Pröva om Twitter är något för dig
Pröva om Twitters fördelar gäller dig och din verksamhet
Jag har en egen webbsida och jag är aktiv på sådana sociala medier. Det passar mig och det ger marknadsföringsresultat för det jag håller på med. Men jag är inte aktiv på Twitter. Varför då? Jag har prövat om Twitter är något för mig ordentligt men, som jag ser det nu, så kommer jag inte att fortsätta med det. Dels tror jag att man måste koncentrera sig och fokusera på maximalt 3-4 olika kanaler totalt, dels är det så att vissa kanaler passar vissa människor och andra inte.
Jag har därför i det här lilla inlägget sammanställt några fördelar och nackdelar med Twitter som andra har berättat för mig i olika sammanhang. Jag kan bara vara ärlig – Twitter passar inte mig. Pröva själv under en koncentrerad tid som jag gjorde. Twitter kanske passar dig och dina behov alldeles utmärkt. Mitt råd är – pröva om Twitter är något för dig
Här kommer fördelarna:
Twitter är det som går snabbast. Genom att varje meddelande får innehålla max. 140 tecken så tar det inte mycket tid. Det är inte ovanligt att ungdomar i dag får iväg mer än 50 tweets per dag – och det går snabbt.
Både Facebook och LinkedIn bygger på att du får eller gör en förfrågan om kontakt som någon måste godkänna innan du kan skriva och läsa meddelanden men Twitter är ett öppet nätverk.. På Twitter kan du läsa allt som skrivs av alla utan några godkännanden. Du kan starta en konversation med vem som helst, t.o.m. superkändisar. Ca 300000 personer följer Carl Bildt och ca 250000 följer Jonas Gardell på Twitter. Det är fritt fram att kommentera och diskutera.
De är ett utmärkt verktyg för att få följare och andra besökare att gå vidare till dina andra aktiviteter på sociala medier eller din egen sajt, Facebook etc. Passa på att koppla ihop dina aktiviteter med Twitter så att det du skriver i andra sociala kanaler med automatik även publiceras på Twitter.
Din beskrivning kommer efter titeln. Den får inte vara längre än 160 tecken men med så många tecken kan du få in förvånansvärt mycket och nyttig information om dig själv och dina ambitioner. Glöm inte att använda dina viktigaste sökord även här.
Ditt användarnamn måste vara kort. Annars kommer det ta för många tecken från dina meddelanden som ju inte får vara långa.
Du kan lätt följa en aktuell diskussion just när den är som allra hetast eftersom det just är snabbt och omedelbart.
Du kan på ett enkelt sätt ta direktkontakt med i stort sett vem som helst som är intressant för dig och din verksamhet. Fråga, kommentera, ge dina egna synpunkter och visa att du intressant för dem.
Twitter är en utmärkt kanal för att nå journalister, andra mediaexperter och beslutsfattare.
Du ska formulera din profil på Twitter på samma sätt som på LinkedIn och Facebook. Tänk här på samma sätt som när du skapar din profil på LinkedIn med den stora skillnaden att på Twitter ska allt vara betydligt mer kortfattat.
Försök att få med ditt viktigaste sökord tillsammans med ditt namn på Twitter. Google letar efter titlar så på det sättet blir du ännu mer sökbar.
Om du är aktiv på Twitter kommer Google’s sökmotorer hitta dig och du kommer högt upp på Google’s sökresultat.
På Twitter använder man sig ofta av en s.k. hashtags, t.ex. #uppdrag, #specialist, #konsult etc. följt av en kortfattad beskrivning av det aktuella uppdraget. Därmed blir det lätt att snabbt för dig att hitta det du är intresserad av.
Responsen blir omedelbar på alla dina idéer eftersom det är ett så snabbt medel och det är enkelt för alla som har en åsikt att svara, kommentera eller bygga på med ytterligare förslag.
Twitter är ofta den kanal där du snabbast kan hitta nya möjligheter för din marknadsföringsaktiviteter först pga av snabbheten.
Här kommer några av de vanligaste invändningarna mot Twitter:
Det är svårt att twittra på min IPhone. Knapparna är så små i förhållande till mina fingrar så det blir ofta fel. Ett sätt att bli av med det problemet är att du i stället twittrar från din dator eller IPad.
Twitter medför att du kastar bort värdefull tid. Det är samma argument som hördes då Internet kom för flera år sedan och i dag kan vi inte vara utan Internet. Det är lätt att hamna i alla möjliga diskussioner på Twitter som kan vara intressanta, underhållande och engagerande. Sortera och prioritera! Då kan Twitter bli ett effektivt verktyg och Twitter utvecklas på ett positivt sätt hela tiden.
Många anser att det är omöjligt att ge seriösa genomtänkta kommentarer när alla meddelanden är begränsade till 140 tecken. Jag tror trots detta att du kommer bli förvånad över hur mycket du kan uttrycka trots denna begränsning. Dessutom kan man genom Twitter lära sig att koncentrera och fokusera på det som är väsentligt och uttrycka sig kortfattat.
Jag struntar i när andra tänker gå till tvättstugan. Den kommentaren är riktig och det gäller att bortse från 90 % av det som skrivs på Twitter och försöka få fram de värdefulla korn som absolut finns där, även om de ibland kan vara väl gömda.
Pröva dig fram så här
Nu har du sett några av de fördelar och nackdelar som olika användare av Twitter brukar föra fram. Jag rekommenderar att du prövar själv.
Sätt igång med följande:
- Berätta om något alldeles speciellt du gör eller har gjort som berör ditt huvudintresse
- Dela (”retweet”) intressanta inlägg inom ditt område. Det visar tydligt vad du är intresserad av
- Dela med dig av dina synpunkter och kommentarer
- Följ de företag och branscher som du är intresserad av
- Följ diskussioner inom dina intresseområden
- Hitta nya kontakter som kan bli intressanta med tanke på att du kanske vill skaffa nya uppdrag
- Rekommendera och ge värdefulla råd
- Sprid att du sett eller hittat något speciellt som kan intressera andra
- Starta diskussioner med någon som är intressant för dig eller hoppa in i pågående diskussioner som berör dina intresseområden
- Ställ frågor
Pröva med att köra koncentrerat under några veckors tid om Twitter är något för dig och gör därefter en utvärdering. Var det värt den tid du måste lägga ner eller kan du använda den tiden till att utveckla din verksamhet på ett bättre sätt?
Det är ditt val.
Vill du snabbt lära dig mycket om gratis marknadsföring? Kika då på den här boken
Klicka här så kan du tjuvläsa lite i boken och beställa den om du vill.