Rut-avdraget höjs – ny bok – starta städföretag snabbt och lönsamt
Jag har nu gett ut en ny bok ”RUT-avdraget höjs – starta städföretag snabbt och lönsamt”
I boken ger jag tips och råd för att starta och driva ett städföretag med framgång. En av anledningarna till att jag skrivit boken är naturligtvis att RUT-avdraget höjs. Du kan ha tanken att ditt städföretag ska förbli ett litet enmansföretag eller du kan ha ambitioner att jobba målmedvetet så att ditt städföretag växer ordentligt. De råd och tips som du hittar i den här boken är avsedda att passa för båda dessa alternativ.
Det finns många som är duktiga på att städa och utföra svåra och kvalificerade städuppdrag men det är inte detsamma som att man är bra på att starta och driva ett städföretag med en spännande och lönsam verksamhet under lång tid framåt, speciellt nu när RUT-avdraget höjs. Min bakgrund för att påstå detta är följande:
Jag har varit VD och styrelsemedlem i flera statligt och privat ägda fastighetsbolag där vi kontinuerligt har köpt in städtjänster – små och stora. Vi upphandlade städtjänster för bostäder, kontor, skolor, restauranger, affärscentra, laboratorier, regementen, fångvårdsanstalter m.m. Det har handlat om engångsstädningar, kontinuerligt återkommande städningar, byggstädning, städning före och efter speciella evenemang etc. Upphandlingarna har både skett på det sätt som privata företag gör och som offentlig förvaltning gör när de följer LOU, Lagen om Offentlig Upphandling.
Som privatperson har jag erfarenheter av att anlita städhjälp, både enmansföretag och större städföretag, för städning av permanenthus och fritidsbostäder, i och utanför Sverige.
Det finns flera böcker som handlar om professionell städverksamhet. Alla dessa är skrivna av personer som är skickliga i själva städyrket. En anledning till att jag anser att det finns ett behov av denna bok är att den, helt och hållet, är skriven ur kundens eller uppdragsgivarens perspektiv.
En annan anledning att skriva denna bok, förutom att RUT-avdraget höjs, är att jag sedan flera år tillbaka driver en hemsida ”Tips om drömjobb”, www.tipsom.se. På den sidan beskrivs ett 50-tal olika jobb med avseende på marknad, vilka egenskaper som är bra att ha för att lyckas osv. Jag kan direkt från besöksfrekvens och antalet frågor se att det finns ett stort intresse för att starta städföretag och att många vill veta hur man ska göra för att lyckas.
Boken är upplagd så att du steg för steg ska kunna bygga upp en lönsam och framgångsrik städverksamhet. Det finns inte några snabba, enkla klipp men det finns vissa genvägar som man kan ta. Min ambition är att visa dig dessa genvägar.
För att få fram idéer som är lite annorlunda och ännu inte så vanligt förekommande i Sverige har jag på olika sätt samlat in erfarenheter av hur framgångsrika städföretag i USA agerar och lyckas. Några av dessa metoder går att använda på den svenska marknaden – andra inte. Därför har jag intervjuat personer som äger och driver städföretag i Sverige och diskuterat vilka av alla de idéer som varit framgångsrika på andra håll som kan tänkas fungera på den svenska marknaden. Dessa idéer finns med i denna bok.
Boken innehåller nästan 50 råd som du får steg för steg:
Steg I handlar om de viktiga förändringar som sker i samband med att RUT-avdraget höjs.
Steg II handlar om städmarknaden och hur marknaden förändras med vissa tydliga trender. Jag har listat en rad av för- och nackdelar för att du, innan du ger dig in i denna verksamhet på allvar, ska veta vad det innebär.
Steg III utgör en kortfattad beskrivning av den mest närliggande städverksamheten – att städa bostäder. Jag beskriver för- och nackdelar med den verksamheten och jag ger dig tips om var du hittar checklistor för sådana uppdrag.
Steg IV handlar om att städa kommersiella lokaler – en jättemarknad. Du får för- och nackdelar med denna typ av verksamhet och detta steg avslutas med en lista på ytterligare tio marknadsmöjligheter.
Steg V handlar om hur du kommer igång på bästa sätt med sitt städföretag, vilka egenskaper och kunskaper som är bra att ha samt hur du på mest effektiva sätt kan lära dig det du inte kan.
Steg VI innehåller en konkret beskrivning av hur det är att driva ett eget städföretag med en affärsplan, vilken företagsform som är den bästa och hur du kan agera om du behöver ett startkapital.
Steg VII är ett efterfrågat kapitel om hur du skaffar dina kunder. Jag går igenom några av de marknadsföringstekniker som är effektivast och mest beprövade, t.ex. ditt nyhetsbrev, din portfiolio och din hemsida.
Steg VIII är en fortsättning på samma tema. Här beskriver jag hur du kan skaffa ännu fler kunder genom marknadsförings-metoder som inte kostar något samt hur du sköter kundmöten och eventuella klagomål. Kapitlet avslutas med ytterligare 47 marknadsföringstips för städföretag.
Steg IX består av en beskrivning av hur du får uppdrag genom anbud. Där får du en kortfattad redogörelse av hur du kan skriva din offert och det viktigaste som du behöver veta om avtal och kontrakt inom städning.
Steg X handlar om hur du på ett enkelt sätt kan genomföra en kvalitetskontroll av det arbete som ditt städföretag utför. Du får också en snabb inblick i de säkerhets- och miljöfrågor som är viktiga för städverksamheten.
Steg XI handlar om de positiva utmaningar som du står inför när ditt städföretag börjar växa. Ska företaget växa genom att anställa folk eller genom att anlita underentreprenörer och hur hittar du i så fall de allra bästa medarbetarna?
Steg XII slutligen är ett viktigt kapitel. Där får du en rad tips om hur du kan få ditt städföretag lönsamt, både genom att öka intäkterna och sänka kostnaderna. Det gäller att du bygger upp ditt städföretag på ett så smart sätt att det blir lönsamt samtidigt som du har roligt med ditt jobb.
En stor del av bokens innehåll bygger på en tidigare bok jag gett ut som heter ”Starta och driv ditt eget städföretag”. Den är slutsåld och kommer inte tryckas upp i någon ny upplaga eftersom det hänt en del inom städbranschen, bl.a. just att RUT-avdraget höjs. Det tidigare innehållet har uppdaterats i den bok du nu har i handen.
Jag hoppas att jag genom denna bok kan visa att städverksamhet öppnar många möjligheter och kan vara spännande för dig om den drivs på rätt sätt. Städverksamhet handlar inte bara om att vi vill ha det snyggt och rent omkring oss för att det är trevligt.
Med din städverksamhet
• Kan du skapa ordning, tillfredsställelse och kvalitet i ditt eget och andras liv
• Kan du bidra till säkerhet, produktivitet och en bättre arbetsmiljö på arbetsplatser
• Kan du se till att restauranger, hotell och andra publika platser får fler kunder
• Kan du påverka en fastighets långsiktiga värde
• Och du kan påverka allas vår miljö
Lycka till med din karriär inom städ! Du har en spännande och intressant tid framför dig. I slutordet till denna bok får du tips om hur du kan gå vidare till andra yrken, med din städ- och företagserfarenhet som bakgrund, om du vill det.
Holger Wästlund
holger.wastlund@gmail.com
Gillar du kortfattade tips och råd av den här typen som går rakt på sak? Då tror jag att du också gillar den här boken: