Lär dig att skriva effektiva pressmeddelanden
Så kan du skriva effektiva pressmeddelanden
Det finns bra mallar att hämta gratis på nätet för att skriva effektiva pressmeddelanden, använd dem. Formulera en slagkraftig rubrik, börja texten med en sammanfattning av ditt budskap, ge länkar till bilder med fri publicering som du har i din hemsidas bildarkiv och lägg ut ditt pressmeddelande på din hemsida/blogg samtidigt som det skickas ut. Även om du inte får din nyhet publicerad så är det nyttigt att träna på att skriva effektiva pressmeddelanden. Det tvingar dig att formulera ditt viktigaste budskap kortfattat och det gör att du måste fundera igenom kloka svar på kritiska frågor som kan komma från journalist.
Lägg in ett ”pressrum” på din hemsida
Där kan du arkivera tidigare pressmeddelanden, bilder, tidigare debattartiklar m.m. Glöm inte att även ta med utdrag ur andras artiklar om dig och din verksamhet.
Bygg upp ditt adressregister till journalister
Samla alltid adresser till de journalister som skriver om det du är intresserad av. Försök hålla en god kontakt, var hjälpsam och svara på frågor. Det kan du ha jättestor nytta av när det blir bråttom och när det verkligen gäller. Du kan också sprida dina pressmeddelanden genom My Newsdesk som du hittar på nätet. Den kostar men du kan prova gratis under en tid.
Skriv debattartiklar
Följ vad som skrivs inom ditt specialområde, t.ex. genom att använda dig av RSS-flöden. Haka på aktuella frågor, kommentera och för frågan framåt, publicera material eller vinklar som inte kommit ut tidigare, gör egna undersökningar så att du kan publicera intressanta resultat och avsluta gärna med en tydlig fråga eller uppmaning till någon ansvarig. Det bäddar för en fortsättning. Även om din artikel inte leder till något just för tillfället så har du i debattartikeln formulerat din ståndpunkt som kan leda till framtida intressanta kontakter. Debattartiklar för direkt tanken till att skriva om aktuella frågor och att haka på moderna trender. Sådana artiklar är lättare att få publicerade men tänk på att värdet på dina artiklar blir så mycket bättre om innehållet är hållbart under lång tid framöver. Försök att skriva om sådant som läsare även vill läsa om senare.
Formulera i en eller två meningar vad du håller på med
Tänk dig att en journalist frågar dig: Vad håller du på med? Hur svarar du då? Beskriv dig själv och din verksamhet med så få ord som möjligt. Jag skulle säga ungefär så här om min verksamhet: ”Jag skriver handböcker med beprövade råd om hur man når sitt drömjobb. För att hålla kostnaderna nere så ger jag ut böckerna på eget förlag.” Detta brukar kallas för att man formulerar sin ”hisspitch”.
Koppla dina erbjudanden till något som är aktuellt
Använd dig av Google Alerts för att på ett enkelt sätt följa med i vad som skrivs inom ditt område. Det är gratis att skriva in vilka och hur många sökord som helst så att du direkt får mejl om vad som skrivs på nätet. För mig är det ett av de allra effektivaste sätten att hänga med.
Här kan du köpa båda böckerna ”Gratis marknadsföring del 1 och del 2”
Vill du ha praktiska råd och tips om hur du lyckas med gratis marknadsföring? Klicka då här