Ryktena kring Amazons intåg i Sverige har pågått länge
Ryktena kring Amazons intåg i Sverige har pågått länge
Nu ger DI Digital följande bild:
E-handelsjätten Amazon rekryterar svensk personal och planerar en lansering i Sverige innan sommaren. Det uppger fem av varandra oberoende e-handelsexperter för Di Digital. (Källa: DI Digital)
”Jag vet om flera rekryteringsprocesser där Amazon söker folk med e-handelskompetens. Målet ska vara en lansering i god tid innan Black Friday i november i år”, säger Staffan Mörndal, partner på riskkapitalbolaget Verdane Capital med ett 30-tal e-handelsbolag i portföljen.
E-handelsprofilen Pär Svärdson, som grundade både Adlibris och Apotea, ger en snarlik bild.
”Jag har hört många rykten om ett hemligt projekt i Stockholm och att man ska lansera något under våren. Jag gissar att det rör sig om en svenskspråkig sajt. Kanske ska Amazon lansera sajter på alla språk i EU? Jag tror man börjar med att använda lagerlokalerna i Tyskland. Sedan bygger man ut i de områden som tar fart”, säger han.
Även nätbutiken Bubblerooms vd Ville Kangasmuukko har hört att Amazon kommer till Sverige under andra kvartalet i år. Och Patrik Hedelin, partner på riskkapitalbolaget Eequity, är övertygad att en lansering sker i år.
”Jag vet att de har sökt brett efter e-handelskompetens i Sverige och att de även har annonserat om specifika tjänster inom lagerhantering. Med tanke på de långt gångna processerna är det fullt möjligt att det sker en lansering av Amazon.se redan i vår, men absolut före Black Friday. Jag tror att de kommer att rulla ut ett svenskt lager samtidigt”, säger han.
Lansering snart och med eget nordiskt lager
Även Hans Otterling, partner på riskkapitalbolaget Northzone, tror på en snar lansering med eget nordiskt lager från start.
”De kommer att gå in i Sverige, Danmark och Finland samtidigt och erbjuda fri hemkörning och leverans nästa dag. Med tanke på Amazons resurser tror jag att de kommer ha ett lager i Norden redan från början”, säger han.
I Europa fins Amazon redan i Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Spanien och Storbritannien.
Helt säker tycks ingen vara. Amazon har nämligen varit nära en Sverigesatsning vid minst två tidigare tillfällen. Och sedan blåst av.
Första gången var kring 2000 då bolagets vd och grundare Jeff Bezos besökte Sverige. Sedan brast it-bubblan och planerna lades på is.
Andra gången var kring 2013 då man förhandlade med svenska bokförläggare och distributörer. Processen gick så pass långt att branschorganisationen Svensk Bokhandel bekräftade att Amazon skulle börja sälja svenska böcker redan följande år. Men planerna strandades.
När Amazon gick in i Holland började man med att erbjuda e-böcker
”Jag tror inte Amazon planerar någon jättesatsning på bokfronten i Sverige i år. Men man kanske planerar någonting. När man gick in i Holland började man ju erbjuda e-böcker via sin läsplatta Kindle till exempel”, säger Jonas Tellander, vd för ljudboksbolaget Storytel, som även äger förlaget Norstedts.
Amazons troliga lansering anses påskynda den konsolideringsvåg som just nu pågår inom den svenska e-handeln. Och Hans Otterling uppger att Northzone har tagit hänsyn till Amazons planer i samband med sina investeringsbeslut sedan flera år tillbaka.
”Amazons intåg blir brutalt för vissa bolag. De som bara erbjuder en traditionell e-handelstjänst utan egna produkter kommer att få det tufft.
Svenskarna beställer redan idag varor för 800 miljoner kronor
Patrik Hedelin på Eequity påpekar att svenskarna redan i dag beställer varor från Amazon via utlandet för kring 800 miljoner kronor om året. Han ser positivt på Amazons planer och tror att många svenska bolag kommer att kunna skaffa sig nya kunder via Amazon genom att köpa marknadsföring, vid sidan av existerande plattformar som Google och Facebook.