Projektledare inom sociala medier
Projektledare inom sociala medier – ett spännande jobb
En ledare för ett företags aktiviteter inom sociala medier kallas ofta projektledare inom sociala medier, vilket är lite ologiskt. Ett projekt brukar i andra sammanhang definieras som en aktivitet som har en början och ett slut. Att förvalta ett företags totala närvaro på sociala medier och att vara projektledare inom sociala medier är verkligen en ständigt pågående verksamhet utan något slut.
En projektledare inom sociala medier ansvarar för:
- Formulera strategi, planer och mål
- Utveckla företagets varumärkesidentitet och rykte online
- Hantera innehåll, eventuellt även webbplatsens innehåll
- Generera inkommande trafik bl.a. genom SEO (Sökmotoroptimering)
- Skapa leads och möjligheter till försäljning
- Hantera eventuella rykten om företaget
- Förvandla besökare på sociala medier till kunder
- Förvandla kunder till ambassadörer för företaget
En projektledare inom sociala medier har arbetsuppgifter som inkluderar:
- Identifiera företagets målgrupper
- Definiera vilka målgrupper som är viktigast
- Skapa, administrera och publicera relevant, unikt och högkvalitativt innehåll (för alla kanaler och annonser)
- Få fram en strategi för visuell design
- Hitta en strategi för hållbart innehåll
- Formulera en strategi för publicering
- Välja en strategi för att få följare engagerade
- Producera ett publiceringsschema både för löpande publiceringar och för tidsbegränsade kampanjer.
- Integrera aktuella kanaler för marknadsföring (sociala medier, innehållsmarknadsföring, e-post och övrig digital marknadsföring)
- Hantera eller övervaka alla sociala reklamkampanjer
- Utveckla och genomföra en marknadsföringsplan för sociala medier
- Mäta och analysera för att skapa maximalt resultat
Är du intresserad av att lära dig mer om marknadsföring i sociala medier?
Det beskrivs i boken ”Så marknadsför du dig och din verksamhet i sociala medier – snabbt och lönsamt”.
En axblock ur innehållet:
- Därför ”måste” du använda dig av marknadsföring i sociala medier
- Smarta marknadsförare tänker så här
- Skapa du trafik till din hemsida
- Sökord som ger dig gratis marknadsföring i sociala medier
- Få du besökarna att bestämma sig
- Facebook i din marknadsföring
- Instagram i din marknadsföring
- Twitter i din marknadsföring
- Pinterest i din marknadsföring
- Youtube i din marknadsföring
- Linkedin i din marknadsföring
- Så fungerar algoritmerna
- Projektledning inom marknadsföring i sociala medier
- Verktyg som gör det enklare
Priset på boken:
Adlibris, Bokus och CDON: 259:-
Direkt från förlaget: 149:- Klicka här för att komma dit