Mät, jämför, förbättra och välj de bästa
I Dagens Industri läste jag för en tid sedan en intressant intervju med Stefan Kasumovic, ägare till SK International, ett framgångsrikt e-handelsföretag. I intervjun förklarar han huvudorsaken till hur han lyckats bygga sitt e-handelsföretag från 700:- i startkapital till en omsättning på 17 miljoner på fem år med en vinst på drygt 4 miljoner:
- ”Eftersom vi är ett e-handelsföretag kan vi mäta exakt allt.
- En av de viktigaste mätningarna är när vi tar reda på hur kunden kommit till oss.
- Om de har gått via en sökmotor, vad har de då använt för sökord.
- Om de har använt en rabattkupong, vilken tidning la vi in den i.
- På så sätt vet vi alltid vilka marknadsföringskanaler som genererar pengar och vilka som vi kan släppa direkt” förklarar Stefan Kasumovic. (Källa: Linnea M. Katz, Dagens Industri).
På nätet kan du enkelt mäta hur olika marknadsföringsåtgärder fungerar.
- Mät hur många besökare på din hemsida som blir köpare.
- Ändra din landningssida och se om du märker någon förbättring i att fler besökare beslutar sig för att beställa.
- Kör med två alternativa landningssidor som är nästan likadana och se vilken som fungerar bäst.
- Pröva alla 40 olika sätt att marknadsföra dig och ditt företag som finns i boken ”Så marknadsför du dig och ditt företag alldeles gratis”.
- Mät, jämför, förbättra och välj de som är bäst för dig.
Där kan du läsa mer om bokens innehåll och beställa den om du vill
Så tycker några läsare:
Toppen
Lättläst och lättförståeligt även för dem utan tidigare kunskap. En grundbok för alla företagare skulle jag vilja kalla den. Man måste inte läsa boken från pärm till pärm utan lätt att bara läsa de kapitel man för tillfället är intresserad av. Jessica 30
Jag vet att detta fungerar i praktiken
Jag har mångårig erfarenhet av undervisning och praktisk arbete med marknadsföring och PR. Under senare år har jag i takt med att området utvecklats blivit alltmer insatt i hur de sociala medierna på olika sätt kan användas i en marknadsföringssatsning. Denna bok är ett alldeles utmärkt hjälpmedel för den som enbart vill marknadsföra sitt företag via de sociala medier som finns idag, men den fungerar minst lika bra som ett arbetsredskap för att få praktiska tips på hur nämnda medier kan integreras i företagets övriga marknadsföringsinsatser.
Bokens innehåll är lättillgängligt och snyggt presenterat. Här finns ett flertal checklistor att arbeta utefter som jag också av egen erfarenhet vet fungerar i praktiken. Elisabeth
Läs om boken och beställ den här.
Hälsningar,
Holger Wästlund
Mobil: 070 594 36 20
E-post: holger.wastlund@gmail.com |