Hitta vad du ska satsa på
Finns det någon annan metod att hitta vad du ska satsa på?
Gå in på den amerikanska sajten Clickbank. Det är en portal där producenter av informationsprodukter matchas ihop med s.k. affiliates, dvs. bloggare och andra skribenter som skriver om olika digitala produkter. Om deras skrivande resulterar i en försäljning får den som skriver en försäljningsprovision.
Clickbanks hemsida är en guldgruva när det gäller att hitta lönsamma områden att satsa på. De förmedlar en enorm massa olika produkter. För att en affiliate ska kunna välja vilken produkt han eller hon ska satsa på visas statistik på de olika produkternas popularitet, försäljningsstatistik, hur mycket tidigare affiliates har tjänat på en viss produkt osv.
Klicka dig fram till ”Affiliate Marketplace”. Där kan du välja produkter inom 23 olika områden. Det är områden som t.ex. ”Sports” och ”Health & Fitness”. Du kan gå in på område efter område för att se vilka digitala produkter som är mest populära och vilka produkter som sålts mest under de senaste 12 veckorna och som du känner skulle passa att satsa på.
Så långt vet vi att produkter som handlar om dessa delområden är de mest eftersökta och sålda, i alla fall på den engelskspråkiga marknaden. Hur är det med konkurrensen då? Om dessa är de mest sålda så finns det risk att konkurrensen är stor.
Lägg in det ena efter den andra av dessa områden som sökord på Google. Då ser du vilken konkurrens du kommer möta i Sverige, dels när det gäller att få upp din hemsida högt på Google, dels konkurrensen när det gäller själva försäljningen.
På detta sätt kan du göra en marknadsundersökning alldeles gratis och eftersom den bygger på direkta köp på en jättestor marknad så bör den vara tillräckligt tillförlitlig för att du ska veta vad du ska satsa på.