Så får du besökarna att bestämma sig
Det gäller att få dina besökare att bestämma sig
Det första steget när du skapar din egen hemsida är att du ser till att du får många besökare till din webbsida. Nu kommer nästa steg – att få så många besökare som möjligt att bestämma sig för att agera och köpa, beställa, anmäla sig eller vad det nu är som du eftersträvar. Proffsen kallar detta för konverteringsgrad eller omvandlingsfrekvens, dvs. den andel av antalet besökare som verkligen beställer en tjänst, en vara, ett nyhetsbrev, en e-bok eller liknande.
Det vanligaste och minst kostsamma sättet är att du använder dig av s.k. organisk sökmotoroptimering, dvs. hur du får din trafik gratis till din webbsida. Om du eventuellt jobbar med köpt trafik, s.k. ”pay-per-click” är det ännu viktigare att få dina besökare att verkligen bestämma sig eftersom du har betalat för att få dit trafiken.
Det gäller att få dina besökare att bestämma sig och då bör du ha en väl genomtänkt och bra s.k. landningssida. Landningssidan är den sida som besökaren hamnar på efter att ha klickat på ett erbjudande, en annons eller annan typ av länk. Syftet med landningssidan är just att omvandla besökare eller potentiella kunder till köpare. Med det syftet i tankarna finns det några tydliga regler som du bör följa för att så många besökare som möjligt ska bestämma sig för något positivt.
Det är i allmänhet enkelt för den som skapar en hemsida att installera en köpknapp. Om du jobbar med WordPress finns standardtillägg för detta, t.ex. Contact Form 7. Dessutom finns det speciella WordPress-teman för detta, t.ex. OptimizePress, som du kan använda hur mycket som helst för en engångskostnad.
Men att bara ha en köpknapp räcker inte. Det är så mycket mer som du bör tänka på.
Landningssida viktig för att få folk att bestämma sig
Se till att din landningssida är helt inriktad på ett enda mål – att sälja din produkt eller din tjänst. Undvik utgående länkar på landningssidan som för bort besökaren från sidan och koncentrera texten på följande:
- Vilken produkt eller tjänst är det som kunden köper?
- Vilket problem löser denna produkt eller tjänst för besökaren?
- Vad är det som gör att besökaren ska lita på just dig som leverantör eller på just det du erbjuder?
- Gör det lätt att beställa.
- Skapa en långsiktig relation för framtida erbjudanden.
Förklara ditt erbjudande så tydligt som möjligt för att få besökarna att bestämma sig
- Beskriv kundens problem. Visa hur ditt erbjudande löser problemet.
- Formulera din problemlösning så att både de som är väl insatta och de som inte kan något om ämnet förstår vad du menar.
- Ge tillräckligt mycket information för att få besökarna intresserade men bli inte för detaljrik.
- Distrahera inte mottagarna med för många argument. Gör det enkelt! Formulera dig med så få ord som möjligt och undvik facktermer och modeord.
- Visa hur ditt erbjudande skiljer sig från konkurrenterna. Visa att du är unik.
- Försök skriva genom att använda kundens språk. Försök svara på ev. frågor redan innan de ställs.