Giggare jobbar med flera olika sorters jobb samtidigt
Giggare har ofta stor fantasi
Giggare gör att arbetsmarknaden går från tillsvidareanställningar på heltid till korta arbetskontrakt. Det är det som kallas för att jobba som giggare.
Giggare av olika sorter
Författare är typiska giggare. Här är fantasin stor hur man kan erbjuda alla möjliga tjänster som en följd av författarskapet. Man fungerar som lektör åt andra författare och man ordnar skrivkurser. Man startar förlag och ger ut både sina egna och andras böcker. Man håller föredrag och undervisar i hur man blir författare osv.
I min tidigare verksamhet som arkitekt och VD för ett tekniskt konsultföretag lärde jag känna många inredare. Utöver att de gjorde olika inredningsförslag jobbade de med styling av bostäder inför en försäljning. Man planerade och genomförde stora inköp och upphandlingar av inredningsmaterial. Man gjorde illustrationer av interiörer i olika sammanhang osv.
Rekryteringskonsulter är också en typ av giggare. De som är duktiga på att hitta rätt person för en viss situation kan även erbjuda sina tjänster som förhandlare. Det kan gälla löne- och andra förmåner, att skriva anställningskontrakt, att undervisa i intervjuteknik etc. En skådespelare kan ordna kurser för andra skådespelare. Han eller hon kan erbjuda sina tjänster som regissör, skriva manus osv. osv. Möjligheterna är nästan oändliga för de som är kreativa.
Jag ansvarade en gång för en konsultgrupp som bestod av fem personer. Konsulter är också giggare. Vi hade en 20/80-regel som innebar att vi strävade efter att skaffa in sådana konsultuppdrag där vi kände att vi hade tidigare kunskaper för att klara ca 80 % utan problem. Men på ett sådant sätt att uppdraget samtidigt gav oss nya utmaningar till minst 20 %. På det sättet tvingade vi oss hela tiden att förnya och utveckla våra kunskaper.
En bok om giggare
Jag beskriver i min bok om giggare ”Skaffa flera inkomstströmmar samtidigt i den växande gig-ekonomin” flera olika sätt att marknadsföra sig inom gig-ekonomin. Där kommer du märka att det är mycket enklare att marknadsföra dig och dina kunskaper om du av omvärlden uppfattas som specialist med unika kunskaper inom ett område. Då behöver du knappast någon marknadsföring alls.
Mitt råd är därför att visst ska du diversifiera och erbjuda uppdragsgivarna olika sorters tjänster. Men var vaksam så att du inte splittrar dig för mycket. Den faran berör jag utförligt i min bok
Sätt dig ner med papper och penna och fundera ut vilka ytterligare tjänster du skulle kunna erbjuda. Utgå från din huvudsakliga kunskap. Försök ta fram 3-5 områden som du även är bra på. Samtidigt är det viktigt att du kan leverera kvalitet i det du gör.
Lär dig ”allt” om hur du på bästa sätt skaffar dig flera inkomstströmmar samtidigt. Möjligheterna växer i den nya gig-ekonomin. Läs mer om denna bok här
Här hittar du andra intressant böcker