Kalkylera rätt pris för städning så här
Så kalkylerar du rätt pris för städning
Att kalkylera rätt pris för ett städuppdrag kan vara svårt när man är i början av sin karriär. Lägger du dig för lågt kommer du inte att göra någon vinst på uppdraget. Du tvingas kanske utföra ett dåligt jobb för att få ihop det ekonomiskt och det kommer att påverka ditt rykte negativt. Lägger du dig för högt är risken att du missar jobbet till någon annan.
Börja därför med att kolla vilka priser som andra städföretag tar inom det område där du jobbar. Det kan du utgå ifrån att dina kunder också gör. Priserna hittar du på många städföretags hemsidor.
Att kalkylera rätt pris är någonting var och en måste lära sig själv med utgångspunkt från den service man erbjuder och vilken marknad man jobbar inom. Jag känner till ett städföretag som har börjat med att alltid erbjuda ett timpris (s.k. löpande räkning) men med tiden märkte man att man var så snabb och effektiv att man gick över till att ge fasta priser. Dels tjänade man mer på detta, dels uppskattade kunderna att de visste exakt vad tjänsten skulle kosta.
Gör inte misstaget att ge ett anbud eller en offert på ditt städjobb för tidigt och för snabbt innan du hunnit kalkylera priset ordentligt. Många uppdragsgivare vill omedelbart få en prisuppfattning. Om du gör misstaget att ge ett pris innan du vet tillräckligt mycket om uppdraget så löper du stor risk att du får leva med ditt givna pris genom hela uppdraget. En siffra har en tendens att etsa sig fast mycket hårdare än alla de förutsättningar, villkor och brasklappar som du kanske beskriver i samband med att du ger ditt pris.
Försök i stället att lära känna både uppdragsgivarens krav och lokalerna så bra det går innan du kalkylerar och ger ditt pris. Det bästa sättet tycker jag är att föreslå en begränsad första period. Du och uppdragsgivaren kan komma överens om att du sätter igång på löpande räkning, dvs. att du får betalt för nedlagd tid och förbrukningsartiklar. Denna första etapp gör att du lär dig mycket om uppdragsgivarens önskemål, hur han fungerar och tillräckligt mycket om lokalerna så att du kan ge kalkylera mycket bättre och ge ett väl genomtänkt pris för det fortsatta arbetet. Då, när du fått betydligt bättre underlag, kan du lättare ge ett fast pris.
Det som styr kostnaden för ett städuppdrag är naturligtvis vad som ingår och vad uppdragsgivaren förväntar sig av städföretaget. Du bör därför vid det första mötet med en kund presentera en checklista på vad som är tänkbart inom ett städuppdrag. Listan kan vara en s.k. bruttolista som du kan ha som underlag för att du, tillsammans med din uppdragsgivare, ska kunna definiera vad som kan/bör ingå.
Grovt sett så är det sex punkter som avgör vilket pris du ger på ett tänkt uppdrag:
- Vilken yta och hur många rum handlar det om?
- Vad ska ingå i uppdraget?
- Behöver du anlita andra för att kunna genomföra uppdraget?
- När ska uppdraget utföras?
- Dina overhead-kostnader
- Din vinst
När du fått svar på frågorna 1-3 kan du med viss säkerhet kalkylera hur många timmar och vilken materialåtgång du bör räkna med. Antalet timmar multiplicerad du med din direkta timkostnad, antingen du använder dig av egen personal eller anlitar underkonsulter.
Timkostnaderna varierar beroende på var i Sverige du jobbar. Och naturligtvis kommer de att förändras med tiden. För att du ska få en dagsfärsk uppfattning om priserna i din region rekommenderar jag att du skriver in ”städning priser” på Google och du kommer att hitta mycket värdefull information.
På detta ska du lägga dina s.k. overhead-kostnader. Overhead-kostnader är alla de kostnader som du har för ditt städföretag och som inte är beroende av det antal timmar som du behöver använda för ett aktuellt uppdrag. Exempel på sådana overhead-kostnader kan vara:
- Kostnader för dina egna lokalkostnader
- Bilkostnader
- Kostnader för bokföring
- Kostnader för telefon och dator
- Arbetskläder
- Försäkringar
- Kostnader för hemsida och trycksaker
Det bästa sättet att få ett bra grepp om dessa kostnader är genom egen erfarenhet. Följ upp dina overhead-kostnader under t.ex. ett halvår och dela den summan med antalet debiterade timmar och kostnader för det förbrukningsmaterial som ingår i dina städuppdrag. Innan du har denna erfarenhet kan du utgå ifrån att overhead-kostnaderna vid städning av bostäder är i storleksordningen 10 – 40 %. Motsvarande procentsats för städning av kommersiella lokaler är ca 20 – 50 %.
Till slut bör du uppe på detta lägga din vinst.
Se till att du i dina kalkyler får med kostnader för din egen fortbildning och utveckling av ditt företag. Om du hela tiden utvecklar ditt företag och dig själv kommer du att bli skickligare, mer professionell och då kan du höja dina priser så att du kan utveckla dig och ditt företag ännu mer . Om du inte utvecklas kommer du kanske att tvingas dumpa priser för att få uppdrag. Med alltför lite betalt tvingas du göra dåliga jobb och du kommer då, så småningom, att bli utkonkurrerad av andra företag.
Här kommer några fler punkter att ta hänsyn till när du ska kalkylera ditt pris::
- Försök att göra en bedömning av vilken kvalitet som uppdragsgivaren förväntar sig.
- Kan du utföra jobbet när det passar din planering som bäst? Många privatpersoner önskar t.ex. städning av sina bostäder under torsdag eller fredag, alltså inför helgen. Du kanske ska ge ett lägre pris per timme om du får utföra ett sådant städuppdrag under början av veckan?
- Finns det några speciella bestämmelser, t.ex. säkerhetsbestämmelser, att ta hänsyn till i det aktuella uppdraget?
- Finns det andra fördelar med att du åtar dig detta uppdrag? Lär du dig ett nytt område? Kan det bli en värdefull återkommande uppdragsgivare?
Det är bra att använda sig av en checklista när du kalkylerar ditt pris. Det minskar risken för att du glömmer någon viktig del. En sådan checklista kan tjäna som en beskrivning för uppdragsgivaren av vad som ingår i uppdraget och den kan utgöra underlag för en diskussion om uppdragsgivaren vill pruta på ditt arvode. Då kan du använda checklistan för att på ett tydligt sätt visa vad du måste ta bort om du ska kunna genomföra jobbet för ett lägre pris.
Gillar du kortfattade tips och råd av den här typen som går rakt på sak? Då tror jag att du också gillar den här boken: