Organisationsförmåga är en bra egenskap om du ska söka jobb
Söka jobb – har du organisationsförmåga?
Då bör du ha en viss organisationsförmåga
Helikopterseende och intresse för detaljer:
En skicklig konsult har förmågan att både se de stora dragen på ett översiktligt sätt. Samtidigt ska man kunna dela upp stora aktiviteter i mindre, greppbara åtgärder. Samtidigt bör man kunna se och förstå sammanhanget mellan olika aktiviteter. Deltagare i ett stort förändringsprojekt kan uppleva det som misslyckat om bara en eller några detaljer inte fungerar. Här kan de planeringsverktyg som du kan ladda ner från datorn vara till stor hjälp.
Intresse av att planera:
Som samordnare av ett konsultuppdrag, stort eller litet, bör du ha intresse av att planera. Man kan se de flesta konsultuppdrag som ett projekt, dvs. något som har en början och ett avslut. Man ska nå ett visst, på förhand, definierat mål. Du kan vara den ende som är engagerad i projektet eller du kan ingå som en del i ett projektteam. Teamet kan vara tillfälligt sammansatt för just det aktuella projektet. Oavsett antal deltagare i projektet är det viktigt att du kan planera noga med avseende på åtgärder som ska genomföras, tidplan och kostnader. Är det fler personer engagerade i projektet bör du veta hur man
- planerar
- organiserar
- leder
- samordnar
- kontrollerar
ett konsultprojekt.
Det finns tekniska hjälpmedel och bra gratisprogram på Internet för att lyckas med detta.
Förmåga att prioritera:
Det är bra om du har intresse och förmågan att ta fram för- och nackdelar med olika alternativ. Du måste i planeringen av ett konsultuppdrag ofta prioritera mellan olika möjligheter som dessutom kan ha olika kostnadskonsekvenser. Lär dig att sätta upp enkla plus- och minusargument på ett papper eller i din hjärna och lär dig att dra konkreta slutsatser.
Kommunicera i tal och skrift:
Som konsult är det viktigt att kunna kommunicera effektivt i både tal och skrift. Du bör kunna presentera olika förslag på ett så tydligt och övertygande sätt att dina lyssnare förstår vad du säger och förhoppningsvis tar åt sig ditt budskap. Du bör även ha lätt att uttrycka dig genom att skriva kortfattade sammanfattningar i punktform, korta PM eller lite längre rapporter. Allt detta går att träna upp men jag tror att det är en viktig förutsättning att du har ett grundintresse för att sätta dig in i åhörarens eller lyssnarens situation så att du kan anpassa och jobba med din framställning på rätt sätt.
Erbjud dina kunskaper som konsult
Vilken specialistkunskap du än har så kan du erbjuda dina kunskaper som konsult. Marknadsför dina expertråd som konsult. En författare kan ge råd till andra som funderar på att börja skriva. Har du startat eget inom en speciell bransch kan du ge konsultråd till andra som vill in i samma bransch. Är du skicklig på att presentera dina tjänster eller produkter kan du t.ex. bli konsult i presentations- och säljteknik. Driver du en antikaffär kan du erbjuda att du, som konsult, värderar delar av ett bohag osv. Möjligheterna är enorma.
Klicka här! Praktiska och beprövade råd hur du lyckas.