Googla på dig själv och förändra bilden av dig själv om det behövs
Googla på dig själv! – Vet du hur du gör för att förändra bilden av dig själv på nätet?
Om du vill skaffa dig nya uppdrag eller ett nytt jobb så lovar jag att andra kommer att söka på ditt namn på Google. Så varför inte Googla på dig själv!
Har du aldrig googlat på ditt eget namn så är det dags att du gör det nu. Sätt citationstecken på båda sidor om ditt namn så här ”Holger Wästlund”. Då undviker du att få resultat som bara handlar om förnamnet eller bara handlar om efternamnet.
Jag är övertygad om att du kommer att bli förvånad när du googlar på dig själv. Händelser i ditt liv som du kanske inte anser vara så viktiga kan lyftas fram och ge en bild av dig som du inte alls tycker är relevant. Du kanske tycker att det är orättvist att automatiska sökmotorer som är matade med avancerade algoritmer ska välja ut vad som sägs om dig. Känn det inte så.
Du kan själv påverka den bild som Google ger av dig. Det är ett långsiktigt arbete som måste få ta sin tid. När du kommit igång med att jobba med detta på rätt sätt kan det finnas anledning att du googlar på dig själv ungefär en gång i månaden. Då kommer du tydligt att se skillnaden och förbättringen.
Om du får upp två eller fler träffar på Google’s första sida när du googlar på dig själv som handlar om dig och om det är skrivningar som är positiva ska du vara mycket nöjd. Väldigt få personer får i sitt första försök ett så gott resultat. Om du inte får en sådan bild av dig själv så betyder det att du har en del jobb att göra. Det handlar om följande:
- Skapa eller förbättra din profil på LinkedIn
- Starta din egen hemsida eller blogg
- Skapa eller förbättra din profil på Facebook
- Lägg ut bildpresentationer på YouTube och SlideShare som du har skapat
- Se till att det du skriver även sprids automatiskt på Twitter och Pinterest
- Testa olika kanaler och välj de bästa för dina behov
Börja jobba med de delar som du känner för. Följ upp, genom att då och då googla på dig själv.
Ett annat sätt är att du använder dig av Google Alerts. Gå in på http://www.google.se/alerts och skapa ett s.k. ”alarm” på ditt eget namn. Då får du e-postmeddelanden kontinuerligt med information om vad sökmotorerna hittar om dig.
Hur du gör allt detta och hur du kan förändra bilden av dig själv på nätet samt hur du kan skaffa dig uppdrag eller ett nytt jobb genom sociala medier beskriver jag steg för steg i boken ”Skaffa jobb genom sociala medier – 39 praktiska råd”.
Här är några företagare som haft nytta av denna bok:
H von Mentzer, marknadskoordinator:
Många konkreta och praktiska råd om hur man söker jobb och nya uppdrag genom sociala medier. Bra beskrivningar om hur de olika sociala medierna kan användas och deras för- och nackdelar. I boken ger Holger Wästlund en bra bild över hur företag tänker när de rekryterar och hur de använder sig av sociala medier i rekryteringsprocessen, vilket är till bra hjälp för arbetssökande i jakten på nytt jobb.
Tord Sand, entreprenör:
Personligen hade jag redan som webbredaktör och kommunikatör mycket grundkunskaper i ämnet, men måste tillstå att boken gav mig fler goda insikter och nya värdegrunder att beakta inför framtida sökningar av fler uppdrag samt i mitt eget jobbsök. Innehållet är av stort värde för mig personligen.
Jane Ahlin, ergonom, egen företagare:
Var lite osäker om det enbart skulle passa de som söker tjänster men det är många goda råd som även passar den lilla egna företagaren som jag är. Personer som jag, som är hyfsat datorvana, men inte satt sig in i de sociala mediernas för och nackdelar kommer att få många bra idéer. Nu är jag sugen på att starta med de tillägg och förändringar som jag behöver göra.
K Jakobsson, kommunikationsstrateg:
Boken ger precis lagom mycket tips och råd för att man ska våga sig ut och söka jobb och nya uppdrag på nätet. Den inspirerade mig också att ta tag i mitt jobbsökande på allvar och testa nya saker.
Mari Åberg, förlagsägare och författare:
Boken handlar om hur man skaffar uppdrag och nytt arbete med hjälp av olika sociala medier. För mig som är född på 1950-talet gav boken insiktsfull insikt och råd om den värld vi lever i nuförtiden vad gäller arbetssökande, och hur företag, små och stora, tänker vad gäller rekrytering. Boken är upplagd så att du först kommer att förstå denna värld, för att sedan ge dig 39 praktiska råd för att du skall lyckas nå ut och finna ditt drömjobb. Rekommenderas varmt!
Läs mer om boken eller beställ den här.