Hitta ny affärsidé och starta eget
Att starta eget och hitta ny affärsidé
Att hitta en ny affärsidé är ofta ett målmedvetet och strukturerat jobb. Man jobbar sig fram steg för steg – något som den bok, som jag nämner i slutet av denna artikel, handlar om. Det är tyvärr ingen bra idé att gå och vänta på att ”den stora fantastiska affärsidén” plötsligt ska dimpa ner från ovan när du ska starta eget. Ett sätt är att gå in på sajten 1000 affärsidéer.
Tänk inte heller för mycket i början på att hitta en affärsidé som du tror att en affärsängel eller annan finansiär kan tänkas satsa på. Det finns så många olika sätt att finansiera goda affärsidéer så låt det bli en praktisk fråga som du tar tag i senare.
Starta eget på två olika sätt
Enkelt uttryckt kan man säga att nya företag startas på två sätt.
Det ena sättet är att man har en affärsidé. Man har något som man tror så mycket på att man tycker att affärsidén är värd att satsa på. Du kanske jobbar på ett företag där ett visst behov uppstår. Du presenterar ett förslag för företagsledningen som går ut på att utveckla en tanke för att tillfredsställa behovet. Men företagsledningen har andra prioriteringar och vill inte satsa på detta just nu. Du tar, med företagsledningens goda minne, idén med dig och startar ett eget företag baserat på det behov som du har upptäckt. Din första kund kanske blir din tidigare arbetsgivare. Utgångspunkten för det nya företaget är alltså att du har en affärsidé.
Det andra sättet att starta företag är att någon säger: ”Jag vill starta eget företag men jag vet ännu inte vad företaget ska jobba med”. Du kanske har en ungefärlig tanke om vilken bransch du vill jobba inom. Men du har ännu ingen utvecklad affärsidé som är värd att satsa på. Om du hör till denna kategori så befinner du dig i en grupp som växer. Det finns många som har ett jobb som de inte trivs med. Det finns många som skulle föredra att jobba med ett eget företag. Och det finns många som inte får den anställning eller den skjuts i karriären som de skulle vilja ha.
Hitta möjligheter om du ska starta eget
En företagare är ofta en person som har förmågan att hitta möjligheter. Man är också bra på att välja ut de bästa affärsidéerna och dessutom viljan att driva de mest lovande idéerna vidare. En företagare måste ha modet att pröva och inte vara rädd för att misslyckas. Man lär sig på sina misstag om man ser misslyckandena som experiment. De mest framgångsrika företagarna har i allmänhet gjort massor av misslyckanden innan de hittat de rätta idéerna. Dessa misslyckanden får man sällan höra talas om men de finns i de flesta fall. Thomas Edison, som bla. uppfann glödlampan, lär ha sagt: ”Jag har inte misslyckats – jag har bara upptäckt 10000 sätt som inte fungerar”.
Det viktigaste för den som vill hitta sin affärsidé är att veta var man ska leta. Öppna ditt sinne för idéer från alla sektorer och branscher. Var öppen för massor av intryck och uppkast i början. Då är chanserna större att du kommer att lyckas. Håll ögonen öppna överallt – på händelser, butiker och webbplatser som du besöker. Din affärsidé kanske ligger mycket närmare än du tror.
Leta problem om du ska starta eget
Sök efter problem och försök komma på lösningar på dessa problem. Ha ögonen öppna efter befintliga produkter och tjänster som folk klagar på. Om du hittar en idé som du inte klarar av själv – sök samarbete med andra. Ju mer obunden och öppen du är när du letar, desto större chans har du att lyckas.
Gör det till en vana att ständigt söka efter möjligheter och försök räkna ut hur du skulle kunna skapa en verksamhet av dessa möjligheter. Se till att du träffar branschfolk, ställ rätt frågor, träffa folk som tänker som du och som kan hjälpa dig att driva dina idéer vidare. Tveka inte att ta kontakt när du hör talas om någon som har kunskap inom det område som intresserar dig, . Be om hans eller hennes åsikter om dina idéer.
Läs och lär när du ska starta eget
Du bör också läsa så mycket som möjligt om den bransch som intresserar dig. Lär dig mycket om konkurrenterna, marknadens storlek, trender i branschen och vilka sätt som finns att närma sig marknaden. Försök hitta olika sätt att få vänner och kolleger engagerade och ”bolla” idéer med varandra. Hitta nya tankar, förfina tidigare idéer och göra dina idéer bättre.
Ta reda på vad som fungerar och vad som inte fungerar inom en viss bransch. Vem gör samma sak som du funderar på eller vem gör nästan samma sak? Studera hur de lyckas eller misslyckas. Vad klagar kunderna på? Hur kan du förbättra det som redan finns på marknaden?
Alla stora företag som vi ser omkring oss har utvecklats över en tid – ofta under en lång tid. Många affärsidéer kör sin verksamhet på prov under flera år innan det har varit dags att presentera dem för allmänheten.
Var orädd, testa och se eventuella misslyckanden som experiment!
Många entreprenörer har börjat med att lösa enkla problem. Medan de arbetar på dessa små problem, börjar de förstå marknaden och hittar då ledtrådar som kan ge nya affärsidéer, tjänster eller produkter. Detta handlar denna bok om.
Gillar du kortfattade tips och råd av den här typen som går rakt på sak? Då tror jag att du också gillar den här boken som handlar om hur du hittar din egen unika affärsidé.
Läs mer om innehållet i den boken genom att klicka här!