Mäta och analysera och förbättra
Det är viktigt att mäta och analysera och förbättra
De mätetal som man använder för att mäta och analysera resultatet av dina aktiviteter på sociala medier kallas ofta KPI (Key Performance Indicators). Det är nyckeltal som privatpersoner, företag och organisationer. Använd dessa nyckeltal för att mäta och analysera sina framsteg på vägen mot ett i förväg uppsatt mål.
Det finns massor av olika KPI:er som kan du kan använda för att mäta och analysera så det gäller att välja att följa de rätta. Dessutom ändras KPI:erna och det kan vara relevant för dig att följa olika KPI:er i olika skeden av din verksamhet.
Det kan t.ex. vara så att du under en period framför allt jobbar med att öka trafiken till din webbplats. I nästa skede kanske du är mer intresserad av att se hur många leads du får in. Därefter kanske du är mest intresserad av att få en uppfattning av hur många av dessa leads som leder till genomförda affärer. Till slut bör du kanske studera vilka marknadsaktiviteter som resulterade i de mest lönsamma affärerna. Som du ser – att mäta och analysera med rätt nyckeltal är ingen lätt uppgift.
Jag ger i detta avsnitt ge en översikt av de tio viktigaste mätetalen så att du själv kan pröva vilka som är mest relevanta för dig och din verksamhet.
De KPI:er som det bör finnas anledning för dig att följa och mäta är olika för olika sociala medieplattformar, För det mesta handlar det om följande:
1.Klick
Dina fans kommer troligen klicka på det mesta som du publicerar medan nya besökare kanske bara klickar på sådant innehåll som de gillar specifikt. Det kan ge dig en första indikation. Om du inte får tillräckligt många klick bör du fundera över om det innehåll som du levererar är tillräckligt intressant. Du kanske ska ändra på titlar, grafik eller bilder.
2.Gillanden
Gillanden är värdefullt att följa eftersom ett stort antal gillanden leder till att andra besökare lättare uppmärksammar dina inlägg och tar del av dem. Sökmotorernas algoritmer gör även att dessa inlägg placeras högt upp.
3.Delningar
Antalet delningar är ett tydligt värde på att dina besökare uppskattar dina inlägg. När någon delar ett av dina inlägg betyder det att besökaren gör en personlig rekommendation till sina vänner att läsa ditt inlägg. Det värderas naturligtvis högt i olika algoritmer.
4.Kommentarer
Försök se till att dina inlägg startar en diskussion. Det spelar nästan ingen roll om du får beröm eller kritik. Det viktiga är att det inte bara blir tyst. Ju fler kommentarer desto större intresse har du skapat och det värdesätts i de olika algoritmerna.
5.Omnämnanden
Taggar och omnämnanden är naturligtvis värdefulla. Det handlar om att andra som är aktiva på sociala medier på ett eller annat sätt berättar om dig och dina inlägg. Det sker dessutom på annan plats än där du själv just då är aktiv.
6.Profilbesök
Detta mätetal finns inte med i alla sociala plattformars algoritmer men där det mäts kan det naturligtvis vara av intresse. En besökare som tar sig besväret att leta sig fram till din profil visar ju ett intresse för dig och det du publicerar.
7.Visningar eller räckvidd
Antalet visningar redovisar hur många gånger ditt inlägg visats i någons nyhets- eller tidslinje. Sådana visningar kan vara resultat av att en besökare redan följer dig sedan tidigare eller någon ny besökare denna gång gillar ditt innehåll.
8.Trafikmängd
Detta är ett viktigt mätetal. Du kan genom analysverktyg på din webbplats få en uppfattning om hur stor andel av den totala trafiken som kommer från sociala medier. Där kan du även analysera lite djupare, t.ex. vilket sorts innehåll det rör sig om, från vilken plattform trafiken kommer etc. etc.
Använd dig av Google Analytics och Google Search Console som dina främsta mätverktyg.
9.Leads
Nu kommer jag till ett av de viktigaste mätetalen. Det är lätt att man stirrar sig blind på hur många gillanden, delningar och kommentarer man får. Men detta blir bara intressant om det resulterar i beslut om att köpa eller beställa något från dig. Därför bör du hålla ögonen på ”Lead generation”. Om dina inlägg inte genererar några leads är du antingen på fel plattform med ditt innehåll eller du har helt enkelt fel innehåll. Mät detta och tänk igenom vad du kan förbättra.
10.Konvertering
Detta är det ultimata mätetalet. Det är det nyckeltal som tydligast visar om du har framgång med dina aktiviteter på sociala medier eller inte. Det visar om du har hittat rätt innehåll för din målgrupp och om du lyckats presentera det på ett adekvat sätt så att dina besökare konverteras till kunder och bestämmer sig för att köpa dina varor eller tjänster.
Förvänta dig inga jätteresultat i början. Att marknadsföra en verksamhet på sociala medier tar i allmänhet lång tid och kräver tålamod och uthållighet. Alla sociala medier är olika och beroende på vilken typ av varor eller tjänster du marknadsför kommer du välja att studera olika nyckeltal. Dessutom ändras även nyckeltalen.
Tanken med detta avsnitt är att du genom att välja rätt nyckeltal att följa kan effektivisera och snabba på denna process.
Är du intresserad av att lära dig mer om marknadsföring i sociala medier?
Det beskrivs i boken ”Så marknadsför du dig och din verksamhet i sociala medier – snabbt och lönsamt”.
En axblock ur innehållet:
- Därför ”måste” du använda dig av marknadsföring i sociala medier
- Smarta marknadsförare tänker så här
- Skapa du trafik till din hemsida
- Sökord som ger dig gratis marknadsföring i sociala medier
- Få du besökarna att bestämma sig
- Facebook i din marknadsföring
- Instagram i din marknadsföring
- Twitter i din marknadsföring
- Pinterest i din marknadsföring
- Youtube i din marknadsföring
- Linkedin i din marknadsföring
- Så fungerar algoritmerna
- Projektledning inom marknadsföring i sociala medier
- Verktyg som gör det enklare
Priset på boken:
Adlibris, Bokus och CDON: 259:-
Direkt från förlaget: 149:- Klicka här för att komma dit