Så blir du expert
Så blir du expert och uppfattas som expert
Utgå i dina funderingar från fyra utgångspunkter:
- Dig själv
- Dina kunder
- Dina konkurrenter
- Lönsamheten
Svara på de frågor som jag har listat här nedanför så blir du expert. Lägg ner tid och omtanke på dina svar – det kommer du spara mycket arbete på senare.
- Utgå från dig själv så blir du expert:
- Vilka starka sidor har du som person? Inom vilka områden har du erfarenhet sedan tidigare?
- Ska du erbjuda tjänster eller produkter eller båda?
- Vilka tjänster eller produkter är det klokast att du börjar med att erbjuda?
- På vilket sätt ska du ta betalt för det du erbjuder?
- Definiera vilka kunder du bör börja med så blir du expert:
- Vilken typ av potentiella kunder finns inom det område som du tänker jobba?
- Tänker du vända dig mot företagskunder eller privata kunder?
- Vilket är huvudargumentet för att dessa presumtiva kunder ska välja just din produkt?
- Hur ska presumtiva kunder få information och kunskap om din verksamhet?
- Så kan du se på eventuella konkurrenter:
- Finns det andra inom ditt område som erbjuder samma varor eller tjänster som du? Kan ni i så fall samarbeta?
- Vet du vad de erbjuder och kan du göra dina erbjudanden annorlunda? Kan du erbjuda något som är bättre, billigare eller har du möjlighet att ge bättre service i samband med ditt erbjudande?
- Vet du hur de tar betalt och hur mycket?
- Lönsamheten:
- Startar du hemma eller kommer du ha kostnader för ett kontor?
- Behöver du köpa kontorsutrustning i form ny dator, speciell printer, kopieringsapparat etc?
- Vilken inkomst har du tänkt dig för egen del? Kan du börja med att inte ta ut någon inkomst alls i början?
- Vilka ekonomiska resurser kommer att krävas för att du ska kunna starta?
Den här enkla modellen har jag använt flitigt då jag jobbade som konsult inom outplacement. Där var mitt jobb att hjälpa de som blivit arbetslösa eller de som av andra skäl ville ändra sin karriär, att komma på vad de ville satsa på i framtiden coh många gånger handlade det om att bli och uppfattas som expert.
Vill du ha praktiska råd och tips om hur du lyckas med gratis marknadsföring? Klicka då här