Svårigheter i folks beteenden kan ge ny affärsidé
Observera svårigheter i folks beteenden
Det finns många sätt att hitta nya affärsidéer. Ett sätt är att du letar på nätet efter nya affärsidéer. Det finns t.ex. en sajt som heter 1000 affärsidéer.
En affärsidé kan ju handla om datingsajter. Tinder är nu den största i världen.
Den startades av några collegestuderande som noterade i kompisarnas beteenden att det var många på skolan som gärna ville ha kontakt med någon som verkade intressant men de vågade helt enkelt inte. De flesta var alldeles för blyga och hade därför vissa svårigheter i sina beteenden. De som noterade detta skapade en enkel app avsedd för elever på den skola de gick på som möjliggjorde ett sätt att ta de första kontakterna. Appen spreds till andra skolor och idag finns Tinder i en mycket mer utvecklad form i 40 länder med över 3,7 miljoner betalande användare.
Tinder är en ”swipe”-app där användare använder en svepande rörelse på sin smartphone för att välja mellan bilder från andra användare. Om man drar åt höger på en bild, finns möjligheten att man matchar med någon, men om man drar åt vänster på en bild fortsätter man till nästa användare. Tinder finns tillgänglig för smartphones på både IOS och Android.
Genom att använda GPS-funktionen i mobilen kan Tinder dessutom koppla ihop användare genom deras geografiska position. Detta blev verkligen en bra och unik affärsidé.
Airbnb är en bra affärsidé
Airbnb, som förmedlar uthyrning av bostäder och lokaler, är ett annat exempel på hur iakttagelser av omvärldens svårigheter i beteende kan vara grunden till en ny affärsidé. Det var två studerande i San Fransisco som vid ett tillfälle hade svårt att betala sin hyra och kände sig då tvingade att hyra ut sina rum med madrasser på golvet under en designmässa som lockade många besökare. De märkte då att efterfrågan på den typen av tillfälliga billiga övernattningar var stor, vilka problem det innebar att nå tänkbara hyresgäster, svårigheter med att vara säkra på att få betalt och svårigheter med att veta om hyresgästerna skulle sköta sig m.m. Dessa uppenbara och enkla iakttagelser av olika svårigheter i beteenden ledde till Airbnb, som i dag är ett världsomspännande företag. Det är så lärorikt ur många synvinklar att jag återkommer till det i andra artiklar på denna sajt.
Här fick du ännu ett spaningsuppdrag – att ha ögonen på svårigheter och problem i folks beteenden som förhoppningsvis går att åtgärda.
Gillar du kortfattade tips och råd av den här typen som går rakt på sak? Då tror jag att du också gillar den här boken: