Kläder för kortvuxna
Det finns inget genomtänkt klädessortiment för kortvuxna
Det finns storlekar för normalt byggda, storvuxna människor och en del byxor med extra långa ben, men inget genomtänkt sortiment för extra korta personer.
Många gånger har korta människor svårt för att hitta kläder som passar, och de blir trötta på att hela tiden behöva ändra och göra om. Även om man lyckas hitta något finns det oftast lite variation, vilket bidrar till en frustrerande shoppingupplevelse. Inte sällan behöver man betala hundratals kronor på skräddarsydda plagg. Detta kan vara tidskrävande och resultaten är inte alltid perfekt. Och man vill inte köpa barnstorlekar bara för att man är kort. Man vill se ut som en kvinna resp. man för det och inte som ett barn. Här finns möjligheter för dig som är intresserad av sömnad och mode och har rätt kompetens.
Så gör du
Specialisera dig på kläder för korta människor! Alla förtjänar snygga och bekväma kläder. Du kan sälja kläder på olika sätt. Börja i liten skala och testa dig fram. Gör en del forskning innan du satsar på stora inköp. Arbetar du ensam genom hela processen måste du behärska alla moment i tillverkningen av ett plagg som mönsterkonstruktion, tillskärning, materialval, provning och sömnad.
Sälja på nätet
Till skillnad från traditionella butiker, kostnaderna för att starta upp en online-butik är mycket lägre. Det finns inget behov av att hitta en plats, hyra eller köpa en byggnad och du kommer inte att behöva anställa många, om några, anställda.
Att bygga en butik på nätet och starta online försäljning kräver däremot vissa funktioner bl.a. en virtuell produktkatalog och en betalningsfunktion. Som med alla e-handelsföretag bör kunden har en rad alternativ att välja på när man köper en produkt.
Etablera relationer med leverantörer och distributörer och skaffa lager för din första inventering. När du letar efter en distributionspartner, hitta ett företag med en tillräckligt bred räckvidd för att leverera till din målgrupp.
Marknadsföra din nya butik på nätet. Använd sociala medier, bloggar samt placera annonser i online-modetidningar, modeforum och på andra webbplatser för att nå din målgrupp. Oavsett om du satsar på affärskläder, fritidskläder eller någonting däremellan måste du kunna leverera proffsiga och vassa skapelser för att kunna bygga ett framgångsrikt varumärke.
Öppna en klädbutik
Samtidigt som det kan vara lönsamt, öppna en klädbutik kräver mycket planering och hårt arbete, så du bör tänka noga innan starten. Dina startkostnader beror naturligtvis på storleken på din butik och plats. Tänk på att butiken kommer att behöva utrustas med display skenor och hyllor, stolar, speglar och provrum. Du kan köpa många av dessa poster secondhand, men bilden av din butik kommer att spegla dina kläder, så var försiktig med att använda billig utrustning.
Förutom en kassaapparat, behöver du en dator, skrivare och grundläggande bokföringsprogram för att utföra dina administrativa uppgifter. Du kanske också vill överväga att investera i ett säkerhetssystem, beroende på var du befinner dig och vilken typ av lager du har.
Din omsättning kommer också att variera kraftigt beroende på lager och hur mycket du säljer. När du startar upp, kan du behöva betala leverantörer i förskott som de skulle vara försiktiga med att ge dig kredit tills du bevisa att du är pålitlig. Det kommer att finnas en högre vinstmarginal på dyrare objekt, men du förväntar dig att sälja dessa mindre ofta.
Ett sätt att öka din inkomst är att utveckla sortiment och sälja exempelvis smycken och accessoarer, som ofta har en större marginal än kläder.
Starta eget klädmärke
Starta en klädkollektion för kortvuxna människor. Väl passande kläder inger förtroende i en individ. Det spelar ingen roll om kläderna är för stora eller korta – alla vill ha bra passform.
Att starta ett framgångsrikt klädmärke kräver dock mer än en passion för mode. Detta passar främst dig som har arbetat med design inom mode och textilbranschen.
Om du menar allvar med att lansera en klädkollektion, bör ditt första steg vara att bestämma dina mål och vision. Du måste lära känna branschen och dina konkurrenter. Se hur din egen klädkollektion passar in i aktuella trender och livsstil.
Sedan kommer logiska frågor. Kommer du att designa och sy kläder själv? Vart ska du få ditt tyg och förnödenheter, och hur kommer du att sälja dina kläder? Du måste ha en solid affärsplan för att lansera en hållbar och framgångsrik klädlinje, och du bör hålla noggrann koll på din ekonomi från början. Undersök produktions och tillverkningskostnader, samt hur mycket pengar krävs för frakt, marknadsföring och webbhotell.
Din målgrupp är specifik vilket innebär att du måste gå längre än traditionella marknadsföring. Använda sociala medier och mun till mun för att etablera ditt varumärke. Partnerskapet med bloggare och andra e-handelsföretag som säljer kläder kan vara en del av din strategi.
Denna artikel publiceras med tillstånd från sajten 1000 affärsidéer. Gå in på den sidan genom att klicka här. Där finns massor med bra affärsidéer.