Grunderna för Instagram
Här kommer grunderna för Instagram
Din profil
Instagram växer kontinuerligt som marknadsföringskanal och därmed ökar konkurrensen. Lär dig grunderna för Instagram och använd din profil för att visa att du är unik. Din profil bör vara rolig, attraktiv och engagerande. Det är där du anger den ton som du vill använda för ditt varumärke. Du bör framstå som en person som andra vill hänga med för det är så som dina följare kommer att tänka.
Din profil består av följande:
- Profilbild
- Namn
- Användarnamn
- Webbplats
- Biografi
- Kategori
- Kontaktalternativ
Profilbild:
Använd ett tilltalande och engagerande foto av dig själv, dina produkter eller tjänster om det är en affärsverksamhet.
Namn:
Här kan du antingen skriva in ditt företagsnamn eller skriva in ett eller flera sökord som besökare kan tänkas använda sig av när de letar efter det du erbjuder.
Användarnamn:
Se till att ditt användarnamn är unikt och lätt att komma ihåg. Försök nyttja samma användarnamn på så många sociala plattformar som möjligt där du är aktiv.
Webbplats:
Här lägger du in en länk som kan vara antingen till din hemsida eller till en landningssida som är kopplad till din hemsida. På landningssidan kan du t.ex. erbjuda en gratis produkt mot att besökaren lämnar sin e-postadress. Alternativt kan du där erbjuda försäljning av en vara eller en tjänst.
Om du har en separat landningssida så möjliggör det för dig att mäta hur många besökare du får från Instagram eller från andra plattformar. Det kan du ha stor nytta av i kommande analyser.
Du bör använda dig av en url-adress som är enkel och lätt att komma ihåg. Det beror på att besökare ibland måste skriva av den när du föreslår din sida i något inlägg eller när den är inbäddad i en bild som blir delad.
Biografi:
Här gäller det att tänka på att besökarna bara ser de två första raderna om de inte klickar på ”mer”. Var därför noga med att ta med det viktigaste i början.
Kategori:
Detta är naturligtvis en viktig uppgift för att besökare direkt ska förstå vad du erbjuder.
Kontaktalternativ:
Lägg in din e-postadress här och, om du vill, din telefon och din fysiska adress. De uppgifter som du lägger in här kommer att visas under din biografi.
Hur du gör detta rent tekniskt hittar du information om när du skriver in sökorden ”profil Instagram” på Google.
Var uthållig och konsekvent
Som i alla sociala plattformar så är uthållighet viktigt.
Att kasta ut några inlägg på en och samma dag och sedan inte göra någonting på flera dagar eller flera veckor kommer inte att skapa fler följare för dig.
Det finns många som skriver fler än ett inlägg per dag och dessutom sprider ut dem under dagen. Skriv aldrig flera inlägg på en gång, Det kommer uppfattas som spam och många följare kommer lämna dig.
Innehåll
Vilken sorts innehåll du än publicerar bör det vara visuellt imponerande och originellt.
Skapa innehåll som startar känslor och engagemang. Tänk på din speciella målgrupp och vad som berör dem. Vad är det som gör att de blir engagerade tillräckligt för att följa dig och kommer vänta på mer från dig?
Om du behöver inspiration kan du kolla några influencers sidor inom din nisch. Vilka inlägg har skapat mest engagemang, kommentarer, gillanden etc.?
Plagiera inte det som andra gör. Hämta i stället inspiration att hitta din egen unika väg.
Om du är en bra fotograf kommer dina foton göra att du får många följare. Försök vara unik och håll dig inom din nisch så att ditt konto inte bara blir ett av alla de miljoner fotoprofiler som aldrig upptäcks av andra.
Försök hålla dig med en specifik stil och en bra titel. Se till att du alltid har med ditt namn, din e-postadress, varumärke, hemsida eller en speciell landningssida längst ner i dina inlägg. Det har många fördelar:
- Du skyddar ditt varumärke copyrightmässigt.
- Besökarna kan enkelt hitta din Instagramprofil eller din hemsida även om de har hittat ditt inlägg någon annanstans.
- Det stärker ditt varumärke när folk börjar dela dina inlägg.
Analysera alltid vilka speciella känslor en bild startar och använd de kunskaperna när du lägger till text till nya bilder.
Begränsa dig inte bara till bilder. Engagemanget blir ofta större med korta videoinspelningar, speciellt när det gäller resor. De kan nästan få folk att känna att de är på den plats där videon är inspelad.
Bildtexter
Lägg till en geografisk lokalisering. Varje gång någon söker efter bilder från den geografiska orten så kommer man se din bild och det ger ökad exponering för dig.
Du bör också lägga till en liten trevlig historia i din profil. Det är ett bra sätt att engagera besökare. Instagram handlar mycket om att beröra folks känslor och det gäller att inspirera mer än att leverera saklig information.
Gör dina bildtexter och de citat som du använder intressanta och helst så unika som möjligt. Folk älskar berättelser och om de ska följa dig så handlar det inte bara om att leverera snygga bilder utan också att dela egna erfarenheter.
Bara de tre första raderna kommer att visas på användarens inlägg så se till att du gör dessa tillräckligt intressanta så att folk klickar för att de vill läsa mera.
Du kan också skriva ut hela texten på din dator och synkronisera den mellan din Iphone och dator. Många tycker att det är enklare än att skriva på mobilen, speciellt om det är långa texter.
En möjlighet är att använda sig av FB Business Suite. Då kan du från datorn sköta texter, bilder och video från samma ställe. Eftersom Instagram ägs av Facebook är det, tror jag, enbart en tidsfråga när du kan sköta även det mesta som avser Instagram från datorn.