Det är viktigt med organisationsförmåga i ditt drömjobb
Organisationsförmåga:
Helikopterseende och intresse för detaljer:
En skicklig festfixare eller eventplanerare har förmågan att både se de stora dragen på ett översiktligt sätt och samtidigt dela upp stora aktiviteter i mindre, greppbara åtgärder. Samtidigt bör man kunna se och förstå sammanhanget mellan olika aktiviteter. Deltagare i ett stort påkostat event kan uppleva det som misslyckat om bara en eller några detaljer inte fungerar. Här kan de planeringsverktyg som du laddar ner från datorn vara till stor hjälp.
Intresse av att planera:
Som samordnare av ett event, stort eller litet, bör du ha intresse av att planera, organisera, leda andra, samordna olika insatser och kontrollera att de som har beslutats blir genomfört. Det finns tekniska hjälpmedel och bra gratisprogram på Internet för att lyckas med detta.
Förmåga att jobba med många olika saker samtidigt:
En eventplanerare måste vara som en jonglör som kan hålla många bollar i luften samtidigt. Denna egenskap eller erfarenhet bygger man upp när man blir rutinerad. Man vet att det brukar vara många problem i samband med ett event och man vet också hur man löser sådana situationer.
Det finns massor av råd och tips av den här sorten i boken ”Bli professionell festfixare – jobba med events, möten och upplevelser Läs mer om boken här.