Pianotrappan och salsadansarna gav viral spridning
Viral spridning genom pianotrappan och salsadansarna
Nu kommer vi till något som alla som sysslar med marknadsföring som ska vara gratis drömmer om. Det handlar om s.k. viral spridning av ditt marknadsföringsbudskap. Om du kan skapa ett budskap om en vara eller en tjänst som är så unik och är så annorlunda att mottagarna utan att tjäna på det själva sätter igång och sprider detta bland sina vänner. Den här marknadsföringsmetoden som leder till viral spridning kallas ibland också för ”buzz-metoden”. På nätet finns massor av roliga filmer – inte bra dem om pianotrappan och salsadansarna – som har detta som syfte.
Du har säkert sett eller hört talas om marknadsföraren som spelade in en video där han dansar salsa med sin flickvän. I videon ställer han och hans flickvän sig så att man på deras ryggar kan läsa skrivna meddelanden om att han marknadsför sig själv för ett nytt jobb. Liknande meddelanden visas också på danslokalens väggar. Detta blev ett så annorlunda sätt att söka kontakt så att videon spreds av massor av människor på sociala medier. Han fick svar med inbjudan till en intervju genom att ett företag på motsvarande sätt spelade in en salsadans med skrivna skyltar. Detta är ett bra exempel på skickligt genomförd viral marknadsföring. Det var effektivt, det gav önskat resultat och var gratis.
Andra lyckade exempel än pianotrappan och salsadansarna
Har du sett den lilla filmen ”Pianotrappan”? Det är en reklamfilm för Volkswagen som finns på YouTube. Den har spridits och setts av 1,7 miljoner tittare. Det är en jättekul inspelning från Odenplans tunnelbanestation där man gör om trappstegen i en vanlig trappa till stora tangenter på ett piano och när folk går eller springer upp och ner i trappan hörs musik. Genialt och värt en sådan enorm viral spridning som detta klipp har fått!
Ett annat lyckat exempel på viral spridning är ICA:s reklamfilmer som producerats på ett enkelt och billigt sätt i ICA:s butikslokaler i Gustavsberg utanför Stockholm. Den mest sedda har setts av fler än 800000 tittare. Inte helt gratis men YouTube-klippen är exempel på en enorm framgång för en mycket blygsam peng – nästan gratis man säga.
På YouTube finns massor av videos som gjorts av olika marknadsförare. En del är roliga, andra dramatiska. Uppfinningsrikedomen är nästan oändlig och du kan lätt hämta inspiration om du vill skapa din egen video.
Viral spridning
Jag har själv gjort några videopresentationer som ligger på YouTube, på mina hemsidor och på LinkedIn. Här har jag sammanställt några av mina erfarenheter från detta:
Använd gärna humor men undvik dåliga skämt eller alltför mycket spexande. Med bra humor som får tittarna att skratta eller bara gör dem glada och nöjda är chanserna stora att tittarna delar din video vidare till andra. Du har säkert, som jag, fått massor av roliga videoklipp från goda vänner som de sprider bara pga. att de ger skratt.
Blanda gärna filmat material med kommenterade bildserier. Det är ett billigt och enkelt sätt att skapa omväxling med helt olika miljöer.
Bra instruktionsvideos sprids ofta bland de som är intresserade av en speciell nisch. Utnyttja detta för ditt speciella område.
Det finns flera gratisprogram för att redigera videopresentationer. För PC finns ett lättarbetat program som heter ”Windows Live Movie Maker” och för IPad finns ett lättarbetat program som heter IMovie. Surfa runt så hittar du fler alternativ.
Du vet väl att du kan skapa flera kanaler på Youtube, t. ex. ett privat och flera för olika produkter som du marknadsför.
En enklare form av YouTube-presentationer är att lägga över en Power Point-presentation på YouTube med ljud (dina kommentarer).
Folk älskar videoklipp med söta barn eller gulliga djur. De sprids ofta vidare.
Gör din video så annorlunda att folk ”gillar” den och ”delar” den vidare till andra på nätet. Var inte rädd att ”gå på gränsen” av det som är vanligt, försök få folk att bli förvånade, ge dem en ”aha”-upplevelse,
Lagom längd för en video kan vara 3 – 5 minuter.
När du är färdig och nöjd bör du visa den för några vänner för att få feedback och därefter lägga ut den på YouTube, på din hemsida, på din LinkedInprofil, på din Facebooksida m.m.
Originalitet är viktigare än att sträva efter allra högsta tekniska kvalitet. I dag kan du själv framställa förvånansvärt bra resultat med en IPad eller IPhone.
Ta gärna med rekommendationer från andra på din video.
Var noga med att du följer copyrightregler om du använder dig av andras bilder eller av musik som andra har spelat in.
Slutet är viktigast. Det är ofta det som tittarna kommer ihåg. Dessutom är det i slutet som du bör uppmana tittarna att göra något – ringa dig, skicka ett e-postmeddelande till dig eller gå in på din hemsida för att se mer etc.
Jag tror på att marknadsföring av en tjänst eller vara genom att vara uppfinningsrik och använda humor kan fungera men det gäller att det görs med omdöme och finess. Jag har sett alltför många inspelningar där man rappar fram sitt budskap så den metoden är i dag inte längre särskilt originell. Använd inte simpla och plumpa skämt. Det kan förstöra så mycket av din och ditt företags image Gör gärna videopresentationer med humor. Det intressanta med det är att det här inte är pengarna som styr – utan idérikedomen, modet och fantasin. Med humor visar du att du är en trevlig, underhållande och positiv person men visa samtidigt att du har omdöme.
Försök att skapa en viral spridning genom idéer som liknar pianotrappan och salsadansarna
Vill du ha praktiska råd och tips om hur du lyckas med gratis marknadsföring? Klicka då här