Coaching bygger trovärdighet och auktoritet
Det gäller alla sorters coachning som t.ex:
- karriärcoaching
- chefscoaching
- livscoaching
- hälsocoaching
- personlig coaching
- idrottscoaching
- fitnesscoaching
De områden där chefer, främst nyutnämnda sådana, efterfrågar coaching och stöd är:
- Tydliga förväntningar på chefen, både från överordnad ledning och från medarbetare
- Bra kommunikation och undvikande av konflikter mellan chef och medarbetare
- Klarhet och tydlighet i arbetsgruppen, inom organisationen, samspel och samarbete.
- Man söker kompetensutveckling kring exempelvis arbetsrätt och budgetering.
- Man vill diskutera psykosociala frågor som t.ex. gruppdynamik och konflikthantering.
I affärsverksamhet kan trovärdighet uppnås genom ett antal erfarenheter eller åtgärder. Till exempel om du lyckas ge din kund en fantastisk kundupplevelse så leder det oftast till att du får en stor trovärdighet. Hur länge du hållit på med din verksamhet påverkar också trovärdigheten. En kund kan vara mer benägen att köpa från ett företag som har verkat i 20 år än et som bara har funnits i några år. Trovärdighet kan också förbättras genom att etablera dig som expert i ett område. Publicering är ett sätt som många företagare använder för att upprätta och stärka deras trovärdighet. Coaching hjälper också till att etablera trovärdighet. När du coachar andra, då blir du ansedd som expert i din nisch. Auktoritet är lite annorlunda än trovärdighet. Auktoritet uppnås när du kan anses vara en expert på ditt område. Ingvar Kamprad är ett exempel på en auktoritet inom klok företagsamhet. Auktoritet och trovärdighet går ofta hand i hand.
Hur Coaching passar in i denna ekvation
Anta att du letar efter kunskap för att träna din hund. Kanske har din hund börjat uppträda på ett sätt som du inte gillar. Du har gått in på nätet för att söka information om hundutbildning. Du hittar två webbplatser som har information som är till hjälp. En webbplats som erbjuder en information produkt, en videoserie om utbildning din hund. Den andra webbplatsen erbjuder en liknande produkt och de erbjuder även coachning. Allt annat är lika, tror jag att du är mer benägen att köpa från den webbplats som erbjuder coachning. Varför? Eftersom coachning innebär att de som har hemsidan även har expertkunskaper. Och om webbplatsen har omdömen som stödjer deras coachning, då har de förstärkt sin auktoritet och trovärdighet. De har distanserat sig från övrig konkurrens. Du kan också lägga till ett coachning-program i ditt företag. Det visar dina möjligheter och att du har mer auktoritet och trovärdighet helt enkelt. Du får mer trovärdighet och auktoritet med din coachning, vilket resulterar i lojalitet och upprepade köp. En fördel med att jobba med coachning är att du har möjlighet att jobba hemifrån.
Närliggande affärsidéer:
- Bli språklärare i hemmet
- Bli musiklärare i hemmet
- Hjälp till med läxläsning
- Ge sånglektioner
- Lär ut datakunskap
- Ge danslektioner
- Lär ut vad som helst som du är bra på
- Gör webbkurser och sälj dem bl. a. på Udemy
- Privatlärare i vad som helst via nätet, t.ex. språklärare