Grunderna för Twitter
Detta handlar om grunderna för Twitter
Din profil
Din profil är på denna plattform, liksom på alla sociala plattformar, en av de viktigaste grunderna för Twitter. De flesta besökare kommer titta där först innan de börjar följa dig så se till att du där skriver in en stark pitch.
Profilbild
Använd här en bild av ditt ansikte, inte någon logga eller produktbild. Twitter är en av de plattformar där man nätverkar mycket och folk vill gärna se vem det är de kommunicerar med. Detta är en av grunderna för Twitter.
Bio
Du har ett begränsat antal tecken för att introducera dig själv. Använd en blandning av en intressant bio och något som ger en fördel till dina följare.
Tweets
Dina tweets kan, som jag nämnt tidigare, inte vara längre än ett visst antal tecken. Om du har med en länk i din tweet innehåller den ofta relativt många tecken. Du kan använda dig av ett program som förkortar din länk så att dina länkar får en effektivare längd som passar för Twitter.
Skriv om händelser i nutid
Twitter är omedelbart och kan nästan betraktas som en nyhetsplattform. Därav följer att folk förväntar sig att läsa fräscha inlägg om sådant som händer nu. När du skriver om dig själv – berätta om vad som händer dig just nu, vilka tankar du har just nu och möt folks förväntningar på aktuella nyheter.
Att automatisera tweets
Det finns flera program för att schemalägga tweets i förväg.
Glöm dock inte bort att Twitter i första hand är ett nätverk för aktuella händelser så att förplanera många tweets är i allmänhet ingen bra idé. Om du vill ha aktiva följare måste du vara engagerad och ägna tid åt Twitter. Du bör kontinuerligt svara på trender och nyheter när de är aktuella.
Detta gäller i ännu högre grad på denna plattform än på andra.
Pröva dig fram så här
Nu har du sett några av de fördelar och nackdelar som olika användare av Twitter brukar föra fram. Jag rekommenderar att du prövar själv.
Sätt i gång med följande:
- Berätta om något alldeles speciellt du gör eller har gjort som berör ditt huvudintresse.
- Dela (”retweet”) intressanta inlägg inom ditt område. Det visar vad du är intresserad av.
- Dela med dig av dina synpunkter och kommentarer.
- Följ de företag och branscher som intresserar dig.
- Följ diskussioner inom dina intresseområden.
- Hitta nya kontakter som kan bli intressanta med tanke på att du kanske vill skaffa nya uppdrag eller vad du nu strävar efter.
- Rekommendera och ge värdefulla råd.
- Sprid att du sett eller hittat något speciellt som kan intressera andra.
- Starta diskussioner med någon som är intressant för dig eller hoppa in i pågående diskussioner som berör dina intresseområden.
- Ställ frågor.
Pröva koncentrerat under några veckors tid och gör därefter en utvärdering. Var det värt den tid du måste lägga ner eller kan du använda den tiden till att utveckla din verksamhet på ett bättre sätt?
Det är ditt val.