Några tips hur du marknadsför dig som talare
Marknadsför dig som talare
- Det finns säkert många diskussionsgrupper i din närhet. Välj ut en eller två där dina kunskaper och erfarenheter kan vara av intresse och anmäl ditt intresse för att vara med. Det kan ge möjligheter till att du blir engagerad som talare och det är en av de bästa formerna för gratis marknadsföring – eller snarare en form av marknadsföring som kan bli riktigt lönsamt i sig.
- Dina viktigaste uppdragsgivare är de som tidigare anlitat dig. Håll därför en god och kontinuerlig kontakt med dessa. Om det uppstår någon fråga som blir obesvarad eller inte tillräckligt väl besvarad i samband med ditt föredrag, se till att du återkopplar snabbt med ett fylligt svar när du fått tillfälle att ta reda på fakta.
- Ge tips till tidningar som de kan vara intresserade av och som rör ditt specialområde. Du blir experten som man hänvisar till och som arrangörerna kan tänka sig att anlita som föredragshållare.
- Om du sammanställt en undersökning, samlat intressanta data eller gjort en intressant analys inom ditt specialområde så kan detta verkligen vara något som du kan tipsa media om. På samma sätt som beskrivs ovan uppfattas du då som experten som kan engageras som föredragshållare i olika sammanhang.
- Om en tidning inte vill ta in din artikel kan du i stället erbjuda att bli intervjuad. Många journalister vill skriva sitt eget material men samtidigt behöver de fakta från någon specialist inom ett visst område. Även på detta sätt tvingar du dig själv att sammanfatta dina egna synpunkter på ett kortfattat sätt och du blir samtidigt betraktad som expert inom ditt område – en expert som olika arrangörer kan ha intresse av att engagera som föredragshållare.
- Samla recensioner och tackbrev. Gör utdrag ur dessa som du sänder ut till alla som är intressanta inom ditt kontaktnät.
- Sänd kontinuerligt någon form av nyhetsbrev, vykort eller liknande så att du behåller en god kontakt och att beställaren tänker på dig nästa gång ett behov av föredragshållare uppstår.
Vill du ha praktiska råd och tips om hur du lyckas med gratis marknadsföring? Klicka då här