Marknadsföring för dig som företagare utan att det kostar dig något
Använd dig av gratis marknadsföring för företagare så här
Lägg inte en massa pengar på dyra broschyrer, andra dyra trycksaker, annonser i tidningar och övrig traditionell marknadsföring. Om du är lockad av konsultbranschen är jag övertygad om att du har fantasi, kreativitet och energi för att satsa på en helt annan form av marknadsföring, nämligen gratis marknadsföring för företagare. Den kostar inte annat än din tid. Du kan t.o.m. i undantagsfall tjäna pengar på din marknadsföring.
När jag talar om gratis marknadsföring för företagare menar jag att skriva artiklar, hålla föredrag, vara aktiv i diskussioner, gå med i ”rätt” föreningar eller varför inte skriva en bok.
Skriv artiklar
Inom konsultvärlden finns det mycket att berätta om som folk är intresserade av.
Du kan skriva artiklar om olika förändringar i samhället och hur organisationer av olika slag bör ta hänsyn till detta. Det finns många vinklingar på detta tema.
Om du inte är van att skriva artiklar kan du öva dig genom att skriva på din egen blogg eller som gästbloggare hos andra.
När du känner dig lite varmare i kläderna kan du gå vidare och erbjuda dina artiklar till tidningar och tidskrifter. Börja med att skicka exempel på rubriker eller punkter som du vill ta upp i din artikel. Därefter kan du ringa upp den som är ansvarig som då kan ha synpunkter på ditt förslag. Om ni kommer överens är det bara att skriva din artikel färdig och skicka in den med e-post. Att skriva denna typ av artiklar är en bra form av gratis marknadsföring för konsulter.
Håll föredrag
En bra artikel kan leda till att du får förfrågan om att du ska komma och berätta om din specialitet i något sällskap. Du måste också vara aktiv och ta kontakter med sådana som anlitar talare och föredragshållare. Känner du dig osäker och blir nervös av att stå framför en stor grupp åhörare och tala så finns det sätt där du kan komma ut och öva dig även på det.
Gå in på http://toastmasters.com . Det är en internationell sammanslutning där man tillsammans tränar på att tala inför varandra så att man får erfarenhet och goda råd hur man blir bättre för att så småningom kunna fungera som en bra talare. Verksamheten är uppbyggd på lokalföreningar som finns över hela världen. I Sverige finns, när denna bok skrivs, totalt 17 lokalföreningar. De finns i:
- Borås
- Göteborg
- Karlstad
- Kista
- Linköping
- Lund
- Malmö
- Stockholm
En annan möjlighet där du kan öva dig att tala inför en grupp är olika Rotaryklubbar i landet. Du får inget betalt men det ger god övning. Det finns ca 560 klubbar över hela Sverige och samtliga dessa klubbar träffas en gång i veckan utom under ferier för att lyssna på ett föredrag och äta. Låt oss grovt räkna med att dessa 550 klubbar behöver föredragshållare för ca 40 veckomöten per år. Det betyder att de ordnar över 20 000 föredrag per år. Det är med andra ord troligt att du relativt enkelt skulle kunna få tillfälle att hålla ett intressant föredrag på någon klubb som finns i närheten.
Det finns massor av andra föreningar, organisationer och andra sammanslutningar som på motsvarande sätt ofta behöver föredragshållare. Därför finns det mängder av möjligheter om du vill träna upp dig till att bli en intressant talare – en utmärkt metod för gratis marknadsföring för konsulter.
Jag har själv haft stor nytta av att hålla föredrag. Utan någon som helst tvekan har jag fått de allra flesta av mina konsultuppdrag på det sättet.
Undervisa
En konsultkollega till mig och jag blev tidigare anlitade av Ericsson att genomföra ett stort antal tre-dagars utbildningar i samband med utbyggnad av mobiltelefonnät. För att få utbildningarna intressanta och så konkreta som möjligt skapade vi ett företagsspel där olika tänkta mobiloperatörsföretag konkurrerade med varandra. Det handlade om renodlad undervisning men resulterade i flera års uppdrag för oss som konsulter. Att undervisa är inte bara gratis marknadsföring – det är en form av gratis marknadsföring för konsulter som du i många fall kan ta bra betalt för.
Skapa diskussionsgrupper
Jag har under flera år varit engagerad i en form av diskussionsgrupper som kallas ”Hjärntrusten”. Grupperna är sammansatta av representanter från olika företag som inte konkurrerar med varandra. Vid varje möte diskuteras aktuella och intressanta problem. Jag var organisatör och diskussionsledare vid dessa möten. Deltagarnas företag fick betala för deltagandet. Det var både ett utvecklande, roligt och lönsamt sätt för mig och det företag jag jobbade för att bedriva gratis marknadsföring för företagare.