Öka ditt kreativa tänkande så här
Öka ditt kreativa tänkande och lös uppkomna problem eller behov
Jag har räknat ut att jag deltagit i mer än tusen konferenser och seminarier. Många av dessa har haft som syfte att öka det kreativa tänkandet, få fram nya idéer och andra sätt att lösa uppkomna problem eller behov. Som VD i ett företag med över två tusen personer blir det helt enkelt en massa konferenser, interna inom företaget och externa med kunder och andra. Därefter har jag varit knuten till ett managementkonsultföretag som har som ett av sina arbetsverktyg att driva diskussions- och förändringsprocesser just i form av konferenser och seminarier för att stimulera det kreativa tänkandet. Jag har själv ansvarat för några av dessa och jag har deltagit i ett stort antal där andra har haft ansvaret.
Detta har gett mig anledning och möjlighet att tänka efter vad det verkligen är som gör att ledning och deltagare anser att man använt sitt kreativa tänkande på en konferens. Vad är det som gör att man efteråt känner att man nått uppställda mål när det gäller konferensens innehåll, samtidigt som deltagarna mått bra, både fysiskt och psykiskt? Jag tror att det handlar om
- Tydliga resultatmål
- Tidsplanering
- Kostens betydelse
- Behovet av att röra på sig för att bli kreativ
- Brainstorming och minneskartor
- Till sist – man måste ha kul!
Jag kommenterar dessa punkter i detta och i några andra artiklar på denna sajt.
Tydliga resultatmål för att öka det kreativa tänkandet
För att öka det kreativa tänkandet på ett effektivt sätt bör du från början fastställa ett önskat resultat. Vet man inte vart man vill, så är det svårt att välja vilken väg man skall gå.
Hjärnan fungerar bäst om vi har både kort- och långsiktiga mål. Det är bara genom tydligt formulerade mål som vi kan hålla koncentrationen uppe och tycka att det är roligt. Det gäller både när man jobbar i grupp och när man jobbar ensam.
Ett exempel kan vara: ”Resultatet av min brainstorming skall vara att när jag är klar ska jag ha fått fram minst 10 st tänkbara affärsidéer som jag kan välja emellan så att jag kan sålla ut två realistiska idéer som jag förfinar och jobbar vidare med”.
Tidsplanering som ett viktig del i det kreativa tänkandet
Det är viktigt att genom klok tidsplanering utnyttja de mest produktiva perioderna på dagen på bästa möjliga sätt.
Vi vet alla att vi behöver pauser för att kunna effektiva i vårt kreativa tänkande. Redan i skolan hade vi raster med jämna mellanrum. Där fick vi lära oss att det gällde att ställa sig upp, röra på sig, lämna klassrummet för en annan miljö och helst komma ut på rasterna för att få lite frisk luft.
Men hur många av oss är det inte som springer i ett upptrissat arbetstempo på jobbet plus alla möjliga aktiviteter efter jobbet, krav från familjen etc. utan att vi ger oss tid att ta de viktiga pauserna? Och hur många av oss har inte varit med om att lyssna till någon föredragshållare som blir så fascinerad av sitt eget ämne att han eller hon helt glömmer bort tiden och därmed behovet av pauser.
Föredragshållare behöver ofta mindre paus än åhörarna trots att det är han eller hon som arbetar mest. Orsaken är naturligtvis att föredragshållaren är den aktive. Det är föredragshållaren som pratar, gestikulerar, påstår saker, ställer frågor, kanske sköter sina bilder etc. Slutsatsen är enkel – ju aktivare man är, desto mindre blir behovet av pauser och desto starkare blir vårt kreativa tänkande.
Gillar du kortfattade tips och råd av den här typen som går rakt på sak? Då tror jag att du också gillar den här boken: