Högre städkvalitet – fler kunder
Högre städkvalitet – fler kunder
Bra städkvalitet
När man frågar olika personer om de är nöjda eller missnöjda med arbetsmiljön på deras kontor så är det ofta städkvaliteten som kommenteras. Man får höra om städarna gör ett bra jobb eller ett dåligt jobb. Sällan får man kommentarer om priset, vilka städmetoder som används eller den tid det tar för att utföra arbetet. Nej, städkvaliteten är det absolut viktigaste. Om du ska behålla dina nuvarande kunder och förvänta dig att de ska rekommendera dina tjänster till andra så är städkvaliteten på det arbete som ditt företag levererar A och O.
Städvaliteten är också en viktigt för du ska kunna attrahera och behålla bra städare. En duktig städare vill tillhöra och representera ett företag som levererar god städkvalitet och som har ett gott rykte. Annars är risken stor att de lämnar ditt företag och går över till en konkurrent.
Gör en person ansvarig för städkvaliteten
Om du jobbar med att placera ut team av städare, säg mellan en och kanske max. fyra personer, så bör du utse en person som är ansvarig för att göra checkningen av städkvaliteten. Välj antingen den mest erfarna eller, varför inte låta detta ansvar rotera bland medlemmarna i teamet? Den städkvalitetsansvarige bör ha en checklista som han eller hon använder för att, när ett jobb är klart, kolla att allt ser bra ut. Den åtgärden är en enkel rutin som kanske tar fem minuter och som kan bespara dig många onödiga klagomål och kan leda till flera följduppdrag.
Lyssna på kunden vad han tycker om städkvaliteten
Se till att du har kontinuerlig kontakt med och återkoppling från din kund. Ställ frågor om han eller hon är nöjd med städkvaliteten och om man anser att städningen görs på ett sådant sätt att den normala verksamheten störs så lite som möjligt. Berätta om du har ambitioner att utöka din verksamhet för att kunna åta dig andra former av städuppdrag och fråga om det är något annat som kunden vill ha hjälp med.
Du kan också införa rutinen att ditt städteam lämnar efter sig en enkel blankett där de som använder lokalerna kan fylla i kommentarer och önskemål om städkvaliteten. Återkoppla dessa kommentarer till ditt städteam. Återkoppla även till din uppdragsgivare och om kommentarerna är negativa bör du ha förslag på hur eventuell förbättring av städkvaliteten ska ske.
Var lätt åtkomlig! Städning är ett serviceyrke. I ett sådant måste man vara åtkomlig – åtminstone via sms.
Lyssna på och motivera din personal
Prata ofta med din personal och lyssna seriöst på deras synpunkter. Många är skickliga i sitt jobb och har säkert mängder av förslag på hur man skulle kunna förbättra verksamhetens städkvalitet.
Glöm inte den kontinuerliga uppmuntran! Att städa kan i längden kännas rutinmässigt och långtråkigt. Det är alltför många städledare som säger: ”De vet att de gör ett bra jobb och att jag är nöjd.” Det kanske är rätt men dina anställda eller underentreprenörer vill och behöver i så fall höra det med jämna mellanrum.
Lyssna ordentligt. Om någon är missnöjd så kanske det går relativt lätt att åtgärda det som inte fungerar. Den som klagar kan kanske göra ett annat jobb för att få omväxling, kanske vill öka eller minska sitt ansvar, eller utföra sitt jobb på ett annat sätt för att skapa god städkvalitet.
Gillar du kortfattade tips och råd av den här typen som går rakt på sak? Då tror jag att du också gillar den här boken: