Hitta din nisch
Utgå från dig själv:
Det är viktigt att du inom ditt drömjobb försöker hitta din egen nisch. Jag ska försöka visa exempel på hur dewtta kan gå till. Jag tar eventplanering som exempel.
Är du bra på att planera, organisera, leda andra, samordna och i viss mån kontrollera vad andra gör?
Då kanske du ska sikta på att bli:
- Event Manager
- Eventproducent
- Konferensansvarig
- Projektledare
- Etc.
Eller är din starka sida att vara kreativ, ensam eller i ett team? Du kanske föredrar att inte ha ansvar för att leda andra:
Då kanske du snarare ska sikta på att jobba som:
- Eventdesigner
- Eventutvecklare
- Artist
- Talare
- Etc.
Inom vilka eventområden har du erfarenhet från tidigare?
Det kanske ger dig en ledtråd om vad du ska satsa på.
- Sociala evenemang
- Företagsevenemang
- Evenemang för andra organisationer
- Speciella evenemang
Vilken typ av potentiella kunder finns inom det område där du tänker jobba?
Det kan välja att i första hand satsa på
- Privata kunder
- Företag
- Föreningar, branschföreningar, ideella föreningar etc.
- Organisationer av olika slag, kommersiella eller välgörenhet
Finns det andra inom ditt område som erbjuder samma tjänster som du? Kan ni i så fall samarbeta?
Googla med sökord som består av den nisch du funderar på och din ort, t.ex: ”bröllopsplanerare Stockholm” så ser du direkt vilka dina eventuella konkurrenter kommer att bli om du beslutar dig för att satsa på denna nisch. På deras hemsidor hittar du uppgifter om vad de erbjuder. Med utgångspunkt härifrån kan du fundera på hur du skulle kunna göra dina erbjudanden annorlunda.
På detta sätt kan du relativt snabbt kolla nisch efter nisch för att få en bra bild av konkurrensen.
Tycker du att detta är intressant? Jag har skrivit en hel del om detta i min bok ”Bli professionell festfixare – jobba med events. möten och upplevelser”. Läs om boken här.