Låt Google föreslå vad Google ska leta efter
Google kan föreslå vad Google ska leta efter
Här kommer ett verktyg som du absolut bör använda dig av.
Klicka dig in på ”Google Adwords sökordsverktyg”.
Logga in på Adwords. Har du inte tidigare något gmail-konto så är det gratis att skaffa ett sådant.
Klicka på underrubriken ”Sök efter nya sökords- och annonsgruppsförslag”.
Under rubriken ”Ange din produkt eller tjänst” skriver du ett eget förslag till sökord. Jag fortsätter med exemplet ”filmfotograf”.
Under rubriken ”Din målsida” skriver du URL-adressen till din egen hemsida, om du har en sådan. URL är förkortning av Uniform Resource Locator och betyder webbadress på svenska.
Under rubriken ”Produktkategori” väljer du ”Alla kategorier”.
Klicka på ”Hämta förslag” och då får du fram:
- En mängd sökord som har anknytning till ditt ursprungliga sökord, t.ex. ”filmfotograf”
- Antal sökningar som görs på samtliga dessa sökord per månad
- Konkurrensen från andra på respektive sökord
- En funktion där du kan spara de sökord som du är intresserad av att gå vidare med
Använd s.k. ordmoln
Här kommer ett litet tips för att snabbt hitta flera alternativa synonymer till en tjänst som du vill erbjuda. Gå in på https://sv.wikipedia.org och skriv in sökordet ”filmfotograf”. Då får du fram en fyllig och innehållsrik beskrivning av vad en filmfotograf gör. Beskrivningen består av mer än 600 ord. Kopiera denna beskrivning och för över den till en s.k. word-cloud-sida. Det är sidor som snabbt söker igenom en text och på ett tydligt grafiskt sätt visar vilka ord som oftast förekommer i texten.
Ett exempel på en sådan sida som är gratis är www.tagcrowd.com. Om jag t.ex. skulle vara intresserad av erbjuda mina tjänster som filmfotograf kan jag börja på Wikipedia och där hämta beskrivningen av vad filmfotografering innebär, klistra över innehållet till www.tagcrowd.com och fram kommer omedelbart de mest använda orden som t.ex. ”a-fotograf”, ”b-fotograf”, ”chefsfotograf”, ”kameraarbete”, ”tv-fotograf” osv. – alla användbara som alternativ till det du började med, nämligen ”filmfotograf”. Pröva så får du se. Det är en fantastisk möjlighet.
Om din sökning visar att konkurrensen är för tuff på de sökord du först fick fram så kan du pröva olika sökord och synonymer tills du lyckas.
När du på detta sätt fått fram några sökord som du vill satsa på ska du testa att skriva in de sökord som du är intresserad av på Google. Då får du både en uppfattning av hur många andra som har dessa sökord och du kan också se vilken typ av konkurrenter du har. Är det stora företag och organisationer med enorma resurser eller är det små och obetydliga hemsidor och bloggar? Även detta kan påverka ditt val av bästa tänkbara sökord.
När du hittat de sökord som du tror på ska du använda dessa konsekvent
- på din egen hemsida eller egen blogg om du har en sådan
- på sociala medier där du är aktiv, t.ex. Facebook, Linkedin, Youtube m.fl.
- när du skriver artiklar på andras sajter
Med tiden kommer du märka vilka sökord som fungerar och vilka som inte fungerar. Internet är ett verktyg där du enkelt kan pröva olika strategier utan att förlora något. Förstärk det som fungerar och ta bort det som inte fungerar. Svårare än så är det inte.
Förbättra din affärsverksamhet och ditt sätt att skriva genom sökord
Att tänka i sökord och nyckelord som beskrivs i det här avsnittet handlar inte om att lura eller manipulera sökmotorerna. När sökmotorerna t.ex. talar om för dig att det finns 6 miljoner träffar på ordet ”fotograf” och mindre än en hundradel av detta antal på sökorden ”filmfotograf Malmö” så ger det en fingervisning om värdet av att specialisera dig och hitta en egen nisch inom din verksamhet. Detta tänkesätt gäller för alla former av tjänster och varor.
En annan fördel med att tänka i sökord och nyckelord är att du tvingas att se vad som är det viktigaste i en text som du skriver. När du beskriver den produkt eller den tjänst som du erbjuder genom att skriva en längre text så hjälper dig sökordstänkandet att utkristallisera det som verkligen är mest väsentligt.