Nya sätt för dina kundmöten
Hitta nya sätt för dina kundmöten
Många marknadsföringsåtgärder bygger på att du anordnar kundmöten och träffar dina presumtiva kunder för att demonstrera, informera, diskutera och svara på frågor. Men kundmöten kostar pengar och tid så man kan fundera på olika sätt att effektivisera dessa kundmöten. Kundmötena behöver inte innebära att man möts rent fysiskt. Det finns faktorer som talar för att vi kommer att se fler och fler kundmöten i form av virtuella möten över nätet. Nu anordnas
- Videokonferenser
- eLearning
- Webinars
- Onlineseminarier
- etc.
Jag får kontinuerligt inbjudningar att delta i virtuella evenemang som utgår från USA och jag märker att nu börjar motsvarande komma från svenska organisationer. Små och mellanstora företag kan på det sättet erbjuda konferenser inom smala nischer som folk från hela välden kan delta i. Man följer föreläsningar och seminarier hemifrån eller från kontoret i sin egen dator och man kan medverka interaktivt med frågor och diskussionsinlägg. Material skickas ofta ut i förväg och diskussionerna kan fortsätta långt efter att evenemanget är genomfört.
Många företag ser stora fördelar med att ersätta eller komplettera ”vanliga” evenemang med virtuella möten.
Fördelarna med virtuella möten är många:
Lönsamheten
Det gäller för dig att ständigt tänka på maximal lönsamhet för ditt företag. Det gäller att i allt du gör få ut största möjliga resultat av varje investerad krona. Då framstår virtuella marknadsföringsmöten som intressanta.
Interaktion från deltagarna
Möjligheterna för varje enskild individ att vara direkt aktiv och svara på frågor, påverka mötet och ge feed-back är goda på ett virtuellt evenemang även när antalet deltagare är relativt stort.
Snabb utveckling av tekniken
Nu är vi inte längre beroende av en specialbyggd och specialutrustad studio för att genomföra t.ex. en videkonferens. Det gör man numera mellan vanliga datorer. Du kan sitta på kontoret eller hemma i bostaden och leda eller delta i konferenser.
Spara tid
När du och andra instruktörer samt deltagarna inte längre behöver resa för att mötas på en viss plats på en viss dag så vinner alla tid på detta. Deltagarna är inte borta från sina ordinarie jobb lika mycket och flera deltagare t.ex. från samma företag är inte borta samtidigt från företagets kunder.
Reskostnaderna minskar
Ett mindre resande innebär att kostnader för biljetter, mat och kanske logi minskar. Detta är helt avgörande om du t.ex. anordnar ett marknadsföringsmöte med deltagare från hela Sverige eller kanske t.o.m. från andra länder.
Bättre ur miljösynpunkt
När vi reser mindre så minskas också den negativa påverkan på miljön. Du och dina kunder kommer med virtuella marknadsföringsmöten inte att köra bil eller flyga. Om samtidigt allt tryckt marknadsföringsmaterial ersätts av böcker eller att besökarna tar fram det som intresserar dem med ett klick på mobilen eller på datorn då har vi även vunnit ur miljösynpunkt på detta. Alla broschyrer och annat marknadsföringsmaterial kan i ett virtuellt möte ersättas av digitalt informationsmaterial. Om vi kan minska produktionen av trycksaker så sparar vi på miljöutsläppen både för själva tryckandet och för transporten av det tryckta materialet. Jag ger ut samtliga mina tryckta böcker även som böcker för att möjliggöra för mottagare att välja ett mer miljövänligt alternativ.
Tycker du att sådana här tips är värdefulla? I den här boken hittar du massor av värdefulla tips om att starta och driva ett eget konsultföretag.