själv eller tillsammans med någon som du kan ”bolla” idéer med.
Gillar du kortfattade tips och råd av den här typen som går rakt på sak? Då tror jag att du också gillar den här boken: