Flera misstag jag gjort som konsult och när jag startat företag
Jag har gjort flera misstag som konsult och när jag startat företag
Jag tyckte att det var svårt att prioritera mellan olika åtgärder. Jag upplevde alla åtgärder som viktiga
Jag kanske var mitt inne i en ”brainstorming”-fas där jag funderade på olika sätt att marknadsföra någon av mina tjänster. Och plötsligt ringer den konsult som jag anlitar för bokföringen och berättar att hon hamnat i en kris. Datorn har kraschat och hon kommer inte åt mina ekonomiuppgifter. Hon undrar om jag kan ta kopior på mina kvitton och skicka över dessa omgående.
Skaffa dig ett sätt att prioritera mellan olika åtgärder som alla kan tyckas vara viktiga.
Jag jobbade inte med de viktigaste åtgärderna under de timmar på dygnet då jag är som mest effektiv
En del av oss är morgonmänniskor, andra är kvällsmänniskor. En del har svårt att få något nyttigt gjort alldeles efter lunchen och andra är väldigt ineffektiva sent på eftermiddagen innan man får lite middagsmat i sig. Ta reda på när du är som mest effektiv och planera, om möjligt, så att du kan genomföra dina åtgärder under just de timmarna. För mig är detta väldigt tydligt. En åtgärd som i vanliga fall kan ta en timme att göra när jag är pigg och på alerten kan ta mig tre-fyra timmar att göra på andra tider på dygnet. Dessutom blir den då ofta sämre gjord och jag tycker att det är både tråkigt och jobbigt att hålla på med det. Försök att planera dina dagar med utgångspunkt från din ”bästa tid”.
Tycker du att sådana här tips är värdefulla? I den här boken hittar du massor av värdefulla tips om att starta och driva ett eget konsultföretag.