Fördelar med att finnas på Facebook
Här har du några fördelar med att finnas på Facebook
Du kan hitta samarbetspartners
Facebook, liksom Linkedin, är utmärkta medier för att hitta samarbetspartners. Berätta om ditt behov och du kommer direkt att få alla möjliga förslag på hur du kan lösa det. Jag följer kontinuerligt några grupper på Facebook och Linkedin och det är slående att se all den hjälp och så många goda råd som hela tiden ges. Pröva! Du kommer att bli positivt överraskad över denna fördel med att finnas p¨å Facebook..
När någon gillar det du skriver syns det för ca 140 andra
Varje gång någon gillar det du skriver om din verksamhet på någon Facebooksida så märks det i den personens nyhetsflöde. Och eftersom de som rör sig på Facebook i genomsnitt har ca 140 vänner så märks hans eller hennes gillande hos i medeltal 140 andra Facebookdeltagare. Detta är den allra största fördelen med Facebook – möjligheten att skriva så bra innehåll att dina besökare hjälper dig att sprida det du skriver vidare till andra. H&M:s sida på Facebook har över 20 miljoner ”gilla”-markeringar, Ishotellet i Jukkasjärvi och Stena Line har båda ca 30000 ”gilla”-markeringar.
Nu ska jag sticka ut hakan ordentligt och påstå följande. Om du tycker, som de flesta andra, att det känns lite jobbigt att sälja dig själv och dina produkter så kan Facebook vara lösningen. De bästa säljarna kan vara dina fans och alla de som gillar vad du säger, dvs. dina följare. Att få så många som möjligt att gilla det du står för blir därför viktigare och viktigare.
Ett utmärkt sätt att ta hand om eventuell kritik
Dina kunder kommer att ha åsikter om din verksamhet. Förhoppningsvis är de positiva men det kan också komma negativa kommentarer. De som finns på Facebook och andra sociala medier kan vara grymma om du inte sköter dig. Värt att tänka på! Då är det viktigt att du finns med på Facebook så att du kan komplettera eller bemöta alla typer av kommentarer på ett effektivt och snabbt sätt, när det är aktuellt.
Bra för att bygga upp en sändlista
Din Facebooksida kan bli ett utmärkt verktyg för att slussa besökare över till din egen hemsida/blogg där de kan beställa värdefull gratisinformation eller göra beställningar av de produkter som du erbjuder. Länka alltså flitigt från dina inlägg på din Facebooksida till din egen sajt. Det gillar både dina besökare och sökmotorerna.
Facebook passar för de flesta presentationsformer
Det är enkelt att lägga in texter, bilder och länkar till allt möjligt. Du kan lätt lägga in bilder och videoklipp som är uppladdade på YouTube och SlideShare och med det kommer möjligheten att lägga upp musik och andra ljudeffekter. WordPress och andra bloggverktyg utvecklas hela tiden så att det blir mer och mer användarvänligt.
Du kan enkelt lära dig hur dina besökare agerar
För dina egna Facebooksidor kan du enkelt få fram ”Statistik för Facebooksidan”. Det låter inte särskilt kul men är en guldgruva när du vill använda din Facebooksida som ett marknadsföringsverktyg. Här får du för varje inlägg som du producerar uppgifter om:
- Totalt antal ”gilla”- markeringar
- Nya ”gilla”- markeringar
- Inläggets räckvidd = antalet personer som ditt inlägg har nått
- Interaktion = antalet personer som interagerat från föregående vecka genom att ”gilla”, kommentera, dela eller klicka på ditt inlägg.
På det sättet kan du testa dig fram och successivt förbättra dina aktiviteter på Facebook.
Som du ser finns det många uppenbara fördelar med att finnas på Facebook.
Här kan du köpa båda böckerna ”Gratis marknadsföring, del 1 och 2”
Vill du ha praktiska råd och tips om hur du lyckas med gratis marknadsföring? Klicka då här