Ge bort värdefull information
Man ger bort värdefull information
Tidigare var det journalisterna i olika media som gav rekommendationer på produkter eller tjänster som var bra och då gällde det för varu- och tjänsteleverantörer att försöka få journalisterna att skriva positivt. Blev kunden missnöjd med en leverans kunde han eller hon också vända sig till media med hopp om att något skulle skrivas om de negativa erfarenheter man hade. Blev man riktigt missnöjd kunde man vända sig till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) eller Konsumentverket och klaga.
Allt detta gäller fortfarande men i dag sprids de flesta rekommendationer eller klagomål via sociala medier. I dag kan alla, utan journalistkontakter eller andra resurser, blixtsnabbt sprida sina erfarenheter på Twitter, Facebook, egen blogg osv. Inte undra på att de som är intresserade av hur marknadsföring fungerar har ändrat sitt beteende radikalt.
Här kommer tre tydliga trender som vi alla märker:
Man ger bort värdefull information
Min fru och jag har under drygt 10 år hyrt ut vår lägenhet i Antibes på franska Rivieran. Dels gör det att vi själva följer uthyrnings- och köp- och säljmarknaden när det gäller privatbostäder relativt väl, dels är det många svenskar som hyr vår lägenhet för att de själva har planer på att eventuellt köpa något eget på plats. Efterfrågan är stor och därmed följer att konkurrensen bland fastighetsmäklare som vänder sig till svenskar och andra skandinaver ökar.
En av mäklarna är Carl Florman. Han håller då och då ett föredrag med rubriken ”Att leva och bo på Rivieran. Råd och erfarenheter för att skaffa bostad.” Hela föredraget finns utskrivet i ett ca 20 sidor tjockt manuskript, späckat med värdefull information om det mesta som en skandinav undrar över inför ett köp av bostad på Rivieran. Här får man värdefull information om hur marknaden utvecklas, var man bör köpa, hur man gör för att hyra ut sin bostad när man inte är där själv, hur man undviker att köpa till överpris osv.
Allt detta är av stort värde och tar lång tid att ta reda på. Carl Florman skulle säkert kunna sälja denna information i form av en liten bok, bok eller liknande. Men han gör det rätta – han ger bort all denna information gratis och på ett sådant sätt att det är lätt för en mottagare att sprida informationen vidare till andra. Jag är säker på att detta gett betydligt större inkomster i form av mäklararvoden i och med att han blir betraktad som experten som man kan vända sig med stort förtroende.
På min webbsida http://tipsom.se finns ett tiotal olika tipsbrev som innehåller värdefull information om olika drömjobb. De är gratis och laddas ner flitigt hela dygnet runt. Jag ser att det ger lojala och återkommande kunder som köper mina e-böcker.
Man sprider sina hemligheter
Tidigare pratade man mycket om affärshemligheter. Man var noga med att inte ge med sig av de metoder man använde för att marknadsföra sina tjänster och varor. Detta har ändrats radikalt. Jag tror att man tjänar på att sprida sina kunskaper och erfarenheter om det allra mesta. Hela denna bok är ett exempel på att jag är övertygad om att det är mycket bättre att berätta allt. Om inte jag sammanställer och sprider dessa marknadsföringstips så är det någon annan som gör det.
Nu ska jag tipsa om ett tydligt exempel på detta. Gå in och besök Bookboons hemsida. Det är världens största e-boksförlag. De har över 1000 titlar som alla är gratis att ladda ner och för närvarande görs fler än 42 miljoner nedladdningar per år. Många av de e-böcker som de ger ut behandlar ämnen som liknar de jag skriver om.
Varför informerar jag dig och andra om det? De är ju en konkurrent till min verksamhet. Jo, i det långa loppet är jag övertygad om att man ska ge bra och saklig information – även när det på kort sikt kan ge negativa effekter för den egna verksamheten.
Man ger långa garantier
Hur många av oss har inte själva eller hört talas om andra som blivit övertalade av en telefonsäljare om att teckna någon form av abonnemang eller liknande som vi sedan ångrar och som det visar sig svårt eller omöjligt att ta sig ur. Man blir arg, känner sig lurad och kränkt.
Jag tror på raka motsatsen. Gör det lätt för dina köpare att ångra sig. Ge långa garantier på dina varors eller tjänsters kvalitet. Jag ger 60 dagars returrätt på alla mina fysiska böcker. Den som ångrar sig behöver inte argumentera och vi ställer inga frågor. Det är bara för kunden att skicka boken till oss så kommer pengarna tillbaka. Hur många gånger tror ni att någon har återkommit för att skicka tillbaka en bok?
En! Det gällde en köpare som helt hade missuppfattat vad boken skulle handla om. Att jag fick boken tillbaka gladde mig. Jag går hellre miste om några kronor i förtjänst än att jag får en missnöjd kund.
Jag är övertygad om att detta sätt att se på ånger och garanti skapar ett förtroende som är betydligt mera värt än risken att behöva betala tillbaka pengar.
För en tid sedan skulle jag köpa en ny säng på IKEA. De slog verkligen rekord när det gäller detta sätt att tänka. Man får 90 dagars provtid av sängen och 25 års garanti.
Klokt och modernt tänkt av IKEA. Vad betyder det för IKEA? Jo, jag får ett så grundmurat förtroende för att de levererar kvalitet som de vågar stå för så att jag berättar om det för andra. Kanske ett av alla skäl för att IKEA visar fantastiska vinstresultat år efter år?
Du kan köpa boken ”Gratis marknadsföring del 1” här
Vill du ha praktiska råd och tips om hur du lyckas med gratis marknadsföring? Klicka då här