Coaching
berör nästan alla tänkbara branscher. Här är några olika användningsområden inom coaching:
- Livscoaching
- Affärscoaching
- Chefscoaching
- Personlig coaching
- Hälsocoaching
- Time management coaching
- Organisationscoaching
- Sport och fitness tränare/coaching
- Karriärcoaching
- Telefoncoaching
De områden där chefer, främst nyutnämnda sådana, efterfrågar coachning och stöd är:
- Klarhet och tydlighet i arbetsgruppen, inom organisationen, samspel och samarbete.
- Man söker kompetensutveckling kring exempelvis arbetsrätt och budgetering.
- Man vill diskutera psykosociala frågor som t.ex. gruppdynamik och konflikthantering.
- Tydliga förväntningar på chefen, både från överordnad ledning och från medarbetare
- Bra kommunikation och undvikande av konflikter mellan chef och medarbetare
Det finns många teorier om varför coaching har vuxit och blivit ett sådant populärt verktyg för miljoner människor runt om i världen. ”Hjälp till självhjälp” har alltid varit efterfrågat. Kombinera populariteten för självhjälp med Internet, vilket ger enkel tillgång till experter inom alla branscher, och det är lätt att se varför coachning är populärt och ett växande fält.
Här är lite intressant statistik:
- ”Personlig coaching har blivit den näst snabbaste tillväxtsverksamheten i USA, efter IT. Du får 50 000 sökningar per månad på Google enbart från människor som söker en coach.”
- Det finns inregistrerade coachar som praktiserar i 70 länder över hela världen.
- Coaching industrin fortsätter att växa med en hastighet av ungefär 20% per år.
- Coaching omsätter för närvarande en 1 miljard dollar per år.
- Det finns över 50 coach-utbildningsskolor över hela världen.
Coaching om du jobbar med annat?
Du kan vara caoch på deltid eller heltid.
Och som deltid kan det vara ett bra sätt att komplettera en tidigare varksamhet. Coaching innebär en enorm potential att öka din verksamhet. Det spelar ingen roll vilken bransch du befinner dig i. Coaching som affärsmodell kan anpassas så att den passar nästan alla affärsmodeller och nischer. Ju mer specialiserad din nisch och dina tjänster är, desto större möjligheter har du.
Om du redan har en online-verksamhet och letar efter möjligheter att växa och öka ditt slutresultat så kan coaching erbjuda denna potential och mycket mer. Om du inte är bekant med coaching eller coaching konceptet, så finns det flera sätt att lära sig branschen. Du kan checka ut valfritt antal internationella coachning-sammanslutningar och organisationer.
Till exempel kan du gå in på:
- International Association av Coaching – http://www.certifiedcoach.org/
- International Coach Federation – http://www.coachfederation.org/
- Institute for Professional spetskompetens
inom Coaching – http://www.ipeccoaching.com/index.html
bara för att nämna några!
Om du redan kan tekniken med coachning så är det bara att sätta igång. Kanske har du även arbetat med en tränare själv.
Om det är så, så känner du till de fantastiska värdet det kan ge dina kunder.
Olika former av coaching
1. Coaching bygger trovärdighet och auktoritet för ditt företag
2. Coachning stärker ditt varumärke och din verksamhet
3. Coaching passar in för de flesta befintliga företag
4. Du kan erbjuda coachning i många olika format – det som bäst passar dina behov
5. Coaching passar så gott som alla nischer och affärsmodeller
6. Coaching ger ett mervärde till dina kunder
En av fördelarna med att jobba med karriärcoaching är att du kan jobba hemifrån.
Du kanske funderar på att starta eget företag och jobba med karriärcoaching eller kanske bli anställd på ett företag som sysslar med coaching och den vägen jobba med karriärcoaching?
Lycka till med din karriärcoaching!
Holger Wästlund
Närliggande affärsidéer:
- Ta hand om äldre personer som behöver hjälp, hemtjänst
- Erbjud dig att vara sällskap åt ensamstående, äldre personer
- Erbjud dig att vara personlig inköpare